סיכום שנה ישראלי בוול סטריט

מתחילת השנה בוצעו 8 הנפקות ישראליות בארה"ב, 4 מהן משניות, ו-4 מהן ראשוניות

אנחנו יודעים, לא כולכם אוהבים סיכומי סוף שנה. חלקכם אפילו ממש סולדים מכל העניין, אך לא מצליחים להימנע מלהיחשף לאותם סיכומים. לכן החלטנו להקדים תרופה למכה, ולפני שתקבלו ערימות של נייר עיתון ורוד עם סיכומים מפה ועד הודעה חדשה, סיכמנו עבורכם את השנה שהייתה (קצת לפני שהיא מסתיימת באמת) הן מהזווית של השוק הראשוני והן מהזווית של השוק המשני.

וכשמדובר על פעילות השוק הראשוני, קרי הנפקות חברות ישראליות בשוק ההון האמריקני - הכותרת שבראש הטור די ממצה אותה. מתחילת השנה בוצעו 8 הנפקות ישראליות בארה"ב, 4 מהן משניות, ו-4 מהן ראשוניות, והחלוקה בין הטובות לגרועות מתגלה כמאוזנת.

ההנפקה המשנית הטובה ביותר של השנה היא זו של נובה , המפתחת מכשירי מדידה לבדיקת עובי שכבות הסיליקון בתעשיית המוליכים למחצה. מניית נובה הייתה למניה הטובה ביותר של 2009, ולמרות שהשנה היא רחוקה מקטיפת התואר הזה, ציבור המשקיעים שלקח חלק בהנפקתה המשנית לא יכול להיות מרוצה יותר.

ההנפקה המשנית הגרועה ביותר של השנה היא זו של רוזטה ג'נומיקס , שפיתחה אלגוריתם ממוחשב לגילוי רצפים של מיקרו RNA. מניית רוזטה ג'נומיקס חזרה והוכיחה לנו, כי סקטור הביומד/ביוטק/ביופארמה עדיין רחוק מלהוות אפיק השקעה בטוח, והדבר בא לידי ביטוי גם בהנפקה הראשונית של די מדיקל . זו איבדה כשליש משווייה, אך פועלה מאז מחוויר לעומת זה של ורינגו.

הסטארט-אפ הצעיר שפיתח פלטפורמה המאפשרת יצירת רינגטון ויזואלי במכשירי הטלפון הנייד, איבד כמחצית משוויו מרגע ההנפקה והוכיח לנו שעשור אחרי ימי הבועה העליזים דבר לא השתנה.

ואז הגיע התור של MediaMind ושל SodaStream , שנכון לרגע זה מצילות את הכבוד האבוד של ורינגו ודי מדיקל.

MediaMind, המפתחת פתרונות תוכנה לניהול קמפיינים פרסומיים דיגיטליים, הוכיחה שאפשר להרוויח ברשת לא מעט, ואילו SodaStream, המפתחת מערכות ביתיות להכנת משקאות מוגזים, הוכיחה כי "הכלכלה הישנה" (או איך שלא תקראו לה) עדיין חיה ובועטת, ולפעמים חזק יותר ממחליפתה.

אך MediaMind ו-SodaStream לבדן לא הצליחו להניף את ממוצע התשואות של ההנפקות הישראליות, שעומד כרגע על פחות מאחוז בודד.

במילים אחרות, לא כמות וגם לא ממש איכות.