ווקיליקס: הטילים שהועברו לאיראן מצפון קוריאה - מזויפים

לפי מברק אמריקני שחשף וויקיליקס, קיבלה טהרן 19 טילי ארוכי טווח מקוריאה הצפונית ■ ניתוח צילומים מקוריאה: הטילים לא אמיתיים

לפי מברק של הסטייט דיפרטמנט, שחשף אתר וויקיליקס בתחילת השבוע, קיבלה איראן מקוריאה הצפונית 19 טילי ארוכי-טווח מדגם מוסודאן, שידועים גם בסימון BM-25. הגילוי הניב מיד דיווחים בעיתונות העולמית, גם ב"גלובס", שמשטר האייתוללות יוכל עתה לפגוע במטרות במערב אירופה ואפילו ברוסיה, שלא לדבר על מטרות בישראל או של הצבא האמריקני בעיראק או במדינות המפרץ. לפי אותן ידיעות, טווחם של הטילים האלה ארוך יותר מטווחי כל הטילים האחרים שבידי איראן.

הבעיה בנאראטיב הזה היא, שאין שום ראיה שטילי מוסודאן נוסו אי פעם או שהם בכלל מבצעיים, לדברי איש מודיעין אמריקני בכיר ומומחים אחרים, שצוטטו אתמול ב"וושינגטון פוסט". גורמים אלה מציינים שאיראן מעולם לא הציגה טילים אלה בפומבי. כמה מהמומחים הטילו ספק בכך שהטילים בכלל הועברו לאיראן.

הטילים הוצגו בראשונה במצעד ראווה בפיונגיאנג, בירת קוריאה הצפונית, ב-10 באוקטובר, יום העצמאות ה-65 של הדיקטטורה, אך מומחים שניתחו את תצלומי הטילים אומרים שהם נראים כטילי דמה.

תמונת המצב שצייר המברק של הסטייט דיפרטמנט מראה באיזו מידה יכולים מסמכים כאלה, שבמקרים רבים מבוססים על פגישה אחת או מקור אחד, להעכיר נושאים מסוימים במקום להבהיר אותם, אומר "וושינגטון פוסט". במקרה הזה, ההערכה שאיראן יכולה להלום במטרות במערב אירופה באמצעות טילים חדשים מקוריאה הצפונית פשוט אינה נכונה, אומרים המומחים.

המברק בן 19 העמודים, שסווג כסודי, מסכם פגישה בין 15 נציגים אמריקניים ו-14 נציגים רוסיים שכונסו במסגרת תכנית בילטרלית לנטר איומי טילים מקוריאה הצפונית ומאיראן ב-22 בדצמבר 2009. שני הצדדים התנגשו תכופות, אך לעיתים רחוקות הגיעו גם לכלל הסכמה, לפי "וושינגטון פוסט". הרוסיים טענו בפגישה, כי תכנית הטילים האיראנית אינה מהווה איום כה גדול כפי שחוששים האמריקנים. הם טענו, כי ייתכן שטילי מוסודאן בכלל אינם קיימים והגדירו אותם כ"טילים מסתוריים". האמריקנים הודו, שמעולם לא ראו את הטילים האלה באיראן.

אין הוכחות

לדברי מומחים, האמריקנים והרוסים באו לפגישה עם אג'נדות מנוגדות. האמריקנים רצו להדגיש את האיום שנשקף ממאמצי איראן לפתח נשק גרעיני וניסו לקדם תכנית לפיתוח מערכות הגנה מפני טילים שנמצאת בראש סולם הקדימויות של ממשל אובמה. הרוסים ניסו להמעיט בחומרת הסיכון האיראני מפני שהם מתנגדים לתכנית ההגנה מפני טילים שמפתחת וושינגטון ובגלל מבוכה שגרמה הימצאות טכנולוגיה רוסית במערכות הטילים של איראן וקוריאה הצפונית.

בשלב מסוים, אמרו האמריקנים בפגישה, שהם מאמינים ש"טילי BM-25 נמכרו לאיראן ע"י קוריאה הצפונית", כפי שנאמר במברק המודלף. הצד האמריקני הסתמך על דיווחי עיתונות, אך מתברר שהמקור העיקרי לטענתם היתה ידיעה בעיתון הגרמני "בילד צייטונג", מ-2005, שלפיה רכשה איראן מקוריאה הצפונית 18 ערכות (קיטים) של חלקי טילים מדגם B-25, אך לא 19 טילים שלמים כאלה.

"הצד האמריקני אינו טוען בנחישות שיש בידו הוכחות שלאיראן יש טילי BM-25", אומר מייקל אלמאן, מומחה לטילים במכון במרכז הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, בהתייחסו לפגישה המתוארת במברק המודלף. "הנציגים האמריקניים באותו מפגש לא הציגו שום דבר. הייתי מופתע במקצת שהם לא העלו משהו מוחשי יותר".

תיאודור פוסטול, פרופסור במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) ולשעבר פקיד בפנטגון, אמר ל"פוסט": "אם אתה טוען שיש טיל שמסוגל להגיע מאיראן למערב אירופה, אתה חייב להציג הוכחות, אבל האמריקנים בפגישה לא יכלו לעשות זאת. האיראנים אוהבים להציג תצלומים של הנשק שנמצא ברשותם. זה חלק מהמשחק שלהם להיראות גדולים וחזקים יותר מכפי שהם במציאות. אין שום סיבה לכך שהאיראנים היו מסתירים את הטיל מקוריאה הצפונית. אני מופתע מהקביעה של הצד האמריקני".

בכיר בשירותי המודיעין של ארה"ב אמר, כי הוא אינו מודע למכירת טילי מוסודאן שלמים לאיראן, אם כי קרוב לוודאי שהועברו לידיה ערכות של חלקי הטילים האלה. "היה זרם של מידע וחלקי טילים מקוריאה הצפונית לאיראן, אבל אין שום ראיה שנמכרו טילים שלמים כאלה", אמר המקור.

יחד עם זאת, בערכות חלקי הטילים היתה גלומה טכנולוגיה רוסית, כנראה מטילים בליסטיים ימיים ששלחה בריה"מ לקוריאה הצפונית בשנות ה-90, לפני התפוררות המשטר הקומוניסטי במוסקווה, ודבר זה מסביר את עצבנות הצד הרוסי בפגישה שמתוארת במסמך המודלף. הרוסים מעולם לא הודו ביצוא טכנולוגיית טילים בליסטיים בין יבשתיים.