הפקת לקחים: איך אפשר למזער נזקים כלכליים משריפות?

"גלובס" בודק כיצד אפשר למזער נזקים כלכליים משריפות, איך אפשר לגבות את המידע היקר לנו, ואילו הקלות והטבות יוכלו הנפגעים לקבל בתקופה הקרובה

הלהבות של השריפה בכרמל עוד לא שככו לגמרי, אבל לאט-לאט מתחלפת תחושת ההלם בניסיון להפיק לקחים. "גלובס" בודק כיצד אפשר למזער נזקים כלכליים משריפות, איך אפשר לגבות את המידע היקר לנו, ואילו הקלות והטבות יוכלו הנפגעים לקבל בתקופה הקרובה.

ביטוח: האותיות הקטנות יעשו את ההבדל לגבי הכיסוי והפיצוי

בית עולה בלהבות על כל תכולתו הוא אימתו של כל אדם. מרבית האנשים המבטחים את רכושם כוללים גם מקרים של שריפה, לצד פריצות ומקרי ביטוח אחרים - אך לא תמיד הם מקפידים לבטח את עצמם באופן המיטבי, אם משום שאננות יתר ואם בשל חוסר מודעות. כמה דגשים בסיסיים יכולים לשפר את מצבו של המבוטח במקרה שבו חלילה הוא צריך לממש את הפוליסה בעקבות שריפה.

- על מה צריך להקפיד בביטוח המבנה?

"הדבר הכי חשוב בבדיקה של פוליסת דירה הוא התאמת סכומי הביטוח של המבנה לפוליסה", אומר עו"ד מור חן ממשרד מ.תגר, המתמחה בדיני ביטוח ונזיקין. "הרבה אנשים סבורים כי יש להם ביטוח מהמשכנתא - אבל הבנקים מבטחים פעמים רבות את הנכס רק בסכום המשכנתא, ואז אדם מבוטח על המשכנתא בחסר. אם במקרה כזה הבית נשרף כליל, אי-אפשר לבנות אותו מחדש. צריך להקפיד שסכום הביטוח יהיה תואם לערך המבנה כולו".

- על מה להקפיד בקביעת ערך התכולה?

הדגש העיקרי ששבים המומחים ומעלים, כשמדובר בביטוח תכולה, הוא הצורך בשמאות עדכנית של תכולת הבית - רצוי אחת לשנתיים. היקף החפצים בבית וערכם משתנה עם הזמן: מכשירי חשמל ואלקטרוניקה נוספים למאגר, כמו גם תכשיטים וחפצי ערך מסוגים שונים - ורק סקרים תקופתיים מטעם חברת הביטוח יכולים לוודא כי במקרה של שריפה יושב ערכו המלא של הרכוש.

- מה עוד צריך להיות כלול בפוליסה?

יועצת הסיכונים קטיה שורצמן, מנהלת סוכנות הביטוח אלביט, ממליצה לבטח את הצמחייה שמחוץ לבית בערכה המלא. "הגינה וכל מה שסביב לבית לא מבוטחים אוטומטית, ובמקרים של שריפה, כמו שכולנו רואים עכשיו, הנזקים לסביבה עשויים להיות חמורים במיוחד. כדאי להכליל בפוליסת הביטוח את הגינה בערכה המלא, על אחת כמה וכמה אם יש בחצר הבית מחסן, בריכה או כל רכוש אחר שאינו צמוד לבית".

- האם פוליסות ביטוח נגד אש מחייבות הצבת אמצעי בטיחות?

בניגוד לבתי עסק, בעיקר הגדולים בהם, הנדרשים לרוב להציב מטפי בטיחות או גלאי עשן - מבוטחים פרטיים אינם נדרשים לעשות זאת. "בניגוד לאמצעי מיגון נגד פריצות", אומר עו"ד חן, "אין שום אמצעי מיגון בעולם שיכול באמת למנוע אש שפורצת. התרומה של אמצעים כאלה שולית ולכן אין דרישה מצד החברות".

