תוכן לפי דרישה: המערכת של Genieo לומדת העדפות המשתמש

הסטארט-אפ הישראלי מספק מערכת המלצות, שמתאימה למשתמש תכנים רלבנטיים בהתאם לתחביבים, תחומי העניין ולחברים בפייסבוק או בטוויטר

פרסונליזציה באינטרנט, משמע היכולת להתאים לגולש תוכן חדשותי ורלבנטי בהתאם להעדפות הגולש, היא הבטחה שבמובנים רבים עדיין לא מומשה. יישומים כגון iGoogle או my6sense הישראלי אמנם מאפשרים לגולש לעצב עמוד בית או שירות סלולרי אישי, אולם הם מצריכים מהגולש להגדיר באופן אקטיבי את תחומי העניין שלו או מקורות המידע.

הסטארט-אפ הישראלי Genieo, שהקימו ב-2008 סול צבי (מנכ"לית) ויענקל'ה טננבוים (יו"ר פעיל), נוקט גישה מעט שונה. "המטרה היא להציע מערכת המלצות דינמית, שלומדת את המשתמש באופן לא מורגש - מה תחביביו, מה תחומי העניין שלו ומי החברים שלו בפייסבוק או טוויטר, ומציעה לו את התכנים הרלבנטיים לו", אומרת צבי.

Genieo היא אפליקציה שולחנית, שלאחר הורדתה מייצרת עמוד בית פרסונלי, מעין מגזין אישי המותאם לכל גולש וגולש. "זהו עמוד התחלה לאינטרנט, שמאפשר להתעדכן במקום אחד בכל מה שקורה היום", מציינת צבי. התוכן בעמוד הבית מחולק לקטגוריות המדורגות על בסיס תדירות החשיפה לאתר או לתוכן ספציפי.

התכנים יכולים להגיע מאתרי תוכן מסורתיים או מבלוגים, אבל גם מתוכן פופולרי בפייסבוק או בטוויטר. כך, תוכן שזכה לתגובות רבות בקרב החברים של המשתמש בפייסבוק ייחשף, לצד כתבות שעוסקות בתחום שהמערכת זיהתה שהמשתמש צורך. אולם, צבי זו לא רק מערכת לסינון ותיוק תכנים. "אנחנו יודעים לזהות בין הכוונות של המשתמש לבין תשומת הלב שלו, ובין עניין לטווח קצר לטווח ארוך", היא אומרת.

לדבריה, "אחת השאלות המעניינות שעולות היא אם פעולה שעשיתי בעבר היא בהכרח משהו שאעשה בעתיד, והתשובה לכך היא 'לא בטוח'. הטכנולוגיה שלנו יודעת לנבא את תחום העניין הבא של המשתמש בצורה מושכלת".

אלמנט חשוב באפליקציה טמון בשאלת הפרטיות. "כל מה שהמשתמש עושה נשמר על המחשב שלו ולא על שרתים, ולכן הפרטיות שלו מובטחת", אומרת צבי. מלבד זאת, המערכת יודעת לכבות את עצמה כאשר המשתמש עושה דברים אישיים ברשת, כגון רכישות מקוונות, והאתרים הללו לא מופיעים גם בעמוד הבית האישי שלו.

עד כה גייסה החברה 4 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, בהם מוטי גוטמן (מנכ"ל מטריקס), צביקה בארינבוים וליגד רוטלוי (יו"ר רציו ופרוסיד). Genieo נבחרה השבוע לאחת מעשר התוכנות השימושיות השנה על-ידי מגזין PC World, לצד אופיס 2010 וכרום של גוגל.

* מה המודל העסקי שלכם?

צבי: "אנחנו מציעים עמוד בית ממותג לחברות וליצרני תוכן, ומיישמים מודל של חלוקת הכנסות - הן מחיפוש, שנעשה בתיבה המוטמעת בעמוד, והן ממכירת מוצרים נלווים".

לדברי צבי, החברה במגעים עם חברות תוכן גדולות, כגון יאהו ו-AOL, וכן עם יצרניות חומרה, במטרה לשלב את התוכנה במכשירים. "השקנו את המערכת לפני חצי שנה ומאז נרשמו עשרות אלפי התקנות. אני מקווה שבעוד שנה יהיו לנו כבר מיליוני התקנות", היא אומרת.