נמרודי מנפיק רישיונות "מירה" ו"שרה" ב-830 מיליון שקל

8 חודשים לאחר שרכש החזקות ברישיונות "שרה" ו"מירה", מנפיק נמרודי את הכשרת היישוב אנרגיה, המחזיקה ברישיונות שנקנו בכמה עשרות מיליוני שקלים - במאות אחוזים יותר

בדרך כלל נדרשות שנים, לעתים אף עשרות שנים, כדי להביא עסק - מוצלח ככל שיהיה - לשווי של קרוב למיליארד שקל. במקרה של חברת הכשרת הישוב אנרגיה שתנפיק היום (ה') את מניותיה לציבור, הצפת ערך שכזו עשויה להתבצע ב-8 חודשים בלבד.

הכשרה אנרגיה, אשר מחזיקה בשני רישיונות ימיים לחיפושי גז ונפט, תנפיק היום לפי שווי חברה של 830 מיליון שקל. זכויות החיפושים שמחזיקה החברה נקנו בחודש מארס השנה תמורת כמה עשרות מיליוני שקלים והמחיר הנוכחי אמור לשקף מהלך השבחה שעבר על זכויות החיפושים.

11
 11

הכשרה אנרגיה היא חברה-בת של הכשרת הישוב , חברת הנדל"ן והתקשורת של עופר נמרודי. מניית החברה האם עלתה מתחילת השנה בכ-150% - גם כתוצאה מרכישת הרישיונות הימיים - ושוויה היום עומד על כמיליארד שקל, רק מעט יותר מהשווי בו מתומחרת החברה הבת. מדובר כאמור בחברה ולא בשותפות מוגבלת כמקובל בענף, אך בעתיד עשויה הכשרה אנרגיה להנפיק שותפות שכזו לצורך מימון החיפושים.

השבוע הורידה החברה את מחיר ההנפקה בשיעור של 17%, כך שכעת במחיר המינימום היא מבקשת לגייס כ-107.8 מיליון שקל ברוטו. בעקבות הפחתת השווי, תג המחיר המוצמד לרישיונות החיפושים "שרה" ו"מירה" מהם מחזיקה החברה ב-46.3%, ירד מ-2.15 מיליארד שקל ל-1.8 מיליארד שקל. הוצאות ההנפקה, הכוללות גם את הוצאות הייעוץ והחיתום, צפויות להגיע ל-8.5 מיליון שקל - כ-7.8% מהיקף ההנפקה.

התמחור של הכשרה אנרגיה נגזר כמובן מההתלהבות סביב תחום החיפושים הימיים לחופי ישראל (ע"ע "תמר" ו"לוויתן"), וכן מסקר סייסמי דו ותלת ממדי שנעשה ב"שרה" ו"מירה" אשתקד. אולם אף אחת מהשותפות המקומיות בשני הרישיונות לא פרסמה עד כה את תוצאות עיבוד הסקרים.

חברת צ'פמן, שנשכרה על-ידי IPC (חברה אמריקנית המחזיקה אף היא זכויות ברישיונות) פרסמה לפני חודשיים, כי על סמך הסקר הדו-ממדי ותוצאות ביניים של הסקר התלת-ממדי, קיים פוטנציאל להימצאות גז בשיעור של 6 TCF (טריליון רגל מעוקב) בשווי של מיליארדי דולרים. אך צ'פמן לא סיפקה את ההסתברות למציאת גז במבנה.

מניות ללא תמורה

הכשרה אנרגיה הוקמה ללא הון עצמי, ועל-מנת לרכוש את זכויותיה ב"מירה" ו"שרה" העמידה לה החברה האם בחודש מארס הלוואה בהיקף של כ-10 מיליון דולר, שצפויה להיפרע בספטמבר 2011. נזכיר כי בעלי המניות של הכשרת הישוב אישרו בחודש יוני להקצות לנמרודי, ללא תמורה, מניות המהוות כ-7% מהון המניות של הכשרה אנרגיה; לאלי כהן, המשנה למנכ"ל הקבוצה, הוקצו מניות בהיקף של 3%.

