היכן מוקמות עמדות הטענה למכוניות החשמליות?

חשבתם שזה גימיק? מדע בדיוני? עשרות עמדות הטענה למכוניות החשמליות נפרשות בימים אלה ברחבי הארץ ■ החל מהקניונים ועד בתי המלון - הרשתות הגדולות לא רוצות להפקיר את השטח למתחרים ■ וגם: החברות מוותרות על דמי שכירות לטובת תדמית סביבתית

הקניונים, מתחמי המשרדים והמלונות מתחמשים בנשק חדש שיתרום סיוע נוסף, כך הם מקווים, בתחרות המתמדת בין הנכסים השונים. חברות נדל"ן מובילות נערכות להתקנת עמדות טעינה למכונית החשמלית של חברת בטר פלייס בנכסיהן, ו"גלובס" חושף את המיקומים החדשים מתוך רשימה של כ-450 מתחמי טעינה קיימים או מתוכננים.

בישראל של 2012 אמורה המכונית החשמלית של בטר פלייס לצבור תאוצה, ואם לקוחות הקניונים ואורחי המלונות, שיחזיקו אז ברכב חשמלי, לא ימצאו בנכס המסחרי עמדות טעינה לרכבם, הם עלולים לברוח למתחמים המתחרים. החברה נערכת להתקנת אלפי נקודות טעינה בארץ - בבתים הפרטיים של רוכשי המכוניות (רנו פלואנס משודרגת תהיה הסנונית הראשונה), במקומות עבודה, ברחובות הערים ובמבני ציבור. לצד אלה היא חתמה על הסכמים עם החברות הגדולות המחזיקות בנכסים שמשמשים את הנהגים הפוטנציאליים של הרכב החשמלי דווקא לקניות ולבילוי.

מענה ללקוחות

מספר גדול של חברות נדל"ן מניב הודיעו בשנה האחרונה שיסבו כמה חניות לעמדות טעינה לרכב החשמלי בנכסיהן, כולל רשת המלונות פתאל, רשת המלונות ישרוטל, רשת קניוני ישראל מקבוצת בריטיש ישראל, אמות השקעות וחניוני אחוזות החוף. אליהן מצטרפות כעת חברות נוספות, כולל צים סנטרס, אלרוב, מליסרון, נצבא - כולל הסינמה סיטי בגלילות, גב ים, ביג מרכזי קניות, רד בינת ואספן גרופ.

שנת 2011 מכונה "שנת החשמל" של שוק הרכב הישראלי, משום שבמחצית השנייה של שנה זו אמור להתחיל שיווקו הסדיר של הרכב החשמלי של בטר פלייס, שמעידה על עצמה כמי שמאיצה את המעבר העולמי לתחבורה בת-קיימא. החברה, שהעומדים בראשה הם שי אגסי כמנכ"ל ומייסד החברה העולמית ועידן עופר כיו"ר, בונה את התשתית ואת הרשת החכמה שתספק מגוון שירותים לנהגים, תאפשר אימוץ נרחב של מכוניות חשמליות ותמקסם את השימוש באנרגיה נקייה יחסית.

סוללת הרכב החשמלי נטענת באמצעות תשתית הטעינה שמקימה היום בטר פלייס ברחבי הארץ, כשתשתית זו כוללת עמדות טעינה ותחנות להחלפת סוללה. הטעינה מתבצעת באמצעות חיבור כבל בין עמדת הטעינה למכונית בחניה. כעבור ארבע עד שמונה שעות הסוללה מלאה ומספיקה לטווח נסיעה של כ-160 ק"מ.

שתי נקודות הטעינה המרכזיות הן בביתו ובמקום עבודתו של מחזיק הרכב החשמלי, שם הוא שוהה במרבית שעות יומו. "אבל אם אתה נוסע בערב לבלות או החלטת לנפוש באחד המלונות, גם שם תחכה לך עמדת טעינה", מציין סמנכ"ל התשתיות והפריסה של בטר פלייס, פני ליברמן, לשעבר מפקד מרכז בינוי בצה"ל וראש מינהלת מעבר צה"ל לנגב במשרד הביטחון.

