בפעם השנייה החודש: סין מעלה יחס הרזרבות לבנקים

זו הפעם החמישית השנה שסין מבצעת הידוק מוניטארי - השווקים מגיבים בירידות, אך לא חדות ■ דיווחים בסין: הבנק המרכזי נתן הוראה בעל פה לבנקים להקצות יותר הון כנגד האשראי

הידוק מוניטארי נוסף בסין: הממשל הסיני הודיע היום (ו') על העלאת יחס רזרבות המזומנים לבנקים (היחס שבין המזומנים שהבנקים "שמים בצד" כנגד האשראי שהם מעניקים ללקוחות) ב-0.5%, החל מה-29 בנובמבר. זו הפעם השנייה החודש שסין מעלה את יחס הרזרבות לבנקים ב-0.5%, והפעם החמישית השנה.

מוקדם יותר היום פורסמו דיווחים בתקשורת הזרה לפיהם סין עלולה להעלות את הריבית במשק, אולם סין בחרה שלא להעלות את הריבית בשלב זה, אלא להמשיך להגדיל את יחס הרזרבות בבנקים. העלאת הריבית האחרונה בסין התרחשה ב-19 באוקטובר, אז העלה הבנק המרכזי במפתיע את ריבית ההלוואות ב-0.25% ל-5.56% ואת ריבית הפיקדונות באותו שיעור ל-2.5%.

התגובה בשווקים הייתה כמובן מיידית, אך לא חריפה כמו בפעמים קודמות שבהן אירע הידוק מוניטארי בסין: בורסות אירופה והחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט מחקו את העליות ועברו לירידות. החוזים על מדד ה-S&P 500, שעלו בכ-0.1% לפני ההודעה של סין, עברו מיידית לירידה של כ-0.3%. בורסות אירופה עברו לירידות של עד 0.9%.

הבנק המרכזי מחלק גם הוראות בע"פ?

מטרת המהלך של סין נועד לרסן את האינפלציה, שעלתה ל-4.4% ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר (האינפלציה הגבוהה מזה כשנתיים). מנגד, הידוק מוניטארי יוביל גם להאטה בצמיחה הכלכלית, כאשר סין הינה הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ובעלת שיעור הצמיחה הגבוה בכלכלה הגלובלית.

כאמור, סין זו הפעם החמישית השנה שסין מעלה את יחס הרזרבות לבנקים, על מנת לספוג את עודפי הנזילות במערכת הפיננסית ולרסן את קצב מתן האשראי כדי לרסן את האינפלציה. יחס רזרבות המזומנים יהיה שונה מבנק לבנק ולא יעלה על 18%, לפי הודעת הבנק המרכזי של סין.

לפי דיווחים בכלי התקשורת בסין, הבנק המרכזי נתן לחלק מהבנקים הוראה בעל פה לרתק אפילו יותר הון כנגד האשראי, אולם כל הוראה כזו בכתב לא נמצאה באתר האינטרנט של הבנק המרכזי ולפי דיווחים בתקשורת הזרה הבנק המרכזי של סין לא אישר ולא הכחיש את אותם דיווחים.