ירידות חדות בפדיונות האופנה וההנעלה בנובמבר

נתוני מערכת ריס מאשרים את התחושות הקשות המלוות את רשתות האופנה: החנויות מלאות בקולקציית חורף, אך השמש ומזג-האוויר החם משפיעים בצורה מהותית על התוצאות

נתוני מערכת ריס לחודש נובמבר מאשרים את התחושות הקשות המלוות את רשתות האופנה. השמש היוקדת בחוץ בזמן שהחנויות מלאות בקולקציית חורף השפיעה מהותית על התוצאות. בהשוואת מכירות של 1,485 חנויות זהות, נרשמה ירידה של 11% בפדיונות האופנה וההנעלה בארץ, וזאת בהשוואה לנובמבר אשתקד.

מדובר במגמה מתמשכת של ירידה במכירות, שהחלה מאז פרוץ המשבר הכלכלי. לשם המחשה - נציין כי בהשוואת מכירות חודש נובמבר מול מכירות נובמבר 2007, הכוללת השוואה של 935 חנויות זהות, מדובר בירידה של 18.5%.

התחום שספג את הפגיעה הקשה ביותר בנובמבר הוא תחום ההנעלה. בהשוואת מכירות של 225 חנויות הנעלה זהות, נרשמה ירידה של ממוצעת של 24% בפדיונות לעומת נובמבר 2009.

"יש עונה פחות וזה קטסטרופה"

לדברי אריק בן-זינו, מנכ"ל אלביט קמעונאות, הכוללת את רשתות האופנה מנגו ו-GAP, "יש לנו חלונות ראווה עם מעילים, ובחוץ 35 מעלות ואנשים הולכים עם סנדלים. יש לנו כרגע עונה אחת פחות בשנה - וזה, חד וחלק, קטסטרופה. כשיגיע החורף, כולם יהיו בסוף עונה ורגע לפני הצגת קולקציית אביב-קיץ. האתגרים של העונה הזו גדולים מאוד. רוב הרשתות במבצע כזה או אחר, למרות שהיו רק יומיים-שלושה של גשם".

מאיר נג'יבי, מבעלי רשת נעלי TO GO, מוסיף כי "אנשים הולכים עם כפכפים וסנדלים כשרשתות ההנעלה מלאות במגפיים. בנובמבר עשינו מבצעי 1+1 כדי למתן את הירידה, וגם העיד אל-אדחא שיחק לטובתנו, כך שהירידה הסתכמה בכ-10%".

הירידה החדה יותר בפדיונות נרשמה דווקא בקניונים האזוריים הגדולים ועמדה בנובמבר 2010 על 13%-. בהשוואה לפדיונות הקניונים האזוריים בנובמבר 2007, מדובר בירידה חדה עוד יותר, של 22.7%-.

מבול הירידה במכירות ירד כמעט על כולם. למעשה, היחידים שהצליחו לשמור על רמת מכירות אשתקד או שרשמו עלייה הם קניון מול הים באילת, קניון עזריאלי, ביג כרמיאל וכן קניון ממילא וקניון ארנה בהרצליה, ששניהם נמצאים במגמת שיפור, אבל הפדיונות עדיין לא מגיעים לרמת הפדיונות הממוצעת של הקניונים האזוריים. עיקר הקניונים האזוריים רשמו ירידות של 7%-14%, ואילו חלקם רשמו ירידות חדות ביותר של 15%-22%.

למרות החודש החם, ולהוציא מבצעים נקודתיים, רשתות האופנה עדיין לא יצאו למכירות סוף עונה, למעט מחלקת האופנה במשביר לצרכן. גם המבצעים הנקודתיים מוצעים בעיקר לחברי מועדון.

נציין כי בדרך כלל רשתות אופנה מתחילות לצאת למבצעי סוף עונה החל מאמצע דצמבר, ולקראת חנוכה יוצאים במבצעים לכבוד החג. עוד חשוב לציין כי דצמבר הוא החודש שבו נכנסים דגמים חדשים של שיא עונת החורף, קרי, אופנה חמה יותר.

ברשתות, מכל מקום, שוקלים כעת להקדים את מכירות סוף העונה. "המצב בנובמבר קשה מאוד. נצא לסוף עונה מוקדם כי אין טעם. אם כבר הלקוחה צריכה ליהנות ממחירי סוף עונה - עדיף שתיהנה מוקדם יותר", אומר ל"גלובס" בעלים של רשת אופנה גדולה.

אפשר להגיד שהענף עובר סוג של שינוי. גם כך אף אחד לא בונה על חורף חזק, אבל המצב הנוכחי קיצוני כי אין בכלל חורף.

"בהזמנות לחורף הבא אנחנו נתייחס לחורף כעונה שכמעט לא קיימת", אומר בן-זינו.

11
 11