"בחניונים, שאנחנו קוראים להם חניונים ציבוריים, נקים בשלב הראשון בין ארבע לשמונה עמדות טעינה בכל מתחם מבין האתרים המסחריים, ובחניוני החברות שירכשו רכבים חשמליים יוקמו מספר עמדות טעינה בהתאם למספר הרכבים. בכל חניון שבו אנחנו מקימים עמדות טעינה אנחנו חותמים על הסכמים עם הבעלים ובהתאם להסכמים אנחנו מבצעים תכנון הנדסי והתקנה של תשתית טעינה".

- ארבע נקודות טעינה בלבד יספיקו?

ליברמן: "אם אני משווה זאת לתחנת דלק, במרכאות כפולות ומכופלות, אז כל בעל רכב חשמלי יוצא בבוקר מביתו עם בטרייה מלאה, כי הרי יש לו עמדת טעינה בבית. הוא נסע כברת דרך והגיע למקום העבודה, וגם שם מחכה לו עמדה. אותם עמודי טעינה שנמצאים בקניונים ובכל אותם מקומות ציבוריים יהוו נקודות טעינה מעבר לבית ולעבודה".

- כיצד עובד המודל העסקי? אתם משלמים דמי שכירות על העמדות, או שבעלי הנכסים משלמים על ההתקנה?

ליברמן: "אנחנו מתקינים את התשתית על חשבוננו ולא מחפשים תמורה בשלב זה עבור ההשקעה, כי אנחנו חושבים שאם מדברים על חזון, אז זה מחייב גם אותנו להשקיע בחזון הזה. במילים אחרות, אנחנו מאפשרים לכל בעל חניון לאפשר על חשבוננו חניה עתידית גם לרכב החשמלי. למשל, אם רשת פתאל חתמה איתנו הסכם ואני מתקין אצלה תשתית חשמלית, מחר בעל הרכב החשמלי יילך לרשת שבה יש תשתית טעינה לרכב החשמלי. כרגע לא משלמים דמי שכירות באותם נכסים שאיתם חתמנו. אנחנו עובדים על מודל התמורה לבעלי החניונים, אבל לא נחשוף אותו כעת. הרעיון במודל יהיה שדרוג הנכס, והוא יכול לתלות שלט שאומר 'כאן יכול לחנות רכב המחר', והוא מקבל את הזכות לתלות את השלט הזה בחינם. בכל מקרה, כשאני מתחבר לצובר החשמל של בעל הנכס, אני משלם לו על החשמל כמקובל, בדיוק כמו חנות בעזריאלי שמתחברת לצובר של עזריאלי".

בקניון הגדול בפתח תקוה, מקבוצת קניוני ישראל שבשליטת בריטיש ישראל, הותקנו עמדות טעינה לפני יותר משנה, וכעת מתבצעת התקנת עמדות נוספות בקניונים נוספים של הקבוצה, כמו קניון רחובות, קניון השרון בנתניה, הגרנד קניון בחיפה, קניון לב חדרה וקניון הדר תלפיות בירושלים.

"אנחנו רואים עצמנו חלק מהשינוי שמובילה בטר פלייס", אומר סמנכ"ל התפעול של קניוני ישראל, דרור יונה, "לקוחות מבלים בקניון כשעתיים לבילוי ולקניות, ובזמן הבילויים יכולים להטעין את רכבם. מעבר לזה שאנחנו רואים בכך שירות ללקוח, אנחנו רואים עצמנו חלק מהמהפכה הירוקה שמובילה בטר פלייס. אם אני רוצה לספק ללקוחות שלי פתרון של הטענה בזמן הקנייה, ואם בקניון אחר יספקו עמדות ואצלי לא, אז יכול להיות שהלקוח עם הרכב החשמלי יעדיף ללכת לקניון שבו בזמן הקנייה הוא יוכל להטעין".

אבי מוסלר, מנכ"ל אמות השקעות, מציין ש"את עמדות הטעינה של בטר פלייס הכנסנו כבר בשמונה מתחמים ואנחנו הולכים להכניס אותן בעתיד לכל 85 הנכסים שלנו בפרישה ארצית. לאמות יש שיתוף פעולה אסטרטגי עם בטר פלייס שכולל גם השכרת משרדים בפארק אפק, בשטח כולל של כ-6,000 מ"ר. אני צופה שפרישה של עמדות טעינה תהפוך בעתיד לסטנדרט במגדלי משרדים ובמקומות בילוי".

- במצב הנוכחי, בעלי המתחמים לא רואים מההסכמים האלה הכנסות.

