606 ימים לאולימפיאדה: הקרב השיווקי כבר בעיצומו

לקראת אולימפיאדת לונדון ב-2012 מתמודדים אנשי השיווק עם אתגר גדול - לייצר מנוע של הכנסות בגובה של 6 מיליארד שקל

אולימפיאדת לונדון, שתיפתח בעוד כ-606 ימים, צפויה להיות מרשימה במיוחד. תשכחו מהמונדיאל, וימבלדון ואליפות העולם בכדורסל ותכפילו כל אחד מהם פי 26. משחקים אולימפיים הם האירוע הגדול, המורכב והנצפה ביותר בתבל.

4 מיליארד צופים מ-5 יבשות ירותקו למסכי הטלוויזיה יומם ולילה, 10 מיליון אוהדי ספורט יגיעו ללונדון לצפות ב-26 ענפי ספורט מ-205 ועדים אולימפיים ברחבי העולם.

למעלה מ-11 אלף ספורטאים, הטובים בתחומם בעולם, יצעדו בטקס הפתיחה ב-27.7.2012, ורק כ-800 מהם יגשימו את החלום הנכסף מכל לספורטאי באשר הוא - זכייה במדליה אולימפית והצטרפות ל"מועדון הנחשק והאקסקלוסיבי" המונה 25,362 ספורטאים ברחבי העולם, שכבר עשו זאת ופרצו את קצה גבול היכולת האנושית.

לאחרונה ביקרתי בתערוכת הזיכיונות הבינלאומית בלונדון, הנערכת מדי שנה בעולם מותגי הילדים. במסגרת התערוכה, באקדמיית הזיכיונות, התארח מטעם הוועדה המארגנת של לונדון 2012, צ'רלי ווייג'רנטה, האיש שמוביל את שיתופי-הפעולה המסחריים ופעילות המרצ'נדייז העולמית של האולימפיאדה. וויג'רנטה, כשלצדו שניים מאנשי הצוות שלו, שטח בפנינו את האתגר העצום עמו הוא וציוותו מתמודדים ב-5 השנים האחרונות. וויג'רנטה הוא האחראי על מנוע הכנסות של יותר ממיליארד פאונד (6 מיליארד שקל).

ההחלטה באיזו מדינה יתקיימו המשחקים האולימפיים הבאים מתקבלת 7 שנים לפני קיום המשחקים בפועל. לפני קצת יותר מ-5 שנים הכריז ז'ק רוג', נשיא ה-IOC (International (Olympic Committe, על לונדון כעיר הבאה שתארח את המשחקים האולימפיים אחרי בייג'ין, ובכך חזרה האולימפיאדה ללונדון אחרי 64 שנה.

לאחר התפרצות השמחה הספונטנית בבריטניה, ידעו חברי הוועדה המארגנת שהאתגר הגדול ביותר עבורם ועבור בריטניה כולה יהיה בראש וראשונה בניית המתקנים והנחת התשתיות להתמודדות עם עשרות אירועי ספורט ענקיים, כשכל אחד מהווה אליפות בעולם בתחומו, בעת ובעונה אחת, בתוך 17 ימי תחרויות.

לצד אלה, ולמרות היות לונדון אחד מיעדי התיירות המבוקשים בעולם, האתגר הבא הוא הנחת התשתית הכוללת לאירוח אירוע מורכב שכזה והיכולת לקלוט בו-זמנית כל-כך הרבה אנשים.

בעשורים האחרונים ההשקעה באירוע המשחקים האולימפיים בעיר המארחת היתה בהיקף של 8-12 מיליארד דולר, מה שהופך את העיר המארחת לאחת מהערים המובילות בעולם הן בהיבט התשתיות (כבישים, מלונות, רכבות, אולמות ומתקני ספורט) והן בהיבט האמוציונלי של מיליארדי אנשים שרוצים לגעת בתהילה ולבקר באצטדיונים בהם נשברו שיאי עולם.

