בעקבות האקזיט: מתי מקבלים פיצויי פיטורים בהיי-טק?

האם עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים כשהסטארט-אפ שבו הוא מועסק מחליף ידיים? בכלל לא בטוח

השאיפה של חברות סטארט-אפ רבות היא למכור את מניותיהם או את הפטנט שרשמו לחברה גדולה ולבצע אקזיט. אך בעוד החברה ו/או הפטנט עובר לרשות הרוכש, מה עולה בגורלם של העובדים? לשון החוק קובעת כי העובד אינו חפץ המהווה חלק מרכוש החברה, ולכן קיימת לו הזכות מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד חופש העיסוק לבחור את מעסיקו. לפיכך, מתעוררת השאלה אם עובד שהתפטר על רקע ביצוע אקזיט בחברה בה הוא עובד זכאי לפיצויי פיטורים.

עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', אומר כי ככלל "חילופי בעלי מניות בחברה אינו משנה את המעסיק, שכן הישות המשפטית של החברה היא ישות משפטית הנפרדת משל בעלי מניותיה. לפיכך, אין לכאורה בכך כדי להביא לקיצם של יחסי העבודה בנסיבות המזכות את העובד להתפטר בדין מפוטר".

עם זאת, לפידור מבהיר כי לא קיימת פסיקה קונקרטית בסוגיית זכאות עובדים לפיצויי פיטורים בעת ביצוע עסקת אקזיט באמצעות מכירת מניות של סטארט-אפ. "על כן, ההיגיון המשפטי הבריא מנחה שאם חל שינוי מהותי בסביבת העבודה, כתוצאה מעסקת האקזיט, שיש בו כדי להשפיע השפעה מהותית לרעה על העובד, ייתכן כי בית הדין לעבודה יראה בכך אירוע שמזכה את העובד להתפטר בדין מפוטר, קרי העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורים", הוא אומר.

לדברי לפידור, לכל מעסיק יש מדיניות ארגונית ייחודית, במיוחד כשמדובר בחברת היי-טק גלובלית, שבדרך-כלל שונה מזו של סטארט-אפ קטן. משכך, ייתכן כי החלת המדיניות החדשה על העובד, שממשיך לעבוד תחת אותה הישות המשפטית של הסטארט-אפ, תיצור מצב שיזכה אותו להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי הפיטורים.

בשורה התחתונה, הזכות להתפטר בדין מפוטר בעת מכירת מניות של החברה אינה מובנת מאליה, ועל העובד להוכיח כי אכן חל שינוי מהותי בסביבת עבודתו ותנאי העסקתו, שינוי המהווה הרעה מוחשית בתנאי העבודה, או שקיימות נסיבות אחרות ביחסי העבודה לפיהן העובד אינו יכול להמשיך בעבודתו.

מעבר לכך, גם העובדים וגם המעסיקים צריכים להבין כי קיים הבדל משמעותי בין חברה שעובדיה מאוגדים תחת הסכם קיבוצי לבין הנעשה בתחום ההיי-טק, ששם רבים מהעובדים התקשרו עם המעביד באמצעות חוזה עבודה אישי.

כוח המיקוח של קבוצה מאוגדת גדול הרבה יותר ומאפשר לעובדים לבצע מהלכים קיצוניים יחסית על מנת להבטיח כי מלוא זכויותיהם יישמרו בעת חילופי המעבידים ואף בעת חילופי בעלי מניות. אלה אף יכולים להבטיח לעצמם כי תעמוד לרשותם הזכות להתפטר בדין מפוטר בעת ביצוע אקזיט או תקופה מסוימת אחריו, אף אם האקזיט אינו מהווה עילה המזכה את העובד להתפטר ולקבל את פיצויי הפיטורים.