מוסלר: "אנחנו מרוויחים מהסיפור הזה בראש ובראשונה בכך שאנחנו נותנים מענה לציבור הלקוחות שלנו ומאמצים את הגישה הירוקה לא רק בבנייה שאנחנו מבצעים במגדלי המשרדים, אלא גם בשירות שאנחנו נותנים. אין כאן גריפת רווח, אנחנו הולכים על שירות ללקוחות שלנו בקניונים ובמגדלי המשרדים".

חברת המרכזים המסחריים צים סנטרס של רני צים חתמה עם בטר פלייס על התקנת עמודי טעינה במרכזיה הנבנים והמתוכננים, כולל במעלות, בנהריה, בפתח תקוה, בערד, בבית שאן ובנתיבות. לדברי מנכ"ל צים סנטרס, צביקה רושו, "נתנו לבטר פלייס אפשרות פריסה בפריפריה, באזורים שהם המעגל השני והשלישי, כשהמעגל הראשון הוא בבחינת חדרה-גדרה".

- הרכב החשמלי יתפוס בפריפריה?

רושו: "עמדות הטעינה הן לא רק לאנשי הפריפריה, אלא גם לאנשי המרכז שייצאו לטייל בצפון או בדרום ויזדקקו לעמדות להטעין את הרכב שלהם או להחליף סוללות".

- אז כשאף אחד לא משלם לשני במודל התמורה, מה המניע של בעל נכס כמוך להתקין עמדות?

"המניע היה שאני מעוניין מבחינה שיווקית שיבואו אליי. אני מרוויח את הפוטנציאל העתידי, שמי שיהיה בעל רכב חשמלי יהיה קליינט שלי".

עמדות הטעינה של בטר פלייס מוקמות בכל 15 מרכזי ביג וצפויות לקום במתחמי ביג המתוכננים. מנכ"ל ביג, איתן בר זאב, אומר ש"זה דבר כל כך חשוב וטוב ומבחינתי נושא ההיבטים הכלכליים של כמה אני ארוויח וכמה הם ירוויחו הוא לא הדבר הכי חשוב פה. אנחנו רואים לנגד עינינו את התועלת הציבורית הכללית שהדבר יביא בסופו של יום, וזה בהחלט נכנס לשיקולים שלנו מעבר לשיקולים של להרוויח כסף. צריך להסתכל על תרומתם של מיזמים כאלה לסביבה, ולעשות כל שניתן לעזור למיזם כזה להצליח".

"זה לא גימיק בכלל"

- זה יגביר את התנועה בפאואר סנטר, או שזה גימיק שיווקי?

בר זאב: "אני לא חושב שזה גימיק ואני מסרב להצטרף לכל אלה שיש להם משהו נגד המיזם הזה. זה לא גימיק בכלל, זה יוסיף לתנועה של הפאואר סנטר. צריך להיות עם ראייה למרחקים ולא לצפות שדווקא מחר בבוקר, ב-2011 או ב-2012, נראה השפעה משמעותית על התנועה במרכזים המסחריים. יחד עם זאת, בשנים שיבואו אני מאמין שהמערכת הארצית תלך ותשתבח. יחד איתה כמות המנויים שישתמשו ברכב החשמלי תהפוך משמעותית יותר, וכמובן שבשלב הזה נתחיל לקצור את הפירות".

גם רשת המלונות ישרוטל מצטיידת בעמדות טעינה בתשעה מתוך 13 מלונותיה בישראל. "אנחנו מאמינים שהמכוניות החשמליות יהיו נחלת הכלל, אמנם באופן הדרגתי, אבל אי אפשר יהיה להתעלם מהמגמה הזו", אומר ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל.

- אינכם חוששים שאנשים יפחדו להיכנס למלון שמרושת בחשמל?

רביב: "על סמך נתונים שיש בידינו, אין עם זה שום בעיה. אני מאמין שבעלי מכוניות חשמליות יגיעו לאילת עם הרכב כיוון שהנסיעה דרומה תהיה כלכלית והרבה יותר זולה עם רכב חשמלי. כך, השיקול הכלכלי של בעלי המכוניות האלה יכריע לטובת נסיעה באוטו על פני טיסה לאילת. אנחנו לא מסתכלים על זה כגימיק שיווקי, אלא כעוד אלמנט שירותי שאנחנו מרגישים שצריך להיות במלונות, לאור מה שאנחנו מרגישים שמתרחש בתעשיית הרכב".

11
 11