למנכ"ל החברה המונפקת, אוהד מראני, לשעבר יו"ר בז"ן ומנכ"ל האוצר, ניתנה חבילת אופציות נדיבה. מחיר המימוש שלה הוא 3.7 שקל למניה, ומחיר המינימום בהנפקה עומד על 7.81 שקל למניה. בתרחיש האופטימי - במידה שבעתיד תימצא תגלית מסחרית באחד מרישיונות החיפוש של החברה - ייהנו מנהלי הכשרת הישוב, נמרודי וכהן, מעלייה בערכן של מניות הכשרה אנרגיה שהוענקו להם ללא תמורה כאמור. לעומת זאת, במקרה של כישלון, ישא רק הציבור בהפסד.

את החברה עשויה לשרת בעתיד העובדה שהיא מחזיקה שיעורים משמעותיים בצמד הרישיונות הימיים. אם וכאשר ייכנס מפעיל בעל שם לפעילות בשני הרישיונות, עדיין יהיו לה אחוזי בעלות לא קטנים. את האסטרטגיה הזו היא מיישמת גם בעצמה, ומציעה כעת לציבור רק 13% ממניותיה. כפי הנראה מכיוון שהיא מאמינה שערכם של הרישיונות יהיה גבוה יותר בעתיד, ובשווי הנוכחי היא מעדיפה להשאיר את מרבית הבעלות בידיה.

יובל בן זאב, מנהל המחקר של כלל פיננסים, התייחס היום להנפקה, תוך שהוא משתמש במודיעין, המחזיקה ב-20.5% מרישיונות "מירה" ו"שרה" כאינדיקציה לשוויה של הכשרה אנרגיה. "אין ביכולתנו להעריך בשלב זה את השווי הכלכלי של הזכויות ברישיונות 'שרה' ו'מירה', ולפיכך נתמקד בהשקעה בהכשרה אנרגיה כחלופה ישירה למודיעין", הוא כותב.

על-פי בן זאב, בהנחה כי יתרת הרישיונות שבידי מודיעין שווה כ-100 מיליון שקל, בניכוי המזומן בקופתה (223 מיליון שקל) ובנטרול התמלוגים אשר על מודיעין לשלם - משקף השווי של מודיעין בבורסה שווי של 3.38 מיליארד שקל לרישיונות "שרה" ו"מירה"; בעוד מחיר המינימום של הנפקת הכשרה אנרגיה משקף לרישיונות אלו שווי של 2.46 מיליארד שקל. לפיכך, כותב בן זאב: "רכישת מניות הכשרה אנרגיה במחיר המינימום בהנפקה היא אטרקטיבית ביחס לחלופת ההשקעה במודיעין".

הדילמה של החתמים

לא פחות מתשעה חתמים אמורים להוציא לפועל את הנפקת המניות של הכשרה אנרגיה. החתמים המובילים צפויים להיות פועלים אי.בי.אי, כלל פיננסים חיתום (הנמצאת בשליטת צחי סולטן, מבעלי מודיעין השותפה עם הכשרה ברישיונות "שרה" ו-"מירה") ודיסקונט חיתום.

11
 11

אחת הדרישות של הכשרה אנרגיה הייתה שהחתמים יספקו לה התחייבות חיתומית, כלומר יתחייבו לרכוש את כל או לפחות חלק מהמניות בהנפקה שהציבור לא ירכוש, וזאת על מנת להבטיח את הצלחת הגיוס ואת רישומה של החברה למסחר בבורסה.

החתמים מצידם לא מתלהבים לספק התחייבות שכזו, שכן הם עלולים למצוא את עצמם מרתקים חלק נכבד מההון העצמי למניות שירכשו בהנפקה, ובסופו של דבר מתקשים להיפטר מהן במסחר השוטף, מה שייאלץ אותם למכור אותן בהפסד.

