ארה"ב: ביטול הפטור מהסדר כובל יפגע בסחר

האוצר מבקש לבטל את הפטור הניתן לשיתופי פעולה בינ"ל בין חברות ספנות ■ בממשל ביקשו לשקול את ההחלטה בנימוק שמדובר בנורמה מושרשת

ארה"ב ביקשה מישראל לשקול מחדש את יוזמת האוצר לבטל את הפטור מהסדר כובל על הסכמים בינלאומיים לשיתוף פעולה בענף הספנות. האוצר מקדם את ביטול הפטור במסגרת הצעת חוק ההסדרים במשק הנלווה לחוק התקציב לשנת 2011-2012.

הפטור מהסדר כובל נועד לשמר את ההסדרים הקיימים בעולם בין חברות הספנות השונות, שבמסגרתם החברות בענף משתפות פעולה כדי לייעל תפעולית וכלכלית את העברת הסחורות בין מדינות שונות.

המתנגדים לביטול הפטור טוענים כי הסדרים אלה חיוניים ורצויים בכל העולם, והם נועדו להגברת היצע השירותים העומדים בפני היבואנים והיצואנים בדרך של הרחבת שירותי הפקידה למספר רב של יעדים, וכן על מנת לנצל יתרונות לגודל ולהוזיל עלויות.

לטענת המתנגדים לביטול הפטור, התיקון המוצע במסגרת חוק ההסדרים הנו חסר תקדים ועלול לפגוע בהסכמים התפעוליים הקיימים בין חברות הספנות בכל הנוגע לשוק הישראלי. ל"גלובס" נודע כי בשיחות בלתי פורמליות עם ראשי האוצר, הביעו נציגי הממשל האמריקני דאגה מהכוונה לבטל את הפטור, וביקשו מישראל לשקול מחדש את ההצעה.

הנציגים האמריקנים רמזו בשיחות כי ביטול הפטור יערער את מעמדה של ישראל כמדינת סחר הפועלת על-פי הנורמות הבינלאומיות המקובלות. הנושא עלה ככל הנראה גם בשיחות הקבועות של הוועדה המשותפת לפיתוח כלכלי (פורום ה-JEDG), אם כי לא באופן רשמי.

"האוצר מתנהג כאילו אנחנו מעצמת סחר בינלאומית"

בלשכת הספנות אומרים כי כוונת האוצר לבטל את הפטור לתיאומי מחירים אולי נכונה, אבל מקומה אינו במסגרת חוק ההסדרים. נשיא הלשכה ראובן צוק אומר כי השותפויות עם חברות בינלאומיות נותנת יתרונות אדירים לחברות המקומיות.

"אין כמעט חברת ספנות שמסוגלת למלא אוניה של 6,000 מכולות לישראל, ולכן עושים שותפויות כדי לחלק את הסיכון ולפקוד כמה שיותר נמלים". צוק מציין כי האיחוד האירופי ביטל לפני שנתיים את הפטור שניתן לתיאומי מחירים, אך האוצר מנסה להנהיג הסדר שונה, שיכלול גם סנקציות פליליות ויקבע מותר ואסור במערכות היחסים הפנימיות שבשותפויות.

"מדובר במקרה של הזנב שמנסה לכשכש בכלב", אומר צוק. "האוצר מתנהג כאילו אנחנו מעצמת סחר עולמית, שיכולה להכתיב כללים לכל העולם, ושוכח שישראל מהווה פחות מחצי אחוז מהסחר העולמי".

לדבריו, "אין שום דרך להעריך כיצד יגיבו חברות הספנות הגדולות. יכול מאוד להיות שהם יגידו, 'זה חוק נהדר אבל אנחנו לא נבזבז את הזמן שלנו כדי להתאים את עצמנו לפלח שוק כל-כך קטן'. באירופה הליכי ההתייעצות עם החברות נמשכו, רק אצלנו האוצר כבר יודע הכול ולא צריך ללמוד מאף אחד".