אחרי השביתה: ירידה של 23% ברווחי הבינלאומי ברבעון

הבנק סיים את הרבעון השלישי עם רווח של 129 מיליון שקל ■ המנכ"לית סמדר ברבר-צדיק: "אם ננטרל אירועים חד-פעמיים, הרווח השנה גבוה יותר"

ירידה ברווחי בנק הבינלאומי , המנוהל על-ידי סמדר ברבר-צדיק ובבעלות צדיק בינו, מדווח כי רווחי הרבעון השלישי קטנו ב-23% והסתכמו ב-129 מיליון שקל. מתחילת השנה עמד הרווח הנקי של הבנק על 344 מיליון שקל, בהשוואה ל-416 מיליון שקל אשתקד. התשואה על ההון של הבנק עמדה מתחילת השנה על 7.5%.

ברבר צדיק דווקא לא רואה את הנתונים באור שלילי: "אם ננטרל אירועים חד פעמיים כמו הכנסות שהיו בשנת 2009 (הכוונה היא לרווח חד פעמי ממכירת מניות בזק ו-HOT ולרווחי היעודה לפיצויים - ע.פ), הרווח השנה יותר גבוה משנה קודמת. זה קורה בשנה שבה עשינו הסבת מחשב גדולה ועברנו סכסוך עבודה שהסתיים בהסכם ארוך טווח. השנה בנינו קבוצה בנקאית, עברנו תהליך ייחודי נדיר ומהיר של מיזוג מערכות מחשב ופונקציות מטה, ועשינו תהליכים של השקעה בבנק, בתשתית מחשובית וביחסי עבודה", היא מסבירה.

ברבעון השלישי נרשמה בבינלאומי שביתה של 12 ימים, הארוכה ביותר במערכת הבנקאית מאז שנות ה-70. סכסוך העבודה הסתיים רק לאחר שביתה נוספת של 5 ימים באוקטובר, שבעקבותיה נחתם הסכם עבודה חדש המבטיח שקט תעשייתי עד 2013.

במסגרת ההסכם נקבעה נוסחה לחלוקת בונוס שנתי המותנית בביצועי הבנק. כתוצאה מהשביתה איבד הבנק הכנסות מעמלות בסך 21 מיליון שקל כאשר הפגיעה ברווח הנקי היא 13 מיליון שקל. במקביל חתם בנק לאומי על הסכם עבודה חדש המקנה לעובדיו תוספת שכר של 5% עד שנת 2014. מאחר ועובדי הבינלאומי צמודים בתנאי העסקתם לעובדי לאומי תוספת זו תשולם גם לעובדי הבנק.

"בנק מאוזן ויציב"

לאחר חלוקת דיבידנד של 800 מיליון שקל, הלימות הון הליבה עומדת על 8.31%, בשעה שהלימות ההון הכוללת עומדת על 12.78%. האשראי לציבור עלה ב-2.6% מסוף 2009 והגיע ל-61.8 מיליארד שקל.

הרווח המימוני נותר כמו בשנה קודם על 1.63 מיליארד שקל. אולם בבנק מסבירים כי הנתון כולל הפסד חשבונאי ממכשירים נגזרים של 96 מיליון שקל, עלייה של 71 מיליון שקל משנה קודמת, ולמעשה, בנטרול סעיפים שאינם בפעילות המימון השוטפת, עלו ההכנסות השוטפות המימוניות בכ-120 מיליון שקל.

ברבר צדיק רואה הישג משמעותי בבניית הרגל הקמעונאית של הבנק והפיכתה לגורם משמעותי. ההכנסות מפעילות קמעונאית עמדו על 44% מהכנסות הבנק בהשוואה ל-39% אשתקד, כאשר האשראי הצרכני עצמו גדל ב-8.7%. "פלח השוק של בנקאות קמעונאית הפך להיות מהותי להכנסות הבנק. הבנק מאוזן ויציב ורואים את זה בהפרשת לחובות מסופקים", היא אומרת.

ההפרשה לחובות מסופקים הן נקודת חוזק מהותית בבנק. ההפרשות עמדו ברבעון על 30 מיליון שקל, שיעור של 0.2% מתיק האשראי. ההפרשות מתחילת השנה הסתכמו ב-73 מיליון שקל, ירידה של 67% בהשוואה לתקופה המקבילה, ושיעור של 0.16% מתיק האשראי.