על בר-לב אחד ו-3 חברות

מעשה באשה הפוגשת מרצונה בחדר במלון גבר שאינו בן-זוגה - ומופתעת מהתוצאה

אפשר למצוא בפרשת ניצב אורי בר-לב גם היבט חיובי, שכן היא מעוררת שאלה שהגיע זמנה: האם עניין התלונות על הטרדה מינית הרחיק לכת? האם במהלך השנים נוצר פער בין מטרות החוק למניעת הטרדות לבין מה שקורה בשטח?

אונס או בילוי?

אנחנו עדים בפרשת בר-לב למתלוננות ברמה גבוהה של השכלה והכנסה, נשים בוגרות, נשות העולם, נשואות או גרושות - והנה הן מגישות תלונות המתאימות לבתולות תמימות שיחסים עם גברים זרים להן.

אשה בשנות ה-40 לחייה הולכת מרצונה, אולי מתשוקתה, לחדר מלון כדי לפגוש שם גבר - והיא טוענת שנאנסה?! שסוממה כדי לקיים יחסי מין? לפי הדיווחים מדובר כנראה בסמים קלים, לא שום דבר מעבר לכך. אז מה, דחפו לה בכוח את הסיגריה לפה?

אדרבא - העובדה שהיתה נטילת סם עשויה לחזק את ההנחה שהאשה ידעה בדיוק מה מטרת הבילוי במלון.

הטרדה היא הטרדה - אם אכן היתה הטרדה

אשה אחרת הלכה לטייל עם מכר ותיק שלה בלילה, הם מתישבים על הדשא, והוא מנסה "להתחיל" אתה. האשה לא מעונינת, אז הגבר קם, והם ממשיכים בדרכם.

הטרדה?! כאשר מתייחסים ברצינות לאפשרות של הטרדה במקרים כאלה, הופכים את כל עניין החיזור לבלתי אפשרי, למשהו "מלוכלך". לפי זה, הרי גם אם הגבר מנסה לחבק את בת-זוגו לבילוי, ואם היא דוחה אותו - יש כאן הטרדה.

אבל איך יידע גבר אם האשה חושקת בו אם לא ינסה לחבקה? מה הוא צריך לעשות, לשאול אותה "תסלחי לי, האם אוכל בבקשה להניח את ידי על כתפך?".

מה שצריך להיות העיקר זה איך התנהג הגבר לאחר הסירוב. אם הגבר לא ניסה לכפות עצמו בכוח בלתי סביר - יש להניח לעניין.

הטרדה זו הטרדה זו הטרדה - כן, בהחלט - בתנאי שמדובר באמת בהטרדה. לכן צריך לבדוק היטב כל תלונה כזאת. השאלה אם מדובר בפרגית בתולית, או באשה מנוסה שכבר ראתה וחוותה הרבה - שאלה זו צריכה להיות אחד מיסודות עבירה כזאת. וגם הנסיבות חשובות לצורך העניין.

אשה שהולכת מרצונה לחדר מלון כדי לפגוש שם גבר שאינו בן-זוגה - יש להתייחס אל תלונתה אחרת מאשר לאשה שהדבר נפל עליה באופן בלתי צפוי.

כשאת אומרת "לא"...

יש אומרים שגם לאשה בחדר מלון יש את הזכות לשנות את דעתה ולומר "לא". זה בוודאי נכון, והגבר בהחלט צריך לכבד סירוב כזה. ובכל זאת: "לא" של אשה בוגרת בחדר מלון אינו יכול להיות דומה לסירוב של תלמידת תיכון בחדר הכיתה, למשל.

בלי קשר לתוצאות הסופיות של פרשת נשות בר-לב, חשוב שרשויות החוק, יחד עם ארגוני נשים, יעשו חושבים ויחזירו לתחום ההטרדות קצת יותר איזון והגיון.

עיתוי שכזה

קשה מאד להימנע מהרהור על הקשר בין המתלוננות לבין העיתוי של התלונות. 3 נשים המכירות היטב זו את זו יוצאות לדרך סמוך לבחירות המפכ"ל. היילכו 3 חברות יחדיו בלתי אם נועדו?