העיתונות במצרים: "EMG לא תגדיל אספקת גז לישראל"

בתגובה לפרסום ב"גלובס" על התקדמות במגעים לעסקת הענק למכירת גז טבעי לחברה לישראל, טוען יומון מצרי כי EMG מכחישה את הכוונה להגדיל את כמות הגז המסופק

מצרים לא תגדיל את כמות הגז שהיא מספקת לישראל מעבר לכמות הנוכחית, כך מדווח היום היומון המוביל במדינה כשהוא מצטט, לטענתו, הודעה לעיתונות שפירסמה ספקית הגזEMG במצרים. ההודעה פורסמה בתגובה לפרסום ב"גלובס" בשבוע שעבר על התקדמות במגעים לקראת עסקת ענק בין EMG לחברה לישראל . החברה לישראל מעוניינת לרכוש גז טבעי בכמות של 2 עד 2.25 BCM לשנה בחוזה ארוך טווח שהיקפו עשוי להגיע לכ-8 מיליארד דולר. ל"גלובס" נודע כי צוות המו"מ של EMG הגיע בשבוע שעבר בישראל לסדרת פגישות עם מקבילו בחברה לישראל. דובר קבוצת מרחב של יוסי מימן, השותפה הישראלית הבכירה ב-EMG, אמר הערב בתגובה כי: "EMG לא פירסמה כל הודעה לעיתונות בנושא".

היומון המצרי "אל-מסרי אל-יום" הכחיש גורם בכיר ב-EMG הכחיש את הפרסום ב"גלובס" וטען כי "חברות גז הפועלות בישראל מפיצות דיווחים שקריים ממניעים מסחריים". היומון המצרי מציין עוד כי כמות הגז שמספקת מצרים לישראל עומדת על כ-1.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה. יצויין כי בפועל מזרימה EMG כמות גדולה יותר וכי על פי ההסכם המדיני בין ישראל למצרים - היא מחוייבת לספק כמות של עד 7 BCM לשנה. דובר קבוצת מרחב מסר אז בתגובה לדברים: "צוות EMG מבקר בישראל לפחות פעם בחודש לצרכי מפגש עם מספר לקוחות שונים ומאליו מובן כי לא כל מפגש מניב חתימה על חוזה. כך גם במקרה זה. כל אמירה אחרת תהיה בגדר ספקולציה".

EMG והשותפות בקידוח "תמר" מתמודדות מזה כשנה וחצי על עסקה למכירת גז לחברה לישראל, הלקוח הגדול ביותר אחרי חברת החשמל. החברה מנהלת מו"מ לרכישת גז עבור שלוש תחנות כוח שיפעלו במסגרת חברות-בת של הקבוצה: בז"ן, כי"ל ו-OPC במישור רותם. המו"מ מתנהל במרוכז באופן המגדיל את כושר המיקוח של הקבוצה. לפי הערכות, לחברה לישראל יש אינטרס לסיים את המו"מ בקרוב כדי להבטיח אספקת גז לתחנת הכוח של בז"ן. התחנה מחויבת על-פי צו אישי של המשרד להגנת הסביבה לעבור לייצור חשמל בגז טבעי מרגע שיושלם חיבורה לרשת הגז הארצית. העבודות לחיבור המקטע האחרון במערכת, באזור קריית טבעון אמורות להסתיים במהלך הרבעון הראשון של 2011.

בראש צוות המו"מ של החברה לישראל עומד שוקי גולד, מנכ"ל IC-Power זרוע האנרגיה של הקבוצה ולשעבר המשנה למנכ"ל כי"ל. תחנת הכוח OPC במישור רותם תזדקק לגז החל מהשלמתה הצפויה ב-2012. לכי"ל יש הסכם מ-2008 לרכישת גז טבעי מים תטיס למשך חמש שנים אך היא מעוניינת להגדיל את כמויות הגז לאור תוכניותיה לבנות תחנת כוח מופעלת גז בחצרי המפעל.