בדרך למשבר: הזכייניות לא נערכות לתשלום התמלוגים

‎באוצר דורשים מהרשות השנייה לחלט באופן מיידי 20 מיליון שקל מרשת, קשת וערוץ 10 ■ למרות הדרישה, הזכייניות נסמכות על הבטחה מוקדמת שקיבלו, לפיה יופחתו תמלוגיהן ל-1%

זכייניות הטלוויזיה המסחרית אינן נערכות לשלם את תמלוגיהן למדינה לשנת 2010. ל"גלובס" נודע כי חרף הדרישה של מועצת הרשות השנייה להעברה מיידית של התמלוגים, בקשת, רשת ובישראל 10 נסמכים על הבטחה מוקדמת שקיבלו, לפיה יופחתו תמלוגיהן למדינה ל-1% בלבד.

עם ההחלטה לחזור מההפחתה, באוצר דורשים כעת מהרשות השנייה, בראשות המנכ"ל מנשה סמירה, לנקוט בהליכים כלפי הזכייניות ולחלט את כספן, וזאת אם לא יעבירו באופן מיידי 20 מיליון שקל.

על-פי גורמים בשוק התקשורת, אם יוחלט לחלט את כספי הזכייניות בתגובה למהלך, הדבר עשוי להביא לקשיים תזרימיים משמעותיים ואף להתמוטטות של גורמים חלשים יחסית בשוק המסחרי, כמו ערוץ 10 ורשת, למשל.

בתגובות של הזכייניות בשבוע שעבר לקראת השימוע בנושא, חזרו רשת, קשת וערוץ 10 על הטענה כי קיבלו הבטחות מפורשות כי תמלוגיהן יופחתו מ-4% ל-1% בלבד.

אתמול (ג') הודיעה מועצת הרשות השנייה כי על הזכייניות להעביר לאלתר את עשרות מיליוני השקלים שלא נגבו מתחילת השנה.

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, מסר בתגובה: "אנו נפעל בהתאם להחלטת המועצה שהתקבלה. גם אני ובוודאי מועצת הרשות השנייה שותפים לדרישה לצמצם את היקף התמלוגים ברדיו ובטלוויזיה. יחד עם זאת, התקנות קובעות 4%, ובמדינת חוק אין שום זכות להפר זאת. לכן אני מקווה שהזכייניות ישלמו את הכסף, ובמקביל נפעל כולנו לצמצום התמלוגים".

מהאוצר לא נמסרה תגובה. הזכייניות סירבו להתייחס.