"האיום להפסיק פיתוח 'תמר' - כמו סחיטה"

שר האוצר אמר את הדברים באוניברסיטת חיפה ■ מזכ"ל ה-OECD במסר לערבים וחרדים: "באותה משכורת, משפחה של 3 נפשות תתקיים טוב יותר מאשר משפחה של 10 נפשות"

"מצער אותי לשמוע שיש חברות אנרגיה שמאיימות להפסיק את פיתוח תגליות הגז אם המדינה תבקש את חלקה ההוגן ברווחים - זה נשמע כמעט כמו סחיטה. אני לא סוציאליסט ולא מתכוון להלאים את משק הגז, אבל כמובן שאנחנו צריכים לגרם לכך שגם הציבור הרחב ייהנה בצורה הוגנת מהרווחים". את הדברים האלה אמר היום (ב') שר האוצר יובל שטייניץ, בפאנל שנערך יחד עם מזכ"ל OECD, אנחל גוריה, באוניברסיטת חיפה.

גוריה העביר בפאנל מסר תקיף לחרדים וערבים ואמר כי "צריך לזכור שבאותה משכורת, משפחה של שלוש נפשות תצליח להתקיים בצורה הרבה יותר טובה מאשר משפחה של עשר נפשות". הפאנל, אגב, עסק בנושא "צמצום פערים - אסטרטגיות ופתרונות".

לדעת גוריה במרבית החברות יש קשר בין רמת החינוך של הנשים ומספר הילדים, כך שככל שרמת החינוך עולה, כך היילודה יורדת. גוריה ציין כי זה נכון גם במקרה של המגזר הערבי. גוריה הדגיש את חשיבות השילוב של המגזר החרדי והמגזר של ערביי ישראל במעגל העבודה, כחלק בלתי נפרד במאבק באי השיוויון, צמצום הפערים והמאבק בעוני: "בלי אינטגרציה של קבוצות אלה תהפכו לחברה מופרדת. זו תהיה משקולת שלא תאפשר למדינה להתרומם", אמר.

כשנשאל לגבי סוגיית הפליטים לישראל מאזור אפריקה והאם ה-OECD עומדים להתערב בסוגייה זו השיב המזכ"ל כי מרגע שישראל הצטרפה ל-OECD היא תהיה שותפה לכל הידע, המחקרים והפעילויות של הארגון בנושא זה. בהתייחסות לישראל אמר כי "רוב החברות המערביות מזדקנות והדרך היחידה למנוע מהן לקרוס היא דרך קליטת מהגרים. בישראל אין את הבעיה הזו מכיוון שיש את שני המגזרים - החרדים והערבים - שברגע שיכנסו לשוק העבודה, הבעיה תעלם".

גם שטייניץ התייחס לאי ההשתתפות של המגזר החרדי והערבי במעגל העבודה כבעיה מרכזית בסוגיית העוני ואי השיוויון בישראל. השר שטייניץ אמר כי 80% מהעוני בישראל מתרכז במגזרים אלה ויש סיבות רבות לחוסר האינטגרציה.

"כשאנשים ממגזרים אלה כבר יוצאים לעבוד, זה בדרך כלל במשכורות נמוכות. כדי לשנות זאת צריך לדחוף את תעשיית ההיי-טק לגליל, לתוך הכפרים הערבים ולתוך הישובים החרדים ", אמר.