זמן זבל

ה-48 הפרש שהורידה מכבי ת"א על נתניה אומר משהו על פערי הרמות בליגת העל שלנו. אבל זה לא שבאירופה המצב יותר טוב. למעשה, יש כמה מקומות בהם המצב הרבה יותר גרוע

1. לכל אלו שהלכו אתמול (א') לישון עם ה-48 הפרש שמכבי ת"א הורידה על נתניה בנוקיה, תחת האבחנה שהליגה הישראלית חזרה לשנות השבעים והשמונים, הנה משהו שיכול אולי מעט לעודד אותם: מה שקורה כרגע עם מכבי בליגה הישראלית לא שונה ממה שקורה ברוב הליגות האירופיות. הפערים בין הקבוצות הדומיננטיות, בעיקר אלו שמייצגות את הליגות שלהן ביורוליג, לבין יתר הקבוצות בליגה הם אסטרונומיים. ויש אפילו מקומות "גרועים" יותר מכאן.

לצורך העניין לקחנו 5 ליגות אירופיות (ישראל, ספרד, יוון, טורקיה, ליטא) ובדקנו את שבע הקבוצות הכי דומיננטיות בליגות האלו שמשחקות ביורוליג - מכבי ת"א, ברצלונה וקאחה לאבוראל, ז'לגיריס, אולימפיאקוס ופנאתינייקוס, ופרנבחצ'ה-אולקר - ועד כמה הן רחוקות מהליגה שלהם. הנתון הראשון שהעלינו בחכה, ולא במפתיע: המאזן של הקבוצות האלו במשחקי ליגה מול קבוצות שלא משחקות ביורוליג עומד על 1-39. היחידה שהפסידה משחק היא ברצלונה.

הנתון השני הראה שמה שקורה בישראל מבחינת הפרשים קורה אחת לאחת גם ביתר הליגות באירופה. מבין 7 הקבוצות "הדומיננטיות", קאחה לאבוראל היא זאת שהכי מרחמת על היריבות שלה בליגה, ועדיין מנצחת משחקים בהפרש ממוצע של 18.6 נקודות למשחק; ה-28.6 הפרש למשחק של מכבי, מספיק לה רק עבור המקום השלישי באירופה. ז'לגיריס, שמחזיקה מאזן דומה ביורוליג לזה של מכבי (1-4) היא הקבוצה האירופית שהכי רחוקה מהליגה שלה - אחרי 7 מחזורי ליגה ההפרש הממוצע שלה בליגה הליטאית עומד על 29.7 נקודות למשחק, קצת לפני פנאתינייקוס שגם היא קורעת את הליגה היוונית עם משחקים על גבול ה-30 הפרש בממוצע.

הכי דומיננטיות באירופה
 הכי דומיננטיות באירופה

2. אחת הטענות כנגד היורוליג היא שפורמט ה-24 קבוצות הוא רחב מדי ומביא ליותר מדי משחקים אומללים כמו ביום חמישי האחרון בנוקיה (41 הפרש למכבי על פרוקום). אבל לפחות מבחינה אחת אפשר להיות בטוחים שביורוליג, למרות תופעת השריונים, בכל זאת משחקות במפעל הקבוצות הטובות ביותר שיש למדינות באירופה להציע. או במלים אחרות, קבוצות היורוליג הן עדיין, באופן גורף, דומיננטיות בליגה שלהן: 24 קבוצות היורוליג קיימו עד כה העונה 119 משחקים ראש בראש בליגות המקומיות מול קבוצות שאינן משחקות ביורוליג. המאזן? 101 ניצחונות לקבוצות היורוליג, לעומת 18 "הפתעות".

3. את הדומיננטיות של מכבי ת"א בליגה שווה לבדוק דווקא מנקודה אחרת, מה שיכול להעיד עד כמה מכבי לא נותנת ליריבות שלה להרים את הראש בשום שלב במשחק: מכבי לא רק מעמידה מאזן של 0-6 בליגה, אלא שמתוך 24 הרבעים שהיא שיחקה עד כה העונה היא ניצחה ב-22 רבעים. נתון מדהים בהתחשב בכך שמעטים המקרים שבהם קבוצה מנצחת את כל 4 הרבעים במשחק.

ויש עוד מדדים לדומיננטיות: למשל, רבע מזמן המשחק שלה עד כה העונה (כ-60 דקות מתוך 240) שיחקה מכבי כשהיא מובילה בהפרש של מעל 20 נקודות. אכן, זמן זבל.