גושן לא מוותר: פועל להורדת עמלות ההפצה בקרנות מנייתיות

זאת, משיעור של 0.8% ל-0.4%, וכך גם בדמי הניהול באותן קרנות ■ המשמעות היא הפסד לבנקים של כ-48 מיליון שקל בשנה מהעמלות

בנק ישראל מתנגד ליוזמת רשות ניירות ערך לבטל את עמלות ההפצה בקרנות נאמנות, אולם זו האחרונה לא מתייאשת, וכעת היא מציעה להוריד את עמלת ההפצה בקרנות המנייתיות מ-0.8% ל-0.4%. כך עולה מתיקון לתקנות השקעות משותפות בנאמנות (עמלות הפצה) שהפיצה רשות ני"ע לאיגוד הקרנות. עוד מציעה הרשות, כי באותן קרנות בהן תופחת עמלת ההפצה כאמור, יופחתו גם דמי הניהול שמשלם הלקוח באותו שיעור.

הקרנות המנייתיות עליהן מדובר כוללות את כל הקרנות שלמעלה מ-50% מנכסיהן מושקעים במניות בארץ. סך הנכסים בקרנות אלו עומד כיום על כ-12 מיליארד שקל - 8% מענף הקרנות. המשמעות, לפיכך, עבור הבנקים היא הפסד של כ-48 מיליון שקל בשנה מעמלות הפצה, ונציין כי היקף הגבייה של הבנקים ב-2009 מעמלות הפצה היה 483 מיליון שקל, וב-2008 הסתכם ב-425 מיליון שקל. את המהלך מוביל דודו לביא, מנהל מחלקת השקעות ברשות ניירות ערך.

כאמור, ברשות ני"ע ביקשו תחילה לבטל את עמלות ההפצה, וכי במקומן ישלמו הצרכנים ישירות לבנקים עמלות קנייה ומכירה. בנק ישראל התנגד להצעה, בחשש שיצרני הקרנות לא יורידו את דמי הניהול בשיעור עמלת ההפצה שבוטלה, כך שבסופו של דבר הבנקים יפסידו מהכנסותיהם ורוכשי הקרנות ישלמו יותר - גם עמלות קנייה ומכירה וגם את אותם דמי ניהול שנגבו מהם קודם.

מצפים שהבנקים ישתפו פעולה

הטריגר ליוזמת הרשות הוא תיקון 15 (בעבר תיקון 13), המסדיר את הפצת קרנות הנאמנות הזרות בישראל. כדי לשלב את הקרנות הזרות בתוך מערך ההפצה של הבנקים, יש לעבור למודל בו הבנקים יגבו עמלות קנייה ומכירה מהלקוח, ולא מהיצרן שבדרך כלל מציע מוצרים זולים יחסית. הדיונים בתיקון 15 עדיין לא נקבעו בוועדת הכספים, ולכן הוא לא צפוי להתקדם לפני תחילת השנה הבאה.

ברשות מקווים כי למרות הפגיעה בהכנסותיהם, הבנקים ישתפו פעולה עם התיקון, וזאת כיוון שהם רואים בתיקון 15 "הגדלת העוגה", שתאפשר לבנקים להפיץ גם קרנות זרות ובכך להגדיל את הכנסותיהם.

11
 11