"ארה"ב - חולה שצריך טיפול משמעותי ולא כדור לכאבים"

דורון צור, מנהל מחקר חו"ל בפסגות, מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע למרות תוכנית ההרחבה של ה'פד' הצמיחה בארה"ב תתעכב ומתי יתחיל שם גל העלאת ריביות

"אני ריאלי", אומר לנו דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחקר חו"ל בפסגות בית השקעות, "ולא הייתי תולה תקוות מופרזות בתוכנית ההרחבה של נגיד ה'פד', בן ברננקי, בדיוק כמו שלא צריך היה לתלות תקוות מיוחדות בתוכנית הראשונה".

אנחנו פוגשים את צור לרגל קיום ועידת ישראל ליועצים, ולמעשה רגע לפני תחילתה של 2011, כאשר שוקי העולם נמצאים שוב בפני הכרעה. ברקע: הסבב השני של תוכנית הרכישות האמריקנית וניסיונות החילוץ לאירלנד.

צור, שאוחז במדיניות השקעה לטווח הארוך, סבור כי "השקעה במניות או בנכסים, המחיר שבו אתה קונה אותם והאיכות של הנכסים וברווחים העתידיים של החברות - לא יושפעו בצורה דרמטית מתוכנית כזאת או אחרת".

מנקודת מבטו האנליטית של צור, המתמחה במשק האמריקני, הזרמת כסף היא לא הפתרון הגורף לבעיה החמורה שבה שרויה כלכלת ארה"ב. "הבעיות המבניות של המשק האמריקני הן יותר עמוקות מאשר הזרמה של מיליארדי דולרים. המעבר של הייצור לסין וצרכנות היתר שהתבססה במשך שנים, הפכו את ארה"ב לחולה הזקוק לטיפול משמעותי יותר מאשר כדור להפגת כאבים בדמות עוד הצפה מוניטארית. לכן ברמת האבטלה או חידוש הצמיחה אני לא חושב שזה יביא לפתרון ארוך טווח", הוא אומר.

* מתי להערכתך כלכלת ארה"ב תחזור למסלול צמיחה ולהעלאת הריביות?

"כלכלת ארה"ב עוברת היום תקופה לא קלה, שהגורמים לה היו שנים ארוכות שאופיינו בחוסר איזון של צריכת יתר ורמת חיים מעבר ליכולת האמיתית. לצפות שהבעיות שנבנו במשך שנים רבות, ייפתרו בתוך מספר רבעונים, שנה או שנתיים, זה לא ריאלי. צריך לזכור שאנחנו ברמה כמעט אפסית של ריבית. להערכתי, במהלך מחצית 2011 תתחיל תקופה של העלאת ריביות. במידה שהכלכלה תתאושש, אפילו מעט, לא יהיה ניתן להשאיר את הריבית ברמת רווח של אחוז, או מחצית האחוז".

האזרח הקטן

* כיצד תוכנית הפד משפיעה על האזרח האמריקני?

"בסופו של דבר רמת הצריכה נגזרת מהכנסה שוטפת של אנשים, שזה אומר אבטלה נמוכה ועלייה בשכר ריאלי. בפועל, מה שקורה בארה"ב זה ששיעור האבטלה עלה והשכר הריאלי של חלק גדול מהאוכלוסייה נשחק. התופעה הזאת כנראה לא הולכת להשתנות, ולכן רמת הצריכה הפרטית בארה"ב, שהיא מעל ומעבר לכל השוואה עולמית אחרת, צפויה לתהליך ארוך טווח. היא תתקרב בהדרגה למה שמקובל במדינות מפותחות אחרות - כלומר נמוך יותר מהרמה הנוכחית".

* ומה לגבי רמת המדינות המרכיבות את ארה"ב?

"העובדה שארה"ב הוקמה ממדינות רבות שהתחברו, יצרה שתי שכבות של ממשל. יש את הממשל הפדרלי שכולנו מכירים ושנמצא בוושינגטון - זה שאחראי למלחמות, לנאס"א ולשיגור לוויינים לחלל. אבל האזרח האמריקני הממוצע נפגש עם הממשל ברמת המדינה.

