ועדת הכספים תאשר הטלת מע''מ על קבוצות רכישה

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן: "זוהי החלטה שגויה" ■ סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם: "אנו שמחים שוועדת הכספים השוותה התנאים של כל העוסקים בענף"

ועדת הכספים של הכנסת תצביע בעד הטלת מע''מ על קבוצות רכישה, אך רק אם מדובר בקבוצות רכישה אשר מארגניהם מקבלים בגין ארגון הקבוצה תמורה (כסף או שווה כסף), כך עולה מסיכום אליו הגיעו היום חברי הועדה בראשות משה גפני (יהדות התורה) ונציגי הממשלה.

לפי ההצעה, תורחב הגדרת "עסקת אקראי" בחוק המע''מ כך שמכירת קרקע לקבוצת רכישה בידי אדם, שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, תיחשב "עסקת אקראי" שבה המוכר יהיה חייב במע''מ.

הטלת מע''מ על קבוצות רכישה הוא מהלך הנכלל בחוק ההסדרים לשנים 2012-2011 והוא יעלה לדיון עד סוף דצמבר. המהלך צפוי להניב כ-200 מיליון שקלים לשנה לקופת המדינה.

לפי ההצעה המקורית, קבוצת רכישה שפועל בה מארגן שמקבל בגין ארגונה תמורה (יזם, קבלו, חברת בניה וכו'), תחויב במע''מ, אך קבוצת רכישה המורכבת מ-10 אנשים או יותר גם תחויב, גם אם אין בה מארגן המקבל תמורה (אין צורך במבחן המארגן).

חברי ועדת הכספים סבורים כי ההצעה המקורית פוגעת בקבוצות רכישה "וולונטאריות" או "ספונטאניות", אשר מבקשות לרכוש דירה לצורך מגורים ולא להשקעה והחליטו לבטל את החלק בחוק המתייחס למספר החברים בקבוצה ולהתרכז רק בקיומו של מארגן המקבל תמורה (מבחן המארגן בתמורה).

לפיכך, קבוצות רכישה בהן 10 חברים או יותר ללא מארגן שמקבל תמורה, תמשיך להיות פטורה מתשלום מע''מ.

ח''כ רונית תירוש (קידמה) ביקשה לדחות את הכניסה לתוקף של חוק זה מה-1 בינואר 2011 כפי שתוכנן, ל-1 בינואר 2013, אך גפני סירב לדון בנושא וביקש מתירוש ומנציגי האוצר ורשות המסים להגיע להסכמה.

תגובות

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן: "אני חושב שזוהי החלטה שגויה, היא למעשה פוגעת באנשים פרטיים שאינם עוסקים לעניין מע"מ. מאחר שאנחנו מדברים על אנשים פרטיים שיכולים גם לעשות עסקה קטנה של 10 יחידות דיור ועדיין לפי ההחלטה החדשה להיות מחוייבים במע"מ, למרות שהם בכלל לא יודעים שהם מוכרים לקבוצת רכישה - הרי שעלות המע"מ הזו תתגלגל בסופו של יום על מחיר הדירה וזה בניגוד מוחלט להחלטת הממשלה שהתקבלה רק בשבוע שעבר להפחית במרכיב מס השבח על מנת לעודד מכירה של קרקעות ולהפחית בעלויות הדירה. מצד אחד מעלים את המע"מ ב-16% ומצד שני באים ואומרים שמורידים את שיעור מס השבח ב-15%, כך שיוצרים תמריץ שלילי לבעלי קרקעות למוכרן בשוק על מנת להגדיל את היצע הקרקעות למגורים".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם, שהשתתף בדיון היום בוועדת הכספים: "ההתאחדות הובילה בשנים האחרונות מהלך להשוואת התנאים בענף הבנייה שביטל את האפליה שנוצרה לטובתם של מארגני קבוצות הרכישה. אנחנו שמחים שוועדת הכספים השוותה את התנאים של כל העוסקים בענף ומאמינים כי מדובר במהלך לטובתם של רוכשי הדירות, שנאלצו להסתכן בהתקשרות עם גופים לא מקצועיים על מנת לזכות בהטבת מס אך בסופו של דבר שילמו יותר לאור עיכובים בהשלמת הפרויקטים, דרישות לתוספות תשלום במהלך שלבי הבנייה או בשל התפרקותן של קבוצות במהלך הפרויקט".

