בקיבוץ בית אורן שבעים מביקורי שרים ומחכים למזומנים

החורבן בבית אורן קשה: כל שכונת ברקאי, השכונה המערבית של בית אורן, על 40 בתיה חרבה, וממכוניות שעלו באש נותרו שלדים ■ השריפה בכרמל - כל הדיווחים והתמונות

בכניסה לבית אורן התייצבה הבוקר משמרת של תושבים, סגרה את השער ובררה את הנכנסים. הם חרדים מבוזזים; קשה ומפויח להם גם כך וצריך למזער נזקים: "לכו לכפר האומנים, לעין הוד. יש שם ביזה. אנשים גונבים פסלים בלי בושה. לכו לשם, תמצאו סלבים", אומר אחד מחברי בית אורן, שמנסה להרחיק עיתונאים וסקרנים משערי הקיבוץ.

אלא שאז, שר הביטחון אהוד ברק מגיע, מבקש לראות מקרוב את החורבן. והחורבן קשה: כל שכונת ברקאי, השכונה המערבית של בית אורן, על 40 בתיה חרבה: ממכוניות שעלו באש נותרו שלדים. מעצי אורן מוריקים שמובילים אל הוואדי העמוק והמרהיב ביופיו שמתחת להר, נותר שחור. לראות ולבכות. ברק מבקש לטפס אל אחד הבניינים המפויחים, שאך לפני ימים היה בית של משפחה שגרה באחד המקומות הקסומים בארץ. אנשיו הפצירו להתלוות אליו במשורה, כי יש סכנת קריסה: האש כילתה יסודות מברזל ואבן, הכול רעוע, הכול עלול לקרוס ברגע.

באוויר עומד ריח של פיח ושל עשן, ריח מוות של אורנים ושל חורש טבעי. הצלם שלנו, בן יוסטר, מסתכל מסביב ואומר שזה נראה לו כמו זירת מלחמה, "כמו בקוסובו".

רמי רפאלי, חבר בוועד הקיבוץ ובימי שגרה משמש מנכ"ל בחברת קופוס-טק מקיבוץ מעיין צבי, המייצרת חלקי פלסטיק למען מערכות רפואיות וביטחוניות, מסתובב בשכונת ברקאי, מסתכל על הדירה של בתו הקצינה, בית שלא נשאר ממנו דבר: "כאן, היה פעם טרקטורון חדש. של המשפחה. בסופי שבוע אהבנו לרכוב", סיפר והצביע על ערמה מפויחת של מתכת, שלדה שמחמת האש איבדה אפילו את צורתה: "וכאן היה סלון, וכאן היה מטבח וכאן היו כל החיים של הבת שלי. ולא נשאר כלום", הוא אמר. "אני מפחד", הוא אומר: "אני מפחד כי בעוד יומיים שלושה השרים וחברי הכנסת יפסיקו לבוא, העיתונות תמצא קטסטרופה אחרת להתעסק בה ואנחנו נישכח".

ברק, שבא לראות ולשמוע, ראה ושמע מספיק ליום אחד, אפילו לקדנציה: "אין לנו חשמל וצריך לחבר את הקיבוץ מחדש אל הרשת", אמר לו אחד התושבים; "כבר שלושה ימים שאנחנו מבקשים להכניס לכאן גנרטורים להספקת חשמל ולא מאפשרים לנו"; "אנחנו לא רוצים לשמוע על פתרונות ביניים לתושבים שאיבדו את בתיהם בכל מיני קרווילות או בדיחות אחרות. אנחנו רוצים להשתקם ולעשות את השיקום הזה ביחד, כאן בקיבוץ", הפציר