31 מיליונרים ב-2010, אז שווה להיות שחקן טניס?

רוג'ר פדרר שזכה במאסטרס יסיים קריירה פנומנלית כאחד מגדולי הספורטאים אי פעם. אבל ירוויח על המגרש בכל שנותיו כמקצוען פחות ממה שירוויח בראיינט ב-3 שנים בלייקרס

רוג'ר פדרר לקח אתמול בלונדון את אחד הצ'קים הנדיבים ביותר שעולם הטניס יכול להציע: 1.63 מיליון דולר בזכות העובדה שניצח את המאסטרס מבלי שהפסיד אף משחק בדרך. ביחד עם הפרס אתמול ממשיך פדרר להגדיל את סכום הפרסים הכספיים שלו בקריירה ומעמיד אותו על 60 מיליון דולר. הרחק שנות אור מהבא אחריו ברשימה, פיט סמפראס, שסגר 43 מיליון דולר ב-12 שנות קריירה.

הסכומים על-פניו נראים מרשימים, בין היתר בגלל העובדה שגם השנה המשיכו מארגני הטורנירים הגדולים לדווח על העלאה משמעותית בסכומי הפרסים שהם יחלקו. ואם עד לפני עשר שנים הצליחו בקושי 10 שחקנים לסגור עונה עם הכנסות של מעל מיליון דולר, השנה היו 18 שחקנים כאלו. השוואת סכומי הזכייה לנשים היטיבו כמובן עם הטניסאיות: 13 שחקניות סגרו עונה עם מעל מיליון דולר פרסים כספיים (לשחר פאר היו חסרים 70 אלף דולר). ויש עוד סטטיסטיקות שמראות עד כמה מתוגמלים הטניסאים בעידן החדש: העשירייה הראשונה ב-2010 לקחה ביחד 35.8 מיליון דולר, 27% יותר ממה שלקחה חמש שנים קודם לכן ו-57% בהשוואה ללפני עשור.

105 אלף דולר למשחק

אבל עד כמה הסכומים מתעתעים, אפשר להבין לפי המקום שבו עומדים הטניסאים ביחס לענפים אחרים. רפא נדאל שסיים את 2010 ראשון בעולם עם 8.57 מיליון דולר לא ייכלל אפילו בין 50 המשתכרים הגדולים ב-NBA ובקושי רב יסגור את רשימת 20 המשכורות בכדורגל האירופי. עבור כל משחק שלו העונה הרוויח רפא בממוצע 105 אלף דולר - 60% פחות ממה שהרוויח קובי בראיינט למשחק. והנה עוד נקודה להשוואה: פדרר, שיסגור קריירה פנומנלית כאחד מהספורטאים הגדולים בעולם, ירוויח על המגרש בכל שנותיו כמקצוען פחות ממה שירוויח בראיינט ב-3 שנים בלייקרס.

על פניו הגידול ב"שכר" בטניס העולמי הוא גבוה יותר מהענפים הפופולריים בספורט האמריקני, רק שנקודת הפתיחה בין שניהם היא רחוקה. מספיק שנזכיר שבעונת 1997/98 כבר הרוויח מייקל ג'ורדן שכר של 33 מיליון דולר בעונה - יותר מכל מה שהרוויחה העשירייה הראשונה יחד באותה שנה בסבב המקצועני.

אין כאן כמובן משהו חדש. הפרסים הכספיים בעולם הספורט היחידני עומדים ביחס הפוך למשכורות בענפים הקבוצתיים הפופולריים. עבור ספורטאי העילית היחידניים, האפשרות היחידה לסגור את הפער הזה היא רק דרך חוזים מסחריים.

הבעיה של הטניס היא לא בצמרת הגבוהה, אלא בכך שיש אלפי שחקנים שלא מתפרנסים מהחיים המקצועניים, גם ברמות הגבוהות יחסית. בעונת 2010, שחקנים במאייה השנייה המכובדת (בין מקומות 100 ל-200) השתכרו ברוטו כ-180 אלף דולר. אחרי ניכוי הוצאות של טיסות ומאמנים וכו', מדובר פחות או יותר באפס עגול. שחקנים במאייה השלישית הרוויחו העונה, לפני הוצאות, כ-70 אלף דולר.

וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על עונת טניס שנמשכת 11 חודשים - הארוכה ביותר בספורט המקצועני.