צ'רלי, סיימון ווורן סיפרו בעיניים בורקות על תהליך בניית הלוגו והאתגר שבעיצוב ה"מסקוטים" - הבובות שילוו את המשחקים - כשבראש מעיינם של המארגנים ובראש סדר העדיפות שלהם הוא הפנייה לילדים ובני-נוער - לחבר אותם לרוח האולימפית, למצוינות שהיא מייצגת ולאחווה בין אנשים.

וה"מסקוטים", הקמע של המשחקים שמעוצב מחדש בכל משחקים אולימפיים, אכן לקוחים מעולם העיצוב של מותגי הילדים - הם שובבים ומצחיקים ואפילו קצת "חייזריים", כשלכל אחד מהם עין אחת בלבד כמו בסרט המצליח של דיסני "מפלצות".

"ישנם 37 זכיינים למוצרי המסחור של לונדון 2012 ומצפים ל-10,000 פריטים שישווקו לקהל הרחב בשנתיים הקרובות", מציין ווינג'רנטה, שגאה להיות אחראי לעמידה ביעד של הכנסה מחסויות מקומיות של 650 מיליון פאונד (3.9 מיליארד שקל) עד כה.

זו תהיה אולימפיאדה של זוגות - שני מסקוטים, Mandeville, שמייצג את המשחקים הפארה-אולימפיים ונקרא על שם העיר בה הם נוסדו בבריטניה; ו-Wenlock, שמייצג את המשחקים האולימפיים ונקרא על-שם העיר שאירחה במאה ה-19 משחקים המדמים את המשחקים האולימפיים הקדומים ונתנה לברון פייר דה קוברטן את ההשראה לחידוש המשחקים של העת החדשה. יהיו למעשה שני משחקים אולימפיים (לבריאים ולנכים) ושני כריסטמס (היקף הקניות בקיץ 2012 משול עבור השוק הקמעונאי באנגליה ועבור הזכיינים לבהלת קניות הכריסטמס השנתית).

הוועדה המארגנת חרטה על דגלה לשים את המשחקים הפארה-אולימפיים על מפת העניין העולמית. ווינג'רנטה וצוותו אומרים שלחצות את קצה גבול היכולת האנושית לאדם רגיל זו הצלחה אדירה, אבל עבור אדם נכה, מוגבל, זו תופעה מרגשת ומעוררת השראה חסרת גבולות, והם רוצים שהעולם יכבד את זה לא פחות מההצלחות של המיינסטרים.

המשלחת מישראל: לא סדרת ריאליטי

משלחת ישראל למשחקי לונדון תורכב, כמו תמיד, מספורטאים ישראלים מהטובים בתחומם, בריאים ונכים כאחד. הם מייצגים את הישראלי הנחוש, החרוץ, זה שמעז לחלום ומוכן לעשות הכול כדי להגשים את החלום שלו. יש ביניהם אלופי עולם ואלופות אירופה, ועליהם מוטלת האחריות להמשיך את שושלת המדליות האולימפיות של ישראל, שבעוונותיי אני זו שהתחלתי ב-1992.

אם אתם בעניין של מצוינות, יש לכם היום הזדמנות לחבור לנבחרת האולימפית ולספורטאים, הבריאים והנכים, ולהצטרף לחברות הגדולות בעולם שקשרו את ערכיהן לערכי המצוינות של הספורט האולימפי ומשקיעות בו כסף רב.

מבלי להעליב, הכוכבים האולימפיים שלנו לא נולדו בסדרות ריאליטי ולא ייעלמו מחר בבוקר. הם הדבר האמיתי, שאליו אנחנו רוצים שהנוער שלנו יישא את עיניו וישאף להידמות לו.

אני כבר קניתי בובה של מנדווייל, מחזיק מפתחות וחולצה וגם אימצתי ספורטאית. ואתם?

* יעל ארד הינה זוכת המדליה האולימפית הראשונה לישראל ומומחית לאסטרטגיה שיווקית בעולם הילדים ובני-נוער.