מי יחליף את נסרדישי: 3 מועמדים מבפנים בישורת האחרונה

‎חיים גבאי נחשב מועמד מבטיח, לדורון ארבלי יש המתייחסים כאל כוכב, ואבי ארדיטי רשם הצלחות בהולילנד ‏‎■ וייתכן בכלל שכהונת נסרדישי, שמסתיימת באפריל, תוארך עד ספטמבר

שר האוצר, יובל שטייניץ, עדיין לא החליט האם להאריך את כהונתו של יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים, שאמורה להסתיים באפריל 2011 - בחלוף 4 שנים ממועד כניסתו לתפקיד.

אם יחליט שטייניץ לתת לנסרדישי עוד קצת זמן בתפקיד, הרי שהוא יוכל להשהות את מועד סיום תפקידו לכל המאוחר עד ספטמבר 2011, אז יגיע נסרדישי לגיל 67, מועד הפרישה לגמלאות.

אחד השיקולים שעומדים בפני שטייניץ להארכת כהונתו של נסרדישי נעוץ בתוצאות המרשימות של הרשות בתקופת המשבר הכלכלי. רק בעת האחרונה דיווחה הרשות כי היא צופה כי 2010 תסתיים בגבייה עודפת של 10 מיליארד שקל, ומעריכה כי ב-2011 יהיה יעד הגבייה 213.5 מיליארד שקל.

למרות שעדיין לא התקבלה החלטה רשמית - ואף על-פי ששטייניץ, כך טוענים, מעדיף לבחור מועמד חיצוני, אולי מתוך משרד האוצר - 3 מועמדים פנימיים ברשות רואים את עצמם מחליפים אפשריים של נסרדישי: ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל שומה וביקורת; דורון ארבלי, ראש מינהל המכס; ואבי ארדיטי, סמנכ"ל בכיר חקירות ומודיעין.

שלושתם כבר החלו לנהל בחודשים האחרונים קמפיין - חלקו סמוי, חלקו גלוי - כדי לזכות בתפקיד.

נסרדישי
 נסרדישי

בעל דעות עצמאיות

ד"ר חיים גבאי (55) - סמנכ"ל בכיר לשומה וביקורת ברשות המסים, נחשב מועמד מבטיח והמתאים ביותר לדעת רבים, אלא שיש הטוענים כי הניסיון הקצר שלו בתפקיד הנוכחי לא יספיק כדי להקפיצו לתפקיד מנהל הרשות. מצד שני, אחרים זוקפים לזכותו את ניסיונו רב השנים במגוון היחידות ברשות ובעיקר את כישורי הניהול שלו.

"הוא מספיק מוכשר כדי לכהן בתפקיד; עבודת הדוקטורט שלו נעשתה בתחום המיסוי הפלילי, והוא עבר כמעט את כל היחידות ברשות עד שהגיע לתפקיד הנוכחי. יש לו את התכונות הנדרשות", אמר בכיר לשעבר ברשות המסים.

גבאי מונה לתפקידו הנוכחי בתחילת השנה, והוא בעל תואר דוקטור במשפטים ומספר תארים אקדמיים נוספים במדע המדינה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה מטעם אוניברסיטת בר-אילן, שם הוא משמש מרצה בפקולטה למשפטים.

לפני שמונה לתפקיד הסמנכ"ל כיהן גבאי במשך 9 שנים כפקיד שומה חולון, ולפני כן מילא שורה של תפקידים בכירים בחטיבת החקירות של הרשות.

גבאי, לעומת שני המועמדים האחרים, נחשב לפחות מקורב לנסרדישי, והוא אף התבטא לא אחת נגד העמדות שמייצגת הרשות. כך, למשל, מיד לאחר שבית המשפט העליון קיבל את עתירתה של עו"ד ורד פרי והכיר בהוצאות לטיפול בילדים לאמהות עובדות, אמר גבאי בפורום סגור כי בניגוד לעמדת הרשות, הוא מאמין כי בית המשפט העליון יכיר - לפחות באופן חלקי - בעמדתה של פרי.

