צוות 90 הימים: לא להקים תחנות כוח חדשות בגז טבעי

המלצות הצוות נועדו להכין את משק ייצור החשמל כדי שיוכל לספק את הביקוש הצפוי בשנים 2013-2015

צוות 90 הימים בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני ימליץ לממשלה שלא להקים בשלב זה תחנות כוח חדשות המופעלות בגז טבעי אלא להסתפק בהשלמת תחנות קיימות. הצוות מונה ביוזמת ראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה להמליץ כיצד להכין את המשק לביקושים הצפויים בשנים 2013-2015.

להחלטתו של נתניהו קדמה הצעת החלטה של שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו שביקש להורות לחברת החשמל להקים שתי תחנות כוח חדשות בהספק 800 מגוואט ולהחליט לאלתר על הקמת תחנת כוח באשקלון (פרויקט D) ולהשאיר להמשך את ההחלטה האם התחנה תופעל בפחם או בגז טבעי, כדלק עיקרי.

מסקנות הצוות בראשות שני הוצגו היום לשרי האוצר והתשתיות לקראת הצגתן לממשלה בימים הקרובים. הצוות לא הכריע בשאלת אופן הפעלתה של התחנה העתידית באשקלון - האם פחמית או דו-דלקית - ודחה את מועד ההחלטה במספר שבועות. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "בכל מקרה התחנה אינה צפויה להתחיל לפעול לפני שנת 2016 או 2017".

הצוות ימליץ לממשלה להורות לחברת החשמל להתקין תוספות קיטוריות בשלוש תחנות כוח המופעלות בגז טבעי שהוקמו במסגרת שלב א' של תכנית החירום בצפית, גזר ורמת חובב. התוספות יאפשרו להגדיל את כושר הייצור של חברת החשמל בכ-400 מגוואט נוספים.

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי עדיין לא נקבעו מקורות המימון לתוספות, שעלות הקמתן נאמדת בלמעלה מ-3 מיליארד שקלים. חברת החשמל מעוניינת שהמימון יגולגל על הציבור באמצעות העלאת תעריפי החשמל, כפי שנעשה במסגרת שלב א' של תכנית החירום.

הצוות קבע כי אין צורך בהקמת טורבינת גז חדשה באלון תבור למרות שחברת החשמל כבר החלה בהליכי מכרז להקמתה. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "בקונטקסט של תכנית החירום יש מספיק כלים כדי להגיע לרזרבה סבירה גם בלי אלון תבור".

ההמלצה העיקרית השנייה של הצוות היא להפעיל תכנית התייעלות אנרגטית בעלות כוללת של 2 מיליארד שקלים. להערכת הצוות, יישום התכנית יביא לחיסכון שנתי בהיקף השווה ל-200 מגוואט החל מ-2013. התכנית נוסחה לאור תכנית שהציג לפני כחצי שנה משרד התשתיות.

אחת השאלות העיקריות שבחן הצוות הייתה אלו מבין יצרני החשמל הפרטיים ייכנס לפעילות עד שנת 2013. הצוות הגיע למסקנה כי רק יצרן אחד, OPC של החברה לישראל, יצליח לעמוד בלוח הזמנים. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי הם אינם יודעים עדיין האם יצרנית החשמל הפרטית דוראד תצליח בסופו של דבר להגיע לסגירת הסכם המימון הבנקאי הנחוץ להקמת התחנה, בהיקף של כמיליארד דולר.

לדבריהם, "ירדנו בבדיקה עד לרמת השנאי הבודד ואנחנו מקווים שנוכל לדעת בימים הקרובים האם המימון ייסגר או לא. אנחנו מחזיקים אצבעות כדי שכל הגורמים יעבדו ביחד כדי שתהיה סגירה".

לגבי ייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת הניח הצוות "הנחות שמרניות בהרבה" מהיעדים שנקבעו בהחלטת הממשלה מ-2009. בהחלטת הממשלה דובר על-כך שבשנת 2014 ייוצרו 1,400 מגוואט ממקורות אנרגיה מתחדשת. עם זאת גורמים באוצר הודו כי נושא האנרגיה המתחדשת לא עמד במוקד עבודת הצוות וכי "בתחום הזה יש עדיין הרבה מה לבדוק וללמוד".