דרור הלוי, מבעלי חברת "העיר החדשה" המארגנת קבוצות רכישה: "להחלטה לא תהיה שום השפעה מבחינתנו. למען האחריות והזהירות אנחנו תמיד שילמנו מע"מ מלא. הדבר נעשה גם בפרויקט ההיי-טק המתאכלס בקרוב וגם בעסקת פרויקט אסותא שהושלמה הבוקר. אנחנו משיגים לרוכשים יתרון גדול מבחינת המחיר ללא קשר למע"מ, אלא באמצעות מבנה העסקאות שאנחנו עושים".

עו"ד קרן בן-דוד, מבעלי חברת "מגדלים" העוסקת בקבוצות רכישה: "צריך להבין משהו אחד שהוא מאוד חשוב. אנחנו יכולים להעלות כל מיני השערות לגבי התוצאה הסופית של הרפורמה הזו, האם היא באמת תביא להשוואת המחירים בין קבוצות הרכישה לבין המחירים של הקבלנים, אנחנו יכולים להעלות השערות האם לאחר הרפורמה המתוכננת במיסוי המחירים יהיו נמוכים יותר או גבוהים יותר והאם היקף ההכנסות של המדינה ייפגע מכך או יגדל מכך - אבל בדבר אחד אנחנו יכולים להיות בטוחים, שהטלת מס נוסף תביא להתייקרותה של האפשרות לזוגות צעירים להשיג דירה במחיר סביר ונמוך יותר במסגרת קבוצת רכישה.

"השוואת התנאים האלה בין הקבלנים לבין קבוצות הרכישה, שלא בצדק, פוגעת בתחרות. בשוק שהוא פחות משוכלל ויעיל כך גם המחירים גבוהים יותר. הביקוש יורד ועכשיו קשה יותר לרכוש דירה ובפרט לזוגות צעירים. בחישוב פשוט, הסיכון שכל הדברים שאני מתארת יקרו אל מול סיכוי נמוך שתהיה עלייה בהיקף ההכנסות של המדינה כתוצאה מגביית המסים. זה מוביל אותנו למסקנה שהיא חד משמעית - הרפורמה הזו לא נכונה מהיסוד, היא תפגע בציבור, היא תפגע בקופת המדינה והכל כדי להיטיב עם הקבלנים. העיקר שאלה יוכלו לשמור על המחירים הגבוהים שלהם מבלי שתהיה תחרות אמיתית בשוק".

אלון הרצוג, מנכ"ל חברת "קפיטל גרופ" העוסקת בארגון קבוצות רכישה: "95% מעסקות קבוצות הרכישה נעשות בכל מקרה מול מוכר שהוא עוסק מורשה ולא אנשים פרטיים, ולכן מע"מ חל בכל מקרה. חוסר ההבנה של גורמי הממשלה בתחום גורם להם להתרכז בשוליים של השוליים של קבוצות הרכישה. משכך - ההחלטה אינה פוגעת במאום ברובן המוחלט של קבוצות הרכישה. קבוצות הרכישה נולדו מתוך מטרה אחת בלבד - להוזיל את העלות הסופית לצרכן. אם הממשלה רוצה ליצור תחרות - היא היתה צריכה לתת הטבות לאלה שקונים מקבלן, ולא לנסות ולייקר לאלה החברים בקבוצה. מרוב כל הניסיונות 'להוזיל' את הדירות - רק התווספו עלויות. זה כמו שבאו ואמרו 'בואו נייקר כל כך את הדירות לכדי רמה שאנשים לא יוכלו לקנות אותן ואז אולי יירדו המחירים'".

ענבל אור, מנכ"ל אור סיטי נדל"ן מסרה בתגובה: "זו החלטה לא תקינה. יד אחת של הממשלה לא יודעת מה היד האחרת עושה. מצד אחד, משרד השיכון מחייב שבראש קבוצת רכישה יעמוד מארגן, ומצד שני באה ועדת הכספים וקובעת שקבוצה שבראשה עומד מארגן תשלם מע"מ. איך ההיגיון הזה מקדם את סוגיית הדיור בר ההשגה לזוגות צעירים במדינת ישראל? על פי שיטה עקומה זו, מצד אחד אומרים שדיור בר השגה לצעירים הוא חשוב ביותר, וברור לכל שקבוצות הרכישה הינן האלטרנטיבה היעילה ביותר לממש רצון לאומי זה, ומנגד באה ועדת הכספים ומערימה קשיים על מהלך נכון וחיובי זה. ועדת הכספים צריכה להחליט אם היא מייצגת את הציבור והזוגות הצעירים או שהיא ועדת הכספים לקבלנים".