הירידות בוול סטריט נחלשו בסיום: וולטייר זינקה 34.5%

הדאו ג'ונס איבד 0.3%, אך סגר מעל 11,000 נק' ■ מניית בנק אוף אירלנד זינקה בכ-30% לאחר אישור הסיוע ■ אובמה הודיע על הקפאת השכר במגזר הציבורי ■ קומברס קפצה 8.5%

פתיחת שבוע שלילית בוול סטריט על רקע החולשה באירופה. אמנם בשעה האחרונה של המסחר נחלשו הירידות שאיפיינו את מרבית שעות המסחר ומדד ה-S&P 500 שירד ביותר מ-1% סגר בירידה של כ-0.1%. גם מדד הדאו ג'ונס שנפל מוקדם יותר מתחת ל-11,000 הנקודות, ירד אמנם בכ-0.35%, אך סגר מעל לרמה פסיכולוגית חשובה זו. באירופה נפלו הבורסות בכ-2%.

המשקיעים שבו מסופ"ש ארוך בו עסקו בעיקר בקניות ב"יום שישי השחור" שתוצאותיו נותנות את הטון בקרב מניות רשתות הקמעונאות, וזאת כשהנתונים הראשוניים הם חיוביים ביותר, והיד עוד נטויה - היום זכה לכינוי Cyber Monday משום שאנשים רבים עורכים קניות מקוונות כשהם חוזרים למשרד.

הנשיא אובמה הכריז הערב על הקפאת שכר במגזר הציבורי בשנתיים הקרובות, זאת כצעד משמעותי ראשון בניסיון לצימצום הגירעון התקציבי האדיר של ארה"ב. הנשיא העריך כי החיסכון בשנת 2011 כתוצאה מההקפאה יגיע לכ-2 מיליארד דולר.

עוד עניין שמרכז את תשומת לב המשקיעים הוא האישור שנתנה ממשלת אירלנד לתוכנית החילוץ. במסגרתה תקבל אירלנד הלוואות בהיקף של 85 מיליארד אירו בריבית של 5.85%. למרות התוכנית באירלנד, ממשיך לפעפע בקרב המשקיעים באירופה החשש מפני התפשטות משבר החוב למדינות חלשות נוספות ובראשן פורטוגל וספרד. הבורסות באירופה סגרו בירידות חדות למדי ושערו של האירו ממשיך לצנוח בכ-1% ל-1.31 דולר.

היום שוב העיב נביא הזעם, רוביני על האווירה כשאמר: "ישנה סבירות גדולה שפורטוגל תיאלץ לבקש סיוע מגורמים בינלאומיים". בנוסף, הנציבות של האיחוד האירופי פרסמה היום תחזית כי בשנת 2011 ימשיכו החובות להכביד על הצמיחה באירופה, וכלכלני סיטי העריכו היום כי ה'פד' האמריקני, הבנק המרכזי של אירופה, ה-ECB והבנק המרכזי ביפן - לא יעלו בשנת 2011 את הריביות במשקים המובילים בעולם.

"יום שישי השחור" הוא הידוע ביותר בתרבות הקניות והצרכנות האמריקנית. יום זה, החל ממש אחרי חג ההודיה, נחשב ליום השיא ב"שופינג" החגים של המשפחה האמריקנית, ובמסגרתו נפתחות כל חנויות הכלבו הגדולות במרכזי הערים עם שחר כשהמוני אדם נדחסים אל הדלתות כבר בשעה 5:00, נדחקים בדרך לסיילים.

דן גנטר, סמנכ"ל השקעות בכיר ומנכ"ל RNC Genter Capital Management, אמר כי נתוני המאקרו של שבוע שעבר אותתו על שיפור מסויים בכלכלה האמריקנית, וכי הלקוחות עשויים לחוש מעט יותר בנוח לגבי פתיחת ארנקיהם לכבוד מבצעי החגים. כמה מהנתונים הראשוניים מראים שהלקוחות עושים בדיוק את זה; אם לשפוט לפי נתונים ראשוניים וסקרים בקרב הסוחרים שפורסמו בסוף השבוע, מדובר השנה בהצלחה: המכירות המקוונות קפצו ביום המכירות הגדול בכ-16% - כך על פי נתוני חברת קורמטריקס מקבוצת IBM האמונה על מעקב אחר התנועה ברשת.

היום לא פורסמו נתוני מאקרו

מניות הקמעונאות נמצאו היום באור הזרקורים, כשהמשקיעים הגיבו לתוצאות יום שישי השחור שהצביעו על עלייה של כ-6.5% לעומת היקף המכירות עליו דווח בשנה שעברה. מנכ"ל רשת בתי הכלבו, מייסי'ס , אמר למרקטווץ' כי בסניף הדגל שלה בניו-יורק חיכו 7,000 קונים מחוץ לחנות בהמתנה שתפתח את שעריה, וזאת החל מארבע בבוקר, לעומת 5,000 ב-2009.

