לאחר הריבית והודעת טרישה: אירופה ננעלה בעליות חדות

■ האירו זינק על רקע הודעת ארה"ב כי תגדיל את תמיכתה באירופה במסגרת קרן המטבע הבינלאומית ■ ממתינים להחלטת הריבית

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') בעליות חדות לאחר שה-ECB החליט להותיר את הריבית על כנה ונגיד הבנק המרכזי, טרישה הודיע על כוונתו להמשיך בתוכנית רכישת האג"ח באופן שוטף. בורסת לונדון עלתה ב-2.2%, בורסת פאריס 2.1% ובורסת פרנקפורט עלתה 1.3%.

כאמור, ה-ECB, בראשותו של ז'אן קלוד-טרישה, הודיע היום על הותרת הריבית בגוש האירו על כנה (1%), במסיבת העיתונאים שערך טרישה לאחר מכן, הודיע הנגיד האירופי כי "רכישת אג"ח תמשיך להיות ברמה שוטפת. הבנק המרכזי ינקוט בצעדים להגברת הנזילות באירופה". ספרד ואיטליה, ששמן עלה לאחרונה כקורבנות הבאים של משבר החוב באירופה, לוחצות על טרישה לנקוט צעדים מוניטאריים מהותיים כדי להקל על החששות ממחנק אשראי באירופה וכדי לבלום את התפשטות משבר החובות.

האופטימיות באירופה נתמכה גם ע"י מומנטום שורי מכיוון אסיה. נתוני מאקרו חיוביים בוול סטריט המצביעים על שיפור בולט בכלכלה האמריקנית וסימני שיפור בשוק התעסוקה האמריקני מאירים באור חיובי על המסחר בשווקים בעולם, המשקיעים ממתינים לפרסום נתוני התעסוקה החשובים מחר בארה"ב.

היום פורסם אומדן התמ"ג במרחב האירו לרבעון השלישי, התמ"ג ב-16 מדינות מרחב האירו התרחב ב-0.4% ברבעון השלישי וגדל ב-1.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בהשוואה לרבעון הקודם, שבו התמ"ג עלה ב-1%, התמ"ג ברבעון השלישי נותר ללא שינוי.

האירו זינק היום על רקע הודעת ארה"ב כי תגדיל את תמיכתה באירופה במסגרת קרן המטבע הבינלאומית. על גורמים רשמיים, ארה"ב תגדיל את תמיכת קרן המטבע הבינלאומית בקרן ההצלה של האיחוד האירופי.

האירו עולה היום גם על רקע הודעת ממשלת ספרד על הצלחת הנפקת אג"ח לשלוש שנים, ממשלת ספרד הצליחה לגייס 4.4 מיליארד אירו בהנפקת האג"ח.

אסיה נעלה בעליות - נתוני מאקרו מעודדים

הראלי שפקד אמש את וול סטריט מתפשט היום (ה') לבורסות אסיה, כאשר מדדי המניות המובילים במזרח הרחוק עלו בשיעור החד מזה כחודש לאור נתוני מאקרו חזקים שפורסמו ביממה האחרונה ואשר מעידים על התאוששות איתנה בכלכלה הגלובלית.

מדד MSCI אסיה, עלה ב-1.5% - העלייה החדה ביותר מאז ה-4 בנובמבר. מדד הניקיי ביפן טיפס לשיא שלא נראה מאז ה-21 ביוני. נתונים שפורסמו היום ביפן הראו כי החברות ביפן הגבירו את ההוצאה העסקית שלהן לראשונה מזה 3 שנים ונתוני התעסוקה בארה"ב צפויים להצביע מחר על חודש שני ברציפות של יצירת מקומות עבודה, לאחר שאמש סקר ה-ADP הראה על יצירת 93 אלף מקומות עבודה במגזר הפרטי בחודש נובמבר. אנליסטים מעריכים כי 145 אלף מקומות עבודה נוספו לשוק האמריקני בכללותו בנובמבר.

נתוני המאקרו הצליחו להרגיע במעט את החששות ממשבר החובות באירופה. הבנק המרכזי האירופי צפוי להותיר היום את הריבית על כנה ברמה של 1% ולדחות את אסטרטגיית היציאה שלו ממדיניות ההרחבה המוניטארית, על מנת שלא לפגוע בהתאוששות הכלכלית בתקופה זו של משבר חובות המעיק על הכלכלה.

"אנו רואים סימנים שהכלכלות והשווקים משתפרים בכל העולם", אמר לסוכנות בלומברג מיצושיג אקינו, מנהל השקעות ב-Ichiyoshi. "השיפור בסנטימנט יוביל לזרימת הון נוסף לנכסים מסוכנים יותר כמו מניות וסחורות".

מבין המניות שבלטו היום באסיה נציין את מניות המשאבים, כדוגמת BHP ביליטון או ריו טינטו , אשר עולות נוכח העלייה במחירי הסחורות. ביפן, מניות הונדה וקיה עולות לאחר שדיווחו אמש על מכירות חזקות בארה"ב בחודש נובמבר.