"אולי עכשיו הדרישות ישתנו", אומרת שורצמן, "ייתכן גם כי מחירי הפוליסות יעלו בעקבות האירועים האחרונים. עבור מי שהפוליסה שלו מסתיימת בינואר-פברואר, הייתי אולי ממליצה לחדש כבר עכשיו את הפוליסה כדי למנוע שינויים כאלה".

עיקרי הדברים

* יש לוודא כי המבנה מבוטח בערכו המלא, ולא רק בגובה המשכנתא.

* בדיקת שמאות חוזרת אחת לשנתיים תבטיח כיסוי בגובה הרכוש הקיים.

* נזקים לצמחייה ולרכוש שמסביב הבית אינם תמיד כלולים בפוליסה - ויש להוסיפם בנפרד.

* אמצעי בטיחות נגד אש אינם נדרשים כיום, אך אולי יידרשו בעתיד.

הטבות: הלוואות לנפגעים מהשריפה

הלוואות ופיקדונות

* בנק הפועלים: הלוואה עד 30 אלף שקל בפריסה ל-3 שנים. ניתן לקבלה בשיחת טלפון ללא ערבים או עמלות. ללקוחות עסקיים: הלוואה של 100 אלף שקל עם גרייס על תשלומי קרן לחצי שנה והחזר עד 60 חודש.

לאלה שנזקקים למזומן תתאפשר שבירת פיקדונות עד 50 אלף שקל ללא קנס.

בנוסף פתח הבנק קו חם שיפעל 24 שעות ביממה, שמספרו 2403* או 6532403-03.

הבנק יבחן הפעלת ניידות "פועלים עד אליך", אם הפינוי יימשך.

* דיסקונט ומרכנתיל: הלוואת התארגנות של עד 60 אלף שקל עד תקופה של עד חצי שנה, ללא ריבית וללא הצמדה. את ההלוואה אפשר להחזיר בשני מסלולים: תשלום אחד עד חצי שנה, או 6 תשלומים שווים.

* לאומי: לקוחותיו שפונו זכאים להלוואת התארגנות בסך 10,000 שקל, עם החזר של 18 תשלומים, ללא ריבית, כשהתשלום הראשון יהיה בעוד 3 חודשים.

* מזרחי-טפחות: לקוחותיו מאזור השריפה בצפון הארץ זכאים להלוואת התארגנות מיוחדת של עד 30,000 שקל לתקופה של עד 30 חודש, בריבית של פריים מינוס 0.25%.

* הבינלאומי: הלוואות בריבית מופחתת עם אפשרות לדחיית ההחזר - קרן וריבית, ל-3 חודשים.

* cal: תושבי יישובי חוף הכרמל יוכלו לקבל הלוואות עד 10,000 שקל בריבית של 0% בהחזר תשלומים גמיש לפי יכולת הלקוח (עד 36 חודשים). פרטים בטלפון: 3338*.

* ישראכרט: בתי עסק שנמצאים באזור המוגדר כאסון לאומי יוכלו לקבל דחייה של 3 חודשים בהחזר הלוואות והפחתה של 50% בעמלת הסליקה למשך 3 חודשים.

* לאומי קארד: לקוחות פרטיים שנפגעו יוכלו לקבל הלוואה של עד 10,000 שקל ללא ריבית לתקופה של חצי שנה. לבתי עסק מציעה לאומי קארד הנחה של 50% בעמלות הסליקה במשך 3 חודשים והלוואות עד 30 אלף שקל ללא ריבית לחצי שנה.

תשלומי משכנתא

* בנק הפועלים: בעלי משכנתא שפונו מבתיהם יוכלו לבקש דחיית תשלומי המשכנתא לתקופה של עד 3 חודשים.

* הבנק הבינלאומי: תושבי הצפון יוכלו לדחות את תשלומי המשכנתא ב-3 חודשים.

* לאומי למשכנתאות: לקוחות שביתם נפגע בשריפה יוכלו לדחות את תשלומי המשכנתא למשך 4 חודשים. פרטים בסניפי לאומי למשכנתאות ובמוקד 6062*.

* מזרחי-טפחות: לקוחות שנקלעו לבעיה יוכלו לדחות את תשלומי המכנתא ב-3 חודשים. מוקד מידע בטלפון 8050*.

