רוביני וחלום הבלהות: "אף אחד לא יירד מהירח לחלץ ה-IMF"

משרטט תרחיש לאפקט דומינו במשבר החוב באירופה: "פורטוגל היא הבאה בתור, אך 'הפיל הגדול בחדר' הוא ספרד שחובותיה הציבוריים כטריליון אירו - לא נציל אותה אם תיפול מהצוק"

"החלטנו להפוך לציבוריים את ההפסדים הפרטיים של המערכת הבנקאית. כעת יש גידול ענק בחוב הציבורי שעלה מ-7% ל-100% מהתמ"ג ובקרוב יגיע ל-120%" כך על פי פרופ' נוריאל רוביני הידוע בגישתו האפוקליפטית ביחס למצב הכלכלה. רוביני מתייחס למשבר באירלנד ומשרטט תרחיש בלהות לפיו יתרחש 'אפקט דומינו' בהתפתחות משבר החוב באירופה.

"במבט רחב יותר על אירופה", אומר רוביני, "החוב ביוון כבר מגיע ל-120% מסך התמ"ג", ומאמין כי הניסיונות שנעשו להתערב במצב רק הגבירו את חומרת הבעיה של החובות הריבוניים. לדבריו "עכשיו יש מספר גופים סופר ריבוניים כמו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית אשר מתערבים בחילוץ אותן מדינות ריבוניות מחובותיהן - מה שמגדיל את ההיקף ואת ההתמקדות בבעיה". רוביני מבקר את ההתערבות של הגופים הסופר ריבוניים וטוען כי מה שהם עושים הוא כמו "לבעוט בפחית במורד הכביש".

"אף אחד לא צפוי לרדת ממארס או מהירח על מנת לחלץ את ה-IMF או את האיחוד האירופי" הזהיר רוביני ואמר כי "למרות הניסיון למיחזור החובות ברמת המדינה וברמת הגופים הסופר ריבוניים - המציאות בסופו של דבר תתערב ובנקודה מסויימת יהיה צורך ברה-ארגון. בנקודה מסויימת אתה צריך שהנושים של הבנק יספגו מכה, ולא אתה מעמיס את כל החובות על מאזני הממשלה ואז אתה שובר את הגב של הממשלה - ואז הממשלה מגיעה לחדלות פירעון" ובכך הוא משרטט את התהליך הטרגי של הטיפול במשבר החוב באירופה.

רוביני מוסיף ואומר כי "המדינה הבאה בתור היא פורטוגל". להערכתו, בשל החומרה של בעיית החוב בה, פורטוגל תאבד את זכות הגישה לשווקים והמשמעות היא כי פורטוגל תדרוש גם היא את תמיכת ה-IMF. אבל לדבריו הסיוט הגדול ביותר הדומינו הזה היא ספרד. רוביני מתייחס לבעיות החוב בספרד כאל "הפיל שבחדר".

לדבריו, "אתה יכול לנסות להקים גדר סביב ספרד ולבדל אותה, אתה גם יכול לספק את המימון הנדרש לאירלנד, פורטוגל ויוון במשך 3 שנים, ולהותיר אותם מחוץ לשוק ואולי לארגן מחדש את חובותיהן בהמשך, אבל אם ספרד תיפול מהצוק, אין מספיק כסף במעטפה הזו של אירופה שיצליח לחלץ את ספרד. ספרד היא גדולה מכדי ליפול מצד אחד אך גם גדולה מדי כדי שיצליחו לחלץ אותה מצד שני". רוביני מציין כי הבעיה הראשונה עם ספרד הוא היקף החוב הציבורי המגיע לכטריליון אירו (לשם השוואה, החוב הציבורי של יוון מגיע לכ-300 מיליארד אירו). בנוסף לדבריו, "יש לספרד התחייבויות זרות פרטיות בהיקף של כטריליון אירו נוספים - לבעיות בהיקף שכזה פשוט אין מספיק משאבים ממשלתיים או משאבים של הגופים הסופר ריבוניים שיוכלו לעזור לה להתגבר על משבר החוב".