"הרחבת סמכויות נציב התלונות על שופטים - מכת מוות לעצמאות המערכת"

השופט צבי כספי: "אם תתקבל הצעת חוק זו, אפילו בחלקה - תהיה זו מכת המוות הכמעט אחרונה לעצמאותה של מערכת השיפוט בפרט ולמערכת בכלל"

ביקורת חריפה וחסרת תקדים בקרב השופטים על הצעת החוק שפורסמה בשבוע שעבר להרחבת סמכויותיו של נציב תלונות הציבור על שופטים לבצע גם חקירות יזומות וגם כאלה הנוגעות לחייו הפרטיים של שופט ולדברים שאירעו לפני מינויו לשיפוט. מאז פורסמו פרטי ההצעה הביעו שופטים רבים את מורת-רוחם באפיקים בלתי פורמליים.

ביום חמישי הפיץ שופט בית משפט השלום בתל-אביב, צבי כספי, תגובה במערכת הדוא"ל הפנימית של השופטים. כספי התנגד באופן חריף גם לחקיקתו המקורית של חוק נציבות התלונות על שופטים.

"עומדים אתם בפני מצב שבו אם תתקבל הצעת חוק זו, אפילו בחלקה", כתב כספי בתפוצת השופטים, "היא מכת המוות הכמעט אחרונה לעצמאותה של מערכת השיפוט בפרט ולמערכת בכלל. שאלה היא בכלל מי ירצה להיות שופט אם, לדוגמה, נגינה רועשת על פסנתר בדירתו, יכולה להביא לתלונה לנציב על-ידי שכנו לדירה מחד, ותלמידת בית-ספר תיזכר שהוא פעם משך לה בצמות ועל כן אינו ראוי לקידום. שאלה היא איך יוכל שופט מכהן להמשיך בכהונתו כאשר הוא נתון או עשוי להיות נתון לסחטנות יומיומית, ואיך תפעל מערכת השיפוט כאשר היא מאוישת על-ידי שופטים מפוחדים, אפילו יותר מאשר עתה".

הצעה בולשביקית

כספי מציין כי הוא כותב "אתם" לעמיתיו השופטים ולא "אנחנו", מאחר שבקרוב בדעתו לפרוש מכהונה שיפוטית. "מאחר שנראה כי ציבור השופטים לא ראה לנכון לפעול כנגד ההצעות, שאין לי אלא לכנותן בלשון המעטה כבולשביקיות, שהועלו ועוסקות בהווה המיידי ובעבר של התנהגות שופטים, ועל מנת להפיס את הממסד, נראה לי להביא תוספת להצעה, כך שסמכות הנציב תחול על השופט גם לאחר פטירתו.

"העניין אינו תיאורטי בלבד; יכול, לדוגמה, שמשפחה שיקירה קבור ליד קברו של שופט לא תשבע נחת ממצבו המוזנח של קבר השופט המשפיע על סביבת קבר יקירה, ועל כן מהראוי שהנציב יוכל לתת דעתו גם לעניין זה. ניתן יהיה, כמובן, למנוע מצב בלתי נעים בעליל זה, על-ידי קביעת תורנות שופטים לטיפול בקברי השופטים הנפטרים; לצורך כך ניתן גם למנות סגני נשיאים לענייני תחזוקת קברים".

בשבוע שעבר פירסם משרד המשפטים תזכיר חוק לתיקון חוק נציבות התלונות על שופטים, ביוזמת הנציב הנוכחי, אליעזר גולדברג. לפי ההצעה, הנציב יוכל גם לפתוח מיוזמתו בבירור עניין הנוגע לשופט מסוים, או לנוהלי עבודה שיפוטית, בלא צורך בתלונה שתוגש לו. הוא גם יוכל לדרוש מכל אדם או גוף למסור מידע או מסמך במסגרת חקירת תלונות, ובמקרה של סירוב להטיל סנקציות בדומה לוועדות חקירה ממלכתיות, כגון הטלת קנס.

הנהלת בתי המשפט סירבה להגיב לנוסח הצעת החוק או לדבריו של השופט כספי.