הרשת הקימעונאית הגדולה בעולם, וול מארט דיווחה על רכישה של 51% מחברת Massmart הדרום אפריקנית בתמורה לכ-2 מיליארד דולר על מנת להציג דריסת רגל ראשונה ביבשת השחורה. מניותיהן של הקמעונאיות המקוונות, אמזון עלתה לשיא של כל הזמנים ומניות eBay הגיבו גם הן לפתיחת עונת הקניות בארה"ב.

נובל אנרג'י המחזיקה בנתח הגדול ביותר ברשיון "לוויתן" (39.6%) ואשר המנכ"ל שלה, צ'אק דווידסון נמצא בישראל, הגיבה לדיווחים המראים כי "מניתוח ראשוני של המידע שהתקבל במהלך הקידוח, נראה כי המטרה העיקרית כוללת חולות המכילים גז טבעי", נאמר בהודעה. השותפים ברשיון הדגישו כי "בשלב זה מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד וטרם ניתן לקבוע את גודלו, איכויותיו וכלכליותו של מאגר הגז" - ובמילים אחרות, קיומו של מאגר גז אינו מוטל בספק.

גוגל הושפעה מהמשך נטישת מהנדסים ומנהלים אשר עוברים למתחרותיה, פייסבוק ו-AOL. אחת הסיבות לעזיבת העובדים: מניית גוגל כבר לא מזנקת במהירות - האופציות שוות פחות.

מלאנוקס הודיעה על רכישת חברת וולטייר תמורת 218 מיליון דולר. מלאנוקס תשלם 8.75 דולר לכל מניית וולטייר - 37% מעל מחיר המניה בשוק. מלאנוקס צופה תרומה של 2-5 סנט למניה בשורת הרווח בשנת 2011, כאשר השלמת העסקה צפויה ברבעון הראשון של 2011. החברות מאותתות: פיטורי עובדים - לא על הפרק.

קומברס הגיבה בזינוק לידיעות כי קרן פלטינום מנהלת מגעים לרכישת קומברס כולה. בכוונת קרן הפרייבט אקוויטי לרכוש את קומברס לפי שווי של 1.85-2.05 מיליארד דולר - פרמיה של 30% על מחיר השוק. זאת לאחר שהקרן רכשה בספטמבר את החברה הבת של קומברס, אולטיקום המספקת תוכנת רשת לשירותי תקשורת קווית וסלולרית תמורת כ-90 מיליון דולר.

ענקית התרופות פייזר וחברת הביומד הישראלית פרוטליקס הודיעו הבוקר על הגשת בקשה לסוכנות התרופות האירופית לשיווק התרופה טליגלוקרס אלפא (Taliglucerase alfa) לטיפול במחלת הגושה גם באירופה.

חברת אלביט מערכות הציגה היום, לראשונה, את הסימולטור החדיש שלה, המאפשר אימון של מפקדות צבאיות. המערכת נחשפה בתערוכת הסימולטורים השנתית בפלורידה, הנחשבת לגדולה וליוקרתית בעולם. הסימולטור יסופק בקרוב לצבא הולנד במסגרת עסקה בהיקף של כ-10 מיליון דולר. הולנד היא המדינה הראשונה שאלביט מוכרת לה את המדמה המתקדם, לאחר שסיפקה מערכת דומה לצה"ל.

טבע נסחרה על רקע הודעת סוכנות התרופות האירופית לפיה זו ביצעה שינויים בתקנות הנוגעות להעתקה של תרופות. התקנות שפורסמו בסוף השבוע באתר של הסוכנות בלונדון מבהירות את הנהלים להעתקה ומכירה של תרופות מובילות לאחר שהפטנט שמחזיקות היצרניות שלהן יפוג. משמעות השינוי: כניסה אפשרית של חברות תרופות גנריות ובהן טבע לשוק של למעלה מ-36 מיליארד דולר באירופה.

אלוט תקשורת מתכוננת להפוך לדואלית. החברה שהיא ספקית מובילה של פתרונות אופטימיזציה ופתרונות מניבי הכנסות עבור מפעילי תקשורת קווית וסלולארית בעולם, הודיעה היום כי קיבלה אישור לרישום כפול של מניותיה למסחר בבורסת לניירות ערך בתל אביב - החל מה-21 בדצמבר, בנוסף על היותה נסחרת בנאסד"ק.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]