ביטוח

* לשכת סוכני הביטוח: מוקד מידע בנוגע לזכויות ביטוח בטלפון 050-5537370; 054-4939430 , 054-4498585.

* מגדל: מוקד טלפוני ייתן מענה ללקוחות בעניין נזקי הרכוש. מספר הטלפון: 6560*.

* ביטוח ישיר: דף פייסבוק ייעודי: www.facebook.com/555.yashir.

רכב

* אלדן: החברה תעמיד לרשות נפגעי אסון הכרמל כ-1,000 רכבים לחודש ימים ללא עלות. לפרטים ניתן לפנות ל*3524 או למספר 1700-700-740.

סלולר

* פלאפון: לקוחות שפונו מבתיהם בצפון יקבלו שיחות והודעות SMS חינם למשך שבוע לכל הרשתות, ללא צורך ברישום מראש. ההטבה תוענק רטרואקטיבית מיום חמישי 2/12 ללקוחות הרשומים בחשבונית החודשית כמתגוררים במקום. גובה ההטבה הוא עד 1,000 דקות ועד 1,000 הודעות SMS.

* סלקום: 50% הנחה על שיחות והודעות SMS בארץ לסוף השבוע החולף ללקוחותיה תושבי האזורים שנפגעו בשריפה, על-פי כתובת המגורים בחשבונית החודשית.

* אורנג': העניקה 50% הנחה ללקוחותיה שבין זכרון-יעקב בדרום, חיפה צ'ק פוסט בצפון ויקנעם במזרח, בשיחות יוצאות לכל היעדים בישראל. ללקוחות prepaid הוענקו 50% הנחה.

שיקום היערות

* רשת AM:PM: לקוחות הרשת יוכלו לתרום תרומה כספית שתועבר לקק"ל למען חידוש היערות, כאשר הרשת תוסיף תרומה כספית לסך התרומות שייאספו על-ידי הלקוחות. ברשת מבטיחים גם לתרום מוצרים שיועברו לתושבי הצפון שפונו.

גיבוי: איפה לשמור מידע לשעת הצורך?

אחד מפריטי החובה שלקחו איתם המפונים בסוף השבוע האחרון היה המחשב האישי. המידע שאנחנו שומרים במחשב, בטלפון, במצלמה ובנגן המוזיקה הפך כבר ממזמן לחלק מהחיים שלנו. הטלפון הסלולרי שלנו משקף את העולם הפרטי שלנו, החל מהתכתובות עם החברים שלנו, השירים שאנחנו אוהבים, תמונות מאירועים משפחתיים ועד סרטונים שצילמנו בטיולים.

כל המידע החשוב המאוחסן בטלפון הסלולרי שלנו לא משתווה בחלק מהמקרים לכמות המידע שמאוחסנת אצלנו במחשב האישי, בו אפשר למצוא מאגרים שלמים של תמונות, שירים, קבצי וידיאו, מסמכים ובעצם כמעט כל מידע שיש ברשותנו.

כמות המידע הזו כמובן חשובה לנו מאוד, ואנחנו צריכים לדאוג לגבות אותה באופן שוטף, אם מחשש מפני אסון, ואם מחשש מכל מקרה חירום אחר, החל מווירוס במחשב ועד גניבה או אובדן."

גלובס" בדק אילו אפשרויות גיבוי מידע קיימות היום באינטרנט ובמוצרי חומרה.

1. כונן חיצוני

גיבוי הוא הדרך של אנשים להתמודד עם החשש שהמידע שלהם יילך לאיבוד, אבל יש כונני גיבוי שמאפשרים גם לפרנואידים לסמוך על הטכנולוגיה שתשמור על החומרים הרגישים להם. חברות רבות היום משווקות כונני גיבוי, החל מפיליפס, דרך western digital ועד סמסונג.

אחת החברות הבולטות היא iOmega, המציעה במוצרי האחסון החיצוניים שלה את שירות MozyHome המאפשר לגבות מידע ברשת, כשהחברה מספקת נפח אחסון של 2 ג'יגה ללא עלות. מלבד זאת, הכוננים החיצוניים גם כוללים תוכנת גיבוי בלחיצת כפתור.