"כשעוצר אותו שוטר על מהירות בכביש, מדובר בשוטר של המדינה או של המחוז, ולא של ארה"ב. הרמה השנייה של הממשל, אותה רמה של מדינות כמו קליפורניה ופלורידה, עומדת בפני בעיות תקציביות קשות מאוד. המוכרת ביותר היא קליפורניה שסובלת משיעור אבטלה גבוה ומפגיעה חזקה כתוצאה ממשבר הנדל"ן.

"ברמת המדינה אנחנו יכולים לראות צעדים דומים לדברים שנעשים היום באירופה: פיטורי עובדים, וצמצום בתקציבים מדינתיים בין אם בכבישים ובין אם בתקציבי חינוך ובריאות. אלו גורמים שעלולים בהחלט להאט את קצב הצמיחה בארה"ב בשנים הבאות".

הקשר הישראלי

למרות שהמשק הישראלי צלח את התקופה הקשה, הוא אינו מנותק מהעולם. אך צור סבור כי היתרונות שתמכו במשק המקומי עד כה - כמו התייעלותו, העובדה שהייצוא הביטחוני והיקף הפעילות הביטחונית בעולם לא ירדו כלל, כאשר ישראל היא יצואנית ביטחונית גדולה, וייצוא חומרי הגלם מהם נהנה השוק הישראלי בתוך המשבר - כל אלו לא יישארו יתרונות מובהקים בהמשך.

לדבריו, "לאורך זמן יהיה קשה להניח שאם הכלכלה האירופית והאמריקנית ימשיכו לקרטע, יוכל המשק הישראלי להישאר במצב מבודד כזה. מצד שני, כאשר העולם יתחיל לצאת מהמיתון בהדרגה, ישראל צפויה ליהנות מכך ולא לעבור תקופה קשה מדי. ביחס לדברים אחרים שקרו בעולם, מצבנו לא רע.

"מבחינת השקעה, ההסתכלות שלי היא ברמת הסקטור יותר מאשר על מדינות. העולם במידה רבה הוא שטוח. אין הבדל גדול אם אתה משקיע במדינה מסוימת או אחרת. בהרבה מאוד מקרים אתה קונה מגזרים דומים אחד לשני. ההעדפה כרגע היא להשקיע במגזרים דפנסיביים, שגם במיתון הרווחים שלהם לא נפגעים, והם בסך-הכול מתומחרים כיום ברמה סבירה למשקיע ארוך טווח.

"המגזרים בהם מדובר הם תקשורת, תרופות, מזון ואנרגיה. מגזר האנרגיה העולמי נראה מעניין, עם חברות הנפט הגדולות המובילות בעולם דוגמת אקסון מובייל, של ואחרות".

* האם יש עדיין מציאות בשוק?

"מבחינת רמות המחירים בשווקים העולמיים, והדבר נכון גם לישראל, ניתן לומר כי ישנו תמחור הוגן למניות. אנחנו לא ברמת המחירים הנמוכה ששיקפה פאניקה גדולה של סוף 2008-תחילת 2009, וגם לא ברמת המחירים הגבוהה ששיקפה את השאננות של 2006-2007. אולם בהכללה, אומר שניתן בהחלט למצוא סט של מניות שמתומחרות במחירים סבירים והן ראויות להשקעה ארוכת טווח".

ועידת ישראל ליועצים

‎שנת 2011 העומדת בפתח מציבה אתגרים רבים בעבודת יועצי ההשקעות. בוועידת ישראל ליועצים שתתקיים ב-12 בדצמבר 2010, יעניקו פסגות ו"גלובס" את כל הכלים והידע שיאפשרו לכם להוציא יותר משנת 2011.

בכנס ישתתפו זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס פרטנרס ישראל, ורועי ורמוס, מנכ"ל פסגות בית השקעות. במרכז הכנס: ראיון בלעדי (משודר) עם גורו ההשקעות האמריקני, ג'ים רוג'רס; ופאנל שכותרתו "המערב ‏Out‏, המזרח ‏In‏, ישראל לאן?", בהשתתפות ורד דר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות בית השקעות; דורון צור, מנכ"ל פסגות קומפס ומנהל מחלקת מחקר חו"ל בפסגות בית השקעות; ועו"ד עודד ארבל, לשעבר הנציג הכלכלי הישראלי בסין. את הפאנל ינחה העורך הראשי של "גלובס", חגי גולן. ‏