עובדים עליך, אלוהים

מאמסלם ועד צעירות המשתמטות מצה"ל ניבט פרצופם של הרבנים והעסקנים החרדים

משמעות מאבקו של ח"כ חיים אמסלם חורגת מהמאבק נגד הצביעות והרשעות של ש"ס וראשיה.

זו קריאת תיגר על רבנים המכסים עצמם באיצטלה של האלוהות, פוסקים וחורצים דין כאילו היו האלוהים בכבודו ובעצמו. אמסלם, בדבריו ובהתנהגותו אומר שאלוהים אינו מדבר מגרונם של רבני ש"ס ועסקניה, למרות שהם מתימרים לדבר בשמו.

מה שהרב אמסלם אומר, בעצם, זה שכהני הדת של ש"ס עובדים על אלוהים, במקום לעבוד אותו. המשמעויות הללו מוצאות את ביטוי במשפט המתריס של אמסלם "אף אחד לא יצליח להשתיק אותי".

אף אחד זה אלי ישי ומרעיו - אבל גם, בעצם בעיקר, הרב עובדיה יוסף.

מיהו גזלן?

תגובתו זו של אמסלם באה לאחר שהרב יוסף ועסקניו קבעו, בין השאר, שאמסלם הוא "גזלן" על פי התורה. כלומר, מי שיוצא נגד הקו המפלגתי של הרב יוסף הוא בגדר גזלן. ואת זה קבע לא האלוהים, אלא אדם בשר ודם שבעצם גזל את התורה מאלוהיה וניכס אותה ואת האלוהים לעצמו.

בעצם, מבחינה מעשית, הרב יוסף מתנהג ומדבר כפוסק אבסולוטי, כלומר אלוהי. אלוהים עצמו אינו יכול למחות, לאלוהים גם אין את הכוח לעשות מעשה יוסף באמסלם, כלומר להדיח את יוסף מצאן מרעיתו - מכיוון שאלוהים לא יכול לדבר או לעשות, אז יוסף יכול לייחס לאלוהים מה שבא לו. כלומר, להיות אלוהים עלי אדמות, לפחות בשביל מאמיניו.

גדול בתורה, או גדול מהתורה

בא אמסלם ואומר, זה לא כך. הרב יוסף הוא אולי גדול בתורה, אבל הוא לא יותר גדול מהתורה. זו אינה אמירה של מה בכך, כי אנשים רבים, אפילו לא מאמינים, כן פוחדים וכן מאמינים בכוחות אלוהיים של יוסף ורבנים אחרים. בא אמסלם ואומר אני לא חושש מקללות, חרמות וקמעות, אני וכל אחד יכול לפרש את התורה ואת רצון האל כמיטב הבנתו ואמונתו.

בא אמסלם ואומר למאמיני ש"ס, ולמאמינים בכלל, חבר'ה, אלוהים נתן לכם לא רק אמונה, אלא גם אוזניים, עיניים ושכל. תפעילו אותם. אל תתנו לרבנים לחשוב ולהחליט בשבילכם, אל תתנו להם לעבוד עליכם.

הם לא שונים מכם, הם אנשים, די פשוטים בדרך כלל, הדואגים לפרנסתם ולצרכיהם האישיים. גם כאשר הם באמת חכמים וידענים - הם לא אלוהים, ואין כל סיבה ללכת אחריהם ואחר פסיקותיהם כאילו היו דברי אלוהים חיים. אלה בסך הכל דברי רבנים ועסקנים שעושים חיים.

מראה ושמה המסלם

מבחינה עניינית אין לרבנים הרבה מה לומר לאמסלם, ולכן הם פונים לחרפות וגידופים, כנהוג וכמקובל אצל רבים מהם. בין השאר הם מטיחים בו שהוא מבקש למצוא חן בעיני חילונים, ובעיקר עתונאים. קודם כל, מה זה רע? הרי הרב יוסף, אלי ישי וכל השאר מחזיקים יחצנ"ים בשכר כדי למצוא חן גם בעיני הציבור הכללי. לצורך זה הם מופיעים בראיונות, באסיפות וכל השאר.

כל מי שנמצא בחיים הציבוריים מבקש לקבל תמיכה ציבורית. אז במה שונה אמסלם מהם עצמם? בכך שאמסלם הוא עכשיו המראה בה ניבטים הפרצופים האמיתיים של ש"ס וראשיה. במראה הזאת רואים את הקטנות, היומרנות, הרשעות, ההתנשאות והשימוש באלוהים תוך גרימת זילות לשמו.

משתמטות בחסות האלוהות הש"סית

פרצופם של רבנים ועסקנים החרדים לעצמם ולמפלגתם ניבט גם מפרשת הצעירות המשתמטות מצה"ל.

אתמול הובא לכנסת בקריאה טרומית חוק בענין זה. מה שהחוק ביקש להשיג זה שבנות שאינן דתיות לא יוכלו להשתמש באלוהים כדי להשתמט משרות חובה בצה"ל.

הדעת נותנת כי מי שכבודו של אלוהים והדת יקר לו, יתמוך בשתי ידיו בחוק כזה. אבל מכיוון של ש"ס וידעוניה חשובה המפלגה יותר מן הדת, הם טירפדו את החוק. ולמה לא, בעצם - אם הם עצמם עובדים על האלוהים, למה שצעירות חילוניות לא יעשו זאת?