לאחר התדיינות ארוכה, הגיעו הכשרה והחתמים להסכמה על המנגנון הבא: החתמים יספקו התחייבות חיתומית לכמחצית מהיקף ההנפקה, בהיקף של 50 מיליון שקל; מנגד, החברה תשלם עמלת חיתום וניהול של 5.5% מהיקף ההנפקה, וכן עמלות הפצה של כ-7 מיליון שקל.

מבחינת החתמים, מכיוון שמדובר רק במחצית מסכום הגיוס שמתפזר בין חתמים רבים, רמת הסיכון פוחתת. מבחינתה של הכשרה אנרגיה, העמלה אותה תשלם לחתמים אמנם גבוהה יחסית, אך עדיין סבירה (גם תשלום עמלה גבוה מדי עשוי לעורר סימני חשד אצל משקיעים). מי שהחליטה שלא לקחת חלק בעסקה הזו היא מחלקת החיתום של לידר שוקי הון, שליוותה את ההנפקה אך בשלב האחרון החליטה לפרוש.

כבר נכוו מאלון גז

יש לציין כי 4 מתוך החתמים השותפים להנפקת הכשרה אנרגיה - פועלים אי.בי.אי, רוסאריו חיתום, מיטב וברק קפיטל - כבר נכוו השנה בהסכם חיתום בהנפקת אלון גז, כאשר התחייבו לרכוש את כל מניות החברה - המחזיקה בכ-4% מהזכויות בקידוח "תמר" - שהציבור לא ירכוש.

לצערם של החתמים, במקרה של אלון גז ציבור המשקיעים לא התרשם מתג המחיר שהוצמד למאגר "תמר" בהנפקה, והזמין מניות בשווי מביך של 300 אלף שקל בלבד. החתמים, להם שולמה עמלה גבוהה במיוחד שהגיעה ל-19% מהיקף הגיוס, נתקעו עם סחורה בהיקף של 30 מיליון שקל, כאשר פועלים אי.בי.אי., החתם המוביל, נאלץ לרכוש מניות בהיקף של 22 מיליון שקל מתוך סכום זה.

פועלים אי.בי.אי מחזיקה במניות אלון גז עד היום, והיא מופסדת עליהן כ-8 מיליון שקל. כעת, על רקע ההמלצות המסתמנות של ועדת ששינסקי, ספק אם בקרוב תגיע אלון גז לשווי שנקבע לה בהנפקה.

פרימיום נאלצה לחתוך 20% מהשווי

אחרי שהורידה את שווי ההנפקה ב-20% והאריכה את מועד המימוש של שתי סדרות אופציה שניתנו למשקיעים בחבילה, הצליחה אמש חברת פרימיום פי.אי.אייץ להשלים הנפקת מניות ולגייס כ-20 מיליון שקל.החברה, הנמצאת בשליטת יולי עופר ונמרוד רינות, מחזיקה בשותפות יולי חיפושי נפט, וכמו כן ברשותה פעילות ענפה של נדל"ן ומלונאות במזרח אירופה, באמצעות החברות הציבוריות אינוונטק וסנטראל יורופיאן (CEE).

בתחילה התכוונה החברה להנפיק מניות המהוות 16.7% מהון החברה ולגייס לפחות 23.4 מיליון שקל, אולם לאחר ירידה של כ-33% במניה מתחילת החודש, נאלצה החברה להפחית את המחיר שבו יימכרו המניות ב-20%, מה שהביא את היקף הגיוס במחיר המינימום ל-18.7 מיליון שקל.

במכרז עצמו, שנערך כאמור אתמול, התקבלו ביקושים של כ-35 מיליון שקל, כך שהמחיר הסופי שנקבע היה גבוה ב-5.6% ממחיר המינימום, והחברה גייסה 19.9 מיליון שקל. מתוך סכום זה יש לנכות הוצאות הפצה, ריכוז וייעוץ של כ-2.3 מיליון שקל, המהווה כ-11.5% מתמורת ההנפקה.