הישג לעובדי סונול: נחתם הסכם קיבוצי ראשון בענף תחנות הדלק

עובדים עם ותק של שנתיים יהנו מביטחון תעסוקתי שיימנע פיטורים שרירותיים ללא היוועצות עם הועד. עופר עיני: "עבודה מאורגנת היא הדרך היחידה להבטיח מקסימום ביטחון תעסוקתי"

עובדי תחנות הדלק של סונול חתמו היום (ה) על הסכם עבודה קיבוצי ראשון מסוגו בענף תחנות הדלק בישראל, כשנתיים לאחר שהצטרפו להסתדרות ושמונה חודשים לאחר שחתמו על הסכם עקרוני שהוביל דווקא לסכסוך עבודה נוסף. מדובר בהישג לא רק לעובדי סונול, אלא גם להסתדרות הכללית שניצבת בשנתיים האחרונות בפני תחרות על ייצוגם של העובדים החלשים במשק מצד ארגון כוח לעובדים.

ההסכם נוגע למאות עובדים ומנהלים בתחנות הדלק של סונול, המועסקים באופן טכני באמצעות חברת בת בשם "ספרינט מוטורס". ההסכם מבטיח למתדלקים, למנהלי התחנות לפקידות ולמוכרים בחנויות הנוחות בעיקר ביטחון תעסוקתי דבר שאיננו מובן מאליו בענף הזה. ההסכם קובע כי כל עובד שצבר ותק של שנתיים ומעלה ייהנה ממנגנון המונע פיטורים שרירותיים, שינויים מבניים והפחתת עמלות כאשר אלה יחייבו היוועצות עם ועד העובדים. אם לא תושג הסכמה בעניין עם הוועד, הדבר יגיע להיוועצות עם ההסתדרות.

עוד קובע ההסכם כי הנהלת סונול תחלק בין כללל עובדי התחנות מענק חד פעמי בעלות כוללת של 200 אלף שקל. עוד הוסכם כי המתדלקים יקבלו החזר נסיעות מלא בשבתות ובחגים, וכי הפקידות והמנהלים יזכו לקרן השתלמות בתום שנת העסקה אחת.

המנכ"ל התפטר

יצוין כי לפני כשלושה חודשים התפטר מנכ"ל סונול, תמיר פוליקר, בשיאו של סכסוך העבודה עם העובדים. זה קרה זמן קצר לאחר שיו"ר הוועד, שמעון שטרית, תקף את פוליקר בחריפות במהלך ראיון למגזין G של גלובס, שם הוא גם קרא לבעלים של סונול, דוד עזריאלי, להתערב אישית בסכסוך. מאבק עובדי סונול החל לאחר שהחברה הודיעה על פיטורי 22 מנהלי תחנות. הנהלת החברה טענה כי מדובר בתוכנית התייעלות שתוכננה מראש, אולם המנהלים טענו כי מכתבי הפיטורים יצאו רק לאחר שהם הצטרפו להסתדרות וביקשו להקים ועד.

"עובדי תחנות הדלק בסונול גילו נחישות שמהווה דוגמא לכל קבוצת עובדים", אמר היום יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. "הם הבינו כי העבודה המאורגנת היא הדרך היחידה האפשרית להבטיח מקסימום בטחון תעסוקתי תוך גילוי הבנה לצרכים של החברה בשוק התחרותי של ענף תחנות הדלק. אני מברך את מנכ"ל החברה החדש, ניר גלילי, שבחר את דרך ההידברות וההסכמה עם העובדים על דרך העימות", הוסיף עיני.

המנכ"ל הטרי של סונול, ניר גלילי, הוסיף: "אני שמח על ההסכם שהושג עם העובדים. אני מאמין גדול בהידברות ובשותפות בכל הנוגע ליחסי העבודה. אנו מניחים את הסכסוך מאחורינו ויוצאים היום לדרך משותפת עם מערכת יחסים הבנויה על אמון והערכה הדדית. יחד נביא את החברה להישגים". יו"ר הוועד העובדים, שמעון שטרית, אמר מצידו: "זהו יום מרגש עבורנו. הוא מסמל תקופה חדשה ביחסי העבודה בחברה. אנחנו מקווים כי מעכשיו נוכל לעבוד בשיתוף פעולה עם ההנהלה כדי להצעיד הן את העובדים והן את החברה קדימה".