המדינה תובעת 50 מיליון שקל מאגד: "השתלטה על 20 דונם בירושלים"

בתביעה דורש מינהל מקרקעי ישראל את סילוק ידן של חברת אגד וחברת מפעלי תחנות מהשטח ומבקש לחייבן לשלם דמי שימוש באופן רטרואקטיבי עבור 7 השנים האחרונות

אגד השתלטה על מקרקעין בהיקף של למעלה מ-20 דונם בכניסה לירושלים שלא כדין וללא תשלום - כך טוענת המדינה בתביעת פיצויים בסך 50 מיליון שקל שהגישה נגד אגד וחברת מפעלי תחנות. בתביעה, שהוגשה למחוזי בירושלים, דורש מינהל מקרקעי ישראל באמצעות פרקליטות המדינה, את סילוק ידן של חברת אגד וחברת מפעלי תחנות מהשטח, הסמוך לשכונת קרית משה, וכן חיובן לשלם דמי שימוש בגין אחזקת השטח שלא כדין באופן רטרואקטיבי עבור שבע השנים האחרונות.

לטענת המינהל, מזה עשרות שנים מחזיקות הנתבעות במקרקעין המצויים בבעלות המדינה ומשתמשות בשטח לחניון אוטובוסים ולמוסך. בתביעה צוין, כי השטח בו מחזיקות החברות הופקע על-ידי המדינה בתחילת שנות ה-50. בתמורה, וכנגד כל השטחים העולים על 10 דונמים המוחזקים על-ידי הנתבעות, הוקצו להן שטחים חלופיים באזור תלפיות ובאזור גבעת שאול בירושלים. למרות הקצאת השטחים החלופיים, כך בתביעה, מסרבות החברות לפנות את השטח ואינן משלמות למינהל דמי שימוש כלשהם בעבור החזקתו. כן, מסרבות החברות להצעות המינהל להקצות שטח חלוף גם כנגד פינוי עשרת הדונמים הנותרים. "סירוב זה הינו חסר תום לב ומהווה הפרת ההסכם משנת 1985", נכתב בתביעה.

בתביעה מצוין כי "המתחם מהווה שטח בעל חשיבות אסטרטגית ממשית לפיתוח העיר. החזקת המקרקעין על-ידי הנתבעות, שלא כדין, לא רק שאיננה מאפשרת פיתוח ראוי ונדרש של מתחם הכניסה לעיר הבירה אלא אף יוצרת מפגע חזותי קשה ופגיעה אסטטית של ממש". עוד נכתב בתביעה, כי "המדינה ועיריית ירושלים השקיעו בשנים האחרונות סכומי עתק לצורך שיפור פני העיר ובמיוחד הכניסה אליה. הותרת מוסך קרית משה במיקום הנוכחי, פוגעת במרקם העירוני ומסכלת את האפשרות לתכנן את האזור בצורה מתאימה".

התביעה הוגשה בידי עו"ד לסר חלי לסר מפרקליטות מחוז י-ם (אזרחי), בשיתוף עם היחידה לתביעות ומיקור חוץ בפרקליטות, המינהל מחוז ירושלים והלשכה המשפטית של המינהל.