תודה לרועי העזים וחובבי הסייסטה

לשר הפנים יש אליבי, מהאוצר העבירו תקציב ובתשתיות עסוקים. מי אשם? הכבאים מחיפה

בסוף השבוע רותקנו כולנו למסכים - מחשבים וטלוויזיה, מזועזעים מאחד האסונות הכבדים ביותר שידעה מדינת ישראל. בזה אחר זה חגו מטוסים ומסוקים יוונים, טורקיים, אזרים וספרדים שבאו לסייע לאימפריה הכלכלית ששרדה באורח יוצא מן הכלל את המשבר האחרון. לא יכולתי שלא להיזכר בחיוך עגום בטורו הזועק של ידידי שלמה מעוז, טור שנכתב באחד משיאי המשבר הכלכלי באירופה וקרא ליוונים רועי עיזים ולספרדים ולפורטוגזים פיסחים וצולעים.

בסוף השבוע סייעו הרועים, הפיסחים, הצולעים ועוד כמה נציגים של מדינות שעדיין לא מוגדרות כמפותחות , לכסות את ערוותה של האימפריה שהתגלתה במערומיה.

מי אשם במחדל ? אף אחד לא אשם - זו ההתנהלות העסקית של המנהיגות שלנו מאז ומעולם. הפוליטיקאים של היום כבר מספיק משופשפים וכבר ביום חמישי צפינו בשר הפנים אלי ישי מוציא מהמגירות את המכתב שמוכיח שהוא את שלו אמר ועשה. אחריו כמובן הופיע שר האוצר שדאג להרגיע שהוא כבר העביר את כל התקציבים הדרושים לכבאים.

שר התשתיות עדיין עסוק בניסוח כתב ההגנה של טייקוני הגז והנפט ובסופו של דבר האשם יהיה מנהל תחנת הכיבוי בחיפה. אתמול זכתה המנהיגות בזיכוי גורף גם ממנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף שגילה לכולנו שהאשמים במחדל הם לא שני טפשים מישוב בצפון, אלא רוב אוכלוסיית מדינת ישראל - הציבור שמחלל שבת.

ככל שחולפות השנים ומתרבים האירועים, אנחנו פחות ופחות מתפלאים. המדינה מתנהלת כעסק לכל דבר. אולם במקום שינהלו אותו אנשי עסקים טובים מנהלים אותו חבורה של עסקנים שמה שמעניין אותם יותר מכל הוא לדאוג לשלומם ולשלום מקורביהם.

בודדים חברי הכנסת והשרים הנבחרים שישאלו את עצמם בראש ובראשונה-כיצד אני מיטיב עם כלל הציבור? הרוב ידאגו לעצמם, לאנשי שלומם, לאינטרס הצר אותו הם מייצגים ורק אחר כך, אם נשאר מקום ועודף, לכל השאר.

כך נראה הספורט שלנו. כך נראית הרפואה הציבורית (הידעתם כי אילו היו שורדים קורבנות האוטובוס את התופת, לא בטוח שהיה איפה ואיך לטפל בכולם בו זמנית?). כך נראות התשתיות הלאומיות - שנתיים אחרי שהוכרז משבר מים עדיין מתווכחים על שברי אגורות ומונעים הפעלת מתקני התפלת מים.

כך מנוהל גם משבר המט"ח. עד שלא יראו דם נשפך לא יקדישו את המשאבים הדרושים למניעת אסון. כך מנוהלת גם מערכת הביטחון שזכתה סוף סוף לרמטכ"ל מהטובים ביותר שידעה מדינת ישראל אולם הוא לא היה איש שלומו של העסקן שאחראי על העסקתו. כך בדיוק נראה עסק שמנוהל על ידי עסקנים.

לי אין כל ספק. אם אנחנו מתקרבים בכלל להגדרה "מעצמה כלכלית", זה רק בזכות הציבור שמעשיו התגלו במשך סוף השבוע: הכבאי המתנדב שעזב את בית הספר, בא לעזור ולא שב, השוטרים האמיצים שזינקו את תוך הלהבות על מנת לסייע לסוהרים הלכודים, הכבאים שעושים עבודת קודש תוך לחימה במפלצת אימתנית עם ציוד שנראה שנלקח מארון צעצועי לגו ישנים והמוני המתנדבים שמגיעים לסייע, מבלי לחשוב מאיין יגיע התקציב לכך.

בעולם שואלים איך דבר כזה קורה במדינה כזו. אנחנו יודעים היטב את התשובה וכל עוד לא ישתנה דבר בבסיס החשיבה של המנהיגים שלנו, נמשיך להודות לרועי העיזים, לפיסחים, לצולעים ולעצלנים שבאים לסייע לנו בשעת משבר.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.