מחיר: עלות כונן של iOmega בנפח 1 טרה מסדרת Prestige עומדת על 400 שקל.

2. דיסק און קיי

בחברת סנדיסק מנסים כבר תקופה ארוכה להפוך את הדיסק און קיי המוכר שלהם לכונן זיכרון נייד המשמש גם כהתקן לגיבוי המחשב בבית, בזכות הנפחים הגבוהים אליהם הגיעו התקנים אלה.

סדרת Ultra Backup מאפשרת לבצע את הגיבוי באמצעות תוכנת גיבוי ייעודית המותקנת על הדיסק און קיי. את ההפעלה של הגיבוי מבצעים באמצעות כפתור ייעודי הנמצא על הדיסק און קיי עצמו, מה שאמור להפוך את הפעולה הזו לפשוטה. מלבד זאת, ניתן להגן על המידע באמצעות סיסמה, כך שהתוכן לא ייחשף בפני אנשים לא רצויים.

מחיר: לדיסק און קיי בנפח - 32 ג'יגה - 340 שקל.

3. תוכנת פיקסה של גוגל

מאז המצלמות הדיגיטליות ושילובן בטלפונים סלולריים, אנחנו מצלמים כמויות גדולות של תמונות. את חלקן אנחנו שולחים במייל לחברים או מעלים לפייסבוק, אבל רובן עדיין יושבות לנו במחשב ללא שום גיבוי נוסף.

כמו כן, הערך הסנטימנטלי שלנו לחלק מהתמונות שלנו גורם לחלקנו לגבות אותן יותר מפעם אחת ואפילו לצרוב אותן על דיסקים ולאחסן במקומות שונים.

גם אם אתם לא פרנואידים מוחלטים, שירותי אחסון ברשת לתמונות הם פתרון מצוין, ובחלק מהמקרים הוא גם ללא תשלום.

מחיר: גוגל מציעה את שירות פיקסה, שכולל 1 ג'יגה של מקום פנוי ללא תשלום עבור התמונות. אפשר גם לשדרג לנפחי אחסון גדולים יותר, כמו 20 ג'יגה ב-18 שקל לשנה. מלבד היכולת להיכנס לצפות בתמונות בכל מקום שבו יש חיבור אינטרנט ומחשב או טלפון סלולרי, תוכלו גם לשלוח לינק לאלבומים שאתם מעוניינים לחלוק עם חברים.

4. אחסון ברשת

מלבד פתרונות אחסון פיזיים של כונני גיבוי, גיבוי ברשת של כל הקבצים החשובים לנו, הוא פתרון מוצלח.

* Dropbox: שירות המציע אחסון של 2 ג'יגה בחינם ברשת ועד 100 ג'יגה בתשלום. מדובר בתיקייה וירטואלית שיכולה לשבת בכל המחשבים שלכם וגם בסלולרי החכם. השירות יודע לגבות קבצים באופן אוטומטי עם אחזור שלהם עד 30 יום אחורה. מלבד היכולת להיכנס לקבצים האלה מכל מקום, אתם גם יכולים לחלוק אותם עם חברים (ולהפסיק לשתף אותם לאחר מכן). כאשר התוכנה מותקנת בסלולרי (iPhone, iPad, אנדרואיד ובלקברי), ניתן להעלות אליה תמונות וסרטים ישירות.

מחיר: 2 ג'יגה חינם, 50 ג'יגה ב-10 דולר לחודש ו-100 ג'יגה ב-20 דולר לחודש.

* גוגל דוקס: גוגל מציעה יכולות אחסון קבצים בתוך מעבד התמלילים שלה - דוקס. מחיר: השירות מציע 1 ג'יגה בחינם להעלאה של קבצים (כאשר לחלק מהקבצים יש מגבלת גודל). ניתן להגדיל את נפח האחסון בתשלום, בדומה למודל התשלומים של פיקסה. אולם אם מגדילים את נפח האחסון באחד השירותים של גוגל, שאר השירותים יכולים להתחלק באותו נפח.