אתם תרוויחו? משרד האוצר יגביר התחרות בשוק הפנסיוני

משרד האוצר יפרסם מחר את התוכנית להתערבות בשוק הפנסיוני ולתיקון הכשלים בו - בראשם דמי הניהול הנוסקים בקופות הגמל

לאחר חודשים ארוכים של המתנה, משרד האוצר, בראשות השר ד"ר יובל שטייניץ, יפרסם מחר (ג') את התוכנית להתערבות בשוק הפנסיוני ולתיקון הכשלים בו - בראשם דמי הניהול הנוסקים בגמל, והגבוהים היסטורית בביטוחי המנהלים. באוצר קוראים לתוכנית: "הצעדים להגברת התחרותיות בשוק החיסכון הפנסיוני".

למעשה, התוכנית שעליה התעמקו בחודשים האחרונים באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר - בראשות פרופ' עודד שריג, ובסיוע סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס) - נועדה לשפר ולתקן כשלים מבניים בשוק הפנסיוני, כחמש שנים לאחר שרפורמת בכר יצאה לדרך, ועדיין לא ניפקה הצלחות מסחררות (בוודאי מנקודת ראותו של הצרכן הסופי), וגם כדי לחזק את הגמל כאופציה בשוק הקצבתי של פוסט תיקון 3 לחוק קופות הגמל. השאלה היא האם מטרות אלו ילכו יד ביד עם הורדת העלות האפקטיבית שישלם החוסך הממוצע?

לא פחות ממהפכה

נראה כי הצעדים שעליהם יודיע האוצר יחולקו לדגשים הבאים: הסרת ההבדלים בין שלושת המכשירים הפנסיוניים השונים, במטרה לחזק את הניידות ביניהם; הסדרת מערכי השיווק וההפצה הפנסיוניים ופעילויותיהם, תוך הגברת המאמצים להפיכת הבנקים ליועצים אפקטיביים; והגברת השקיפות והמחויבות כלפי הלקוחות הסופיים, בדגש על גורמי ההפצה.

במסגרת זו, האוצר ישנה את מבנה עמלת ההפצה שלה זכאים הבנקים, כך שיאפשר להם לקבל עמלת הפצה מהפרמיה השוטפת (עיקר הכסף בשנים הראשונות לחיסכון), לצד עמלת ההפצה מהצבירה שתיוותר סביב רמתה הנוכחית. זאת, כדי לחזק את האינטרס שלהם לייעץ ללקוחות ייעוץ מלא ואפקטיבי, בתקווה שישמשו משקל נגד למערכת המוסדית לטובת הצרכן הממוצע.

בד בבד האוצר צפוי לשנות את מבנה דמי הניהול בשוק הגמל, וכנראה גם בביטוחי המנהלים של חברות הביטוח. מדובר ברף חדש של דמי ניהול מרביים של כ-1.2% מהצבירה, לצד דמי ניהול של כ-6% מהפרמיה השוטפת, לכל היותר. מדובר במהפכה שקשה לצפות את תוצאותיה ברמת השוק, אם כי תהיה הוזלה לעמיתי הגמל שמשלמים דמי ניהול הגבוהים מהרף החדש שיוכרז, ואינם מבצעים הפקדות שוטפות לקופה.

ומה עם המסלקה?

נוסף על כך, תוכנית האוצר צפויה לכלול גם שורת הקלות לקופות הגמל בכל הקשור לרכישת כיסויים ביטוחיים משלימים מלאים ותחרותיים לעמיתיהן באופן נוח יותר מאשר כיום, כדי לחזקן ביחס לחלופות משוק הפנסיה והביטוח.

כמו כן, אחד הסעיפים העיקריים בתוכנית האוצר, אם לא העיקרי שבהם, נוגע ליצירת פלטפורמה אחידה ופשוטה להעברת כספים ומידע בין כל השחקנים בשוק הפנסיוני: המסלקה הפנסיונית. האוצר מתקדם בתהליך זה בדרך המהירה ביותר שהוא מכיר - באמצעות חוק ההסדרים, אם כי נראה שלעת עתה, ייתכן שהמהלך יתעכב בוועדות הכנסת. בכל מקרה יעבור עוד זמן רב עד אשר מערכת זו תהיה אפקטיבית דיה כדי לשנות את השוק, כשבדרך היא עשויה להוסיף עלויות חדשות לחיסכון הפנסיוני.

חלק מהתוכנית ידרוש תיקוני חקיקה, שעלולים לעכב את יישום התוכנית; דברים רבים יכולים להשתנות בוועדות הכנסת. מכאן שתוכנית האוצר אמנם תצא לדרך מחר, אך נראה שיעבור זמן רב עד שנוכל לסכם אותה, ולראות אם הטיבה עם הלקוח, או דווקא הגדילה את העלויות שהוא ישלם כחלק מ"שכלול השוק".

הסעיפים הצפויים

1. שינוי מבנה דמי הניהול בגמל והשוואתו לביטוחי המנהלים

2. עמלת ההפצה לבנקים תורחב מצבירה בלבד לתשלום מהצבירה ומהפרמיה

3. קידום מתן תגמול לבנקים על ייעוץ למוצרי ביטוח חיים

4. יורחבו יכולות קופות הגמל לרכוש כיסויים ביטוחיים משלימים

5. הגברת השקיפות והמחויבות כלפי הצרכן - בדגש על סוכני הביטוח

6. הגברת יכולת מעבר וניוד בשוק

מה נשקל

1. קביעת מחירים מינימום-מקסימום שקליים לתשלום דמי ניהול

2. הגבלת ההנחה המרבית ביחס לדמי הניהול המרביים שקופה"ג גובה בפועל

11
 11