משרד התקשורת: רק זכיינית אחת תוכל להמשיך להחזיק בחדשות ערוץ 2

על-פי המסתמן, הרשות השנייה תתמחר את שוויה של חברת החדשות, שתפסיק לשאת את השם "חדשות 2", ולרשת ולקשת תינתן האפשרות הראשונית לרכוש את החברה

רק גוף שידור אחד יוכל להמשיך ולהחזיק ב חברת החדשות של ערוץ 2 אחרי מעבר השוק לרישיונות - כך עולה משינוי נוסח חוק הרשות השנייה שפורסם היום (ד') על-ידי משרד התקשורת, לקראת דיון בנושא מחר (ה') בוועדת הכלכלה.

יחד עם זאת, ל"גלובס" נודע כי מחר בדיון צפויה נציגת משרד התקשורת להביע בוועדת הכלכלה את עמדת המשרד, לפיה זכייניות ערוץ 2, רשת וקשת, יוכלו להמשיך להחזיק יחד בחדשות ערוץ 2 עד ל-3 שנים - גם אם אחת מהזכייניות או שתיהן יעברו לרישיונות.

החוק, במתכונתו זו, נמנע מלהעניק לזכייניות הטלוויזיה המסחרית - רשת, קשת או ערוץ 10 - בעלות אוטומטית על חברות החדשות שלהן.

למעשה, על-פי הנוסח החדש הרשות השנייה תתמחר את שוויה של חברת החדשות, שתפסיק לשאת את השם "חדשות 2", ולרשת ולקשת תינתן האפשרות הראשונית לרכוש את החברה - כאשר יהיה עליהן לשלם על-פי החלק היחסי שלהן.

אם שתי הזכייניות יבקשו לרכוש את חברת חדשות ערוץ 2, ייערך ביניהן מכרז, כאשר המחיר הנמוך ביותר להצעות בו יהיה זה שנקבע על-ידי הרשות השנייה. זהו למעשה תיקון, אשר אמור ללכת לקראת הזכייניות בכך שהוא מגביל את המכרז הראשוני רק לזכייניות המחזיקות בחברה כיום.

אם שתי הזכייניות לא ירצו את החברה, יוכל בעל רישיון אחר לקנות אותה. אם אף גוף לא יחפוץ בה, הדבר עשוי להביא לפירוקה.

גם לערוץ 10 תינתן אפשרות לרכוש במלואה את חברת חדשות ערוץ 10, ואם הוא לא יחפוץ בה, ינוהל הנושא במתכונת דומה - מכרז בין גופים אחרים שירצו את החברה.

יש לציין כי החוק לא מאפשר יותר שימוש במונחים "חדשות 2" או "חדשות 10".

מנכ"ל חדשות ערוץ 2, אבי וייס, אמר כי "משמעותה החד-משמעית והמיידית של הצעת החוק היא סגירת חדשות ערוץ 2. האם לכך התכוון השר משה כחלון בבואו לעשות רפורמה בשוק הטלוויזיה? הדמוקרטיה וחופש הביטוי ייפגעו אנושות כתוצאה מסגירת גוף התקשורת האמין, המקצועי האובייקטיבי והבלתי תלוי במדינת ישראל".

לחקיקת החוק קדמה חוות-דעת של לשכת הממונה על ההגבלים העסקיים, שם נאמר כי הזכייניות לא יוכלו להמשיך ולהחזיק יחד בחברה עם המעבר לרישיונות. בהמשך הביע לכך התנגדות גם מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, שטען כי שני ערוצים המשדרים את חדשות ערוץ 2 יביאו לפגיעה חמורה בחברה שלו. אתמול (ג') שלח מנכ"ל קשת, אבי ניר, מכתב לאבי וייס, מנכל חדשות ערוץ 2, בו אמר כי "גורמים שונים מבקשים לרסק את החברה".

מזכיינית ערוץ 2 קשת נמסר כי "בניגוד להצהרות הקודמות, הצעת החוק של משרד התקשורת מביאה לחיסולה של חברת החדשות המצליחה והמובילה של ישראל".

מרשת נמסר בתגובה: "כל פגיעה בבעלות המשותפת על חברת החדשות של ערוץ 2, משמעותה פגיעה בחברת החדשות ובעצמאותה".