"מהמקורבים ביותר לנסרדישי"

דורון ארבלי (48) - מכהן כראש מינהל המכס, ואם אכן יחליט שטייניץ לבחור במועמד מתוך הרשות - ארבלי מסתמן כמועמד מפתיע; ברשות יש המתייחסים אליו כאל כוכב. מקורבים לרשות מספרים כי מדובר באדם שקט, נחבא אל הכלים, שיודע לעשות את העבודה שלו - וכך הוא מנהל את קמפיין הבחירות שלו.

"ארבלי הוא אחד האנשים הכי מקורבים לנסרדישי", מספר בכיר המקורב לרשות. "את רוב הקריירה שלו הוא עשה בתחום החקירות, ורק בשנים האחרונות עבר למכס. כאן גם המגרעת שלו - אין לו רקע מקצועי בתחום מס הכנסה, שהוא לב-לבה של רשות המסים".

לפני שמונה ארבלי לראש מינהל המכס ביוני 2008, הוא כיהן במשך שנתיים כסמנכ"ל חקירות ומודיעין ברשות המסים. לפני כן מילא שורת תפקידים בכירים ביחידות החקירות במכס ובמע"מ, וכן כיהן כנציג רשות המסים בבריסל.

בשנים האחרונות היה ארבלי ממונה על שיתוף-הפעולה בנושאי מכס עם הרשות הפלסטינית ועם מדינות אחרות בעולם. בתקופת כהונתו קידם ארבלי לא מעט הסכמי מכס עם מדינות בעולם: במאי חתם המכס הסכם שיתוף-פעולה עם הונג-קונג, שהיקף הסחר בינה לבין ישראל נאמד ב-4 מיליארד דולר. השבוע נחתם הסכם נוסף עם הפיליפינים, שהיקף היצוא אליה מישראל הינו 147 מיליון דולר.

"מטאור מבחינת הקידום"

אבי ארדיטי (47) - החליף ביוני 2008 את ארבלי בתפקיד סמנכ"ל חקירות ומודיעין. "ארדיטי נחשב מטאור מבחינת הקידום שלו", מספר מקורב לרשות. "הוא מנהל אהוד, בעל יכולת אישית מאוד גבוהה בכל הקשור ליחסי אנוש. המינוס שלו, בדומה לארבלי, שהוא חסר ניסיון בתחום מס הכנסה".

לפני שמונה לתפקידו הנוכחי שימש ארדיטי במשך 4 שנים כממונה אזורי מע"מ פתח-תקווה וכממלא-מקום ממונה אזורי מע"מ תל-אביב 1-2. כמו כן שימש בשורת תפקידים בכירים ביחידות מע"מ ובאגף החקירות במכס ובמע"מ.

היחידה בראשותו של ארדיטי שיתפה פעולה בלא מעט חקירות מרכזיות שניהלה המשטרה, כמו בפרשת הולילנד. אצל רבים מהמעורבים בפרשה נמצאו חשדות לא רק לעבירות פליליות כמו קבלה ומתן שוחד, אלא גם עבירות בתחום המיסוי.

"שיתופי-הפעולה של ארדיטי עם רשויות אכיפת החוק הובילו לכך שהוא נחשב לאהוד מאוד על הפרקליטות, המשטרה והרשות לאיסור הלבנת הון - דבר שעשוי לסייע לו בקידום שאליו הוא שואף", אומר המקורב.

אלא שלא הכול הולך על מי מנוחות ביחידת החקירות; מספיק להזכיר את חקירת פרשת מוני פנאן ז"ל, שהחלה לפני שנה בקול תרועה רמה ודעכה. רק באחרונה נחשפה פרשת השחיתות בקופת-חולים לאומית, שבה נעצרו בכיר באגף החקירות ירושלים ברשות וחוקר שעבד תחתיו בחשד כי העבירו מידע תמורת שוחד לחשודים בפרשה.

מרשות המסים נמסר: "3 המועמדים מסרו כי לרשות יש מנהל מכהן, שאלת מינוי מחליף אינה עומדת על הפרק, והם אינם עוסקים בכך".