משקיעי הגז-נפט יוצאים למלחמה בששינסקי: הצטיידו בעו"ד רסלר

עו"ד רסלר יוביל המאבק של קבוצת משקיעים פרטיים, המחזיקה מניות וביחידות השתתפות בעשרות מיליוני שקלים של חברות ושותפויות הגז ■ גם משקיעי גבעות מתכוננים למאבק

קבוצת משקיעים פרטיים, המחזיקה במניות וביחידות השתתפות של חברות ושותפויות הגז, הודיעה היום (ג') כי תפתח במאבק נגד המלצות ועדת ששינסקי, הפוגע לטענתם במידה בלתי פרופורציונלית בציבור המשקיעים הרחב. המשקיעים המתארגנים מחזיקים בעיקר ביחידות השתתפות של ישראמקו ודלק .

בישיבת ההקמה של הקבוצה אתמול השתתפו עשרה משקיעים "כבדים", שהיקף אחזקותיהם במניות חברות הגז נאמד במיליוני שקלים. לדברי עורך הדין יהודה רסלר, המייצג את הקבוצה בשיתוף עם עורכת הדין דנה שפיגל, הצטרפו אליה כבר עשרות משקיעים נוספים.

משקיעי גבעות מגייסים עובר למאבק בששינסקי

בקבוצה טוענים כי אין כל קשר בינם לבין יזמי הגז בראשות בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה. לדברי רסלר, ציבור המשקיעים הוא בעל הבית האמיתי של התגליות מאחר ש-70% מהאחזקות בשותפויות נתונות בידי משקיעים פרטיים קטנים, שהזרימו את מרבית ההון העצמי של השותפויות. שווי השוק של מניות הנפט והגז נאמד כיום בכ-40 מיליארד שקל.

עו"ד רסלר: "האם עולה על דעתו של מישהו שהמשקיעים היו שמים את כספם ברמת הסיכון הגבוהה, אילו ידעו שהמדינה ממתינה לתגלית, כדי להלאים בפועל את זכויותיהם?".

רסלר (69) הינו עו"ד ידוע בישראל ובין היתר הוביל את המאבק לגיוס בני הישיבות לצה"ל (ב-1981 הגיש את הבג"ץ הראשון נגד אי גיוסם של בני הישיבות) ולשידור טלוויזיה בשבת.

"המומים מהתנפלות המדינה"

במקביל, שלחה היום קבוצת המשקיעים שפנתה לרסלר מכתב גלוי לשר האוצר יובל שטייניץ, פרופ' ששינסקי ולח"כים שלי יחימוביץ' וכרמל שאמה. במכתב נאמר, בין היתר: "אנו המומים עדיין מהתנפלות המדינה על זכויותינו בתגליות הגז והנפט... הצגת יצחק תשובה כנהנה העיקרי מרווחי הגז היא מצג שווא פופוליסטי. תשובה אינו בעל הזכויות העיקרי במאגרים ולכן גם לא יהיה הנפגע העיקרי מהלאמתם. כן, גבירתי ורבותיי, מדובר בהלאמה כמיטב הסגנון במדינות קומוניסטיות.

"בעלי הרוב המכריע בזכויות במאגרי הגז המוכחים, כדוגמת 'תמר', הינם מאות אלפי משקיעים פרטיים, מבתים רגילים, שהשקיעו מכספם הפרטי מיליארדי דולרים, במשך 30 השנים האחרונות בחיפושי גז/נפט במדינת ישראל. הציבור מחזיק בלפחות פי ארבע מאחזקותיו של יצחק תשובה במאגר "תמר". מתגנב לליבנו החשד שמא הינכם ערים לעובדה זו, אך מעדיפים באופן ציני את מצג השווא הפופוליסטי שעובר יפה בתקשורת - 'טובת העם אל מול הטייקון תאב הבצע'.

"יש שיגדירו התנהגות זו שלכם: הסתרת האמת, ויש שישתמשו בהגדרות חריפות יותר. ללא השקעת הציבור בקידוחים, לא הייתה קמה כלל ועדת ששינסקי. כמעט כל הכסף שמימן את מאות הקידוחים של שותפויות הנפט בא מגיוסי הון מהציבור בבורסה, לא מהטייקונים. משקיעי הנפט ידועים בהרפתקנותם והמלעיזים אף יכנו אותם מהמרים. ללא יצר ההימור של אותם משקיעים וללא נכונותם ליטול על עצמם סיכונים גבוהים בענף מסוכן זה לא היו מתבצעים כל קידוחים, לא היו מתגלים שום מאגרים ולא הייתה באה לאוויר העולם וועדת ששינסקי שדורשת הלאמתם הכמעט מוחלטת.

"שותפות ישראמקו, למשל, השקיעה מיליארד שקל בעשרות קידוחי אכזב עד להצלחתה הראשונה בתמר. למשקיעים שנתנו את מיליארד השקלים במשך 30 שנה, חלקם איבדו את רוב רכושם, אתם מציעים עכשיו 'רווח סביר', משל היו חנות נעליים. איך נגדיר את דרישתכם זו? האם עולה על דעתכם שהיינו משתתפים בהשקעות מסוכנות אלו אם היינו יודעים שרגע אחרי שנגיע את המנוחה והנחלה יעוטו עלינו הפוליטיקאים בסיוע אושיות אקדמיות להלאים ולחמוס את רכושינו? להציע לנו 'רווח סביר'? להשית עלינו 'מס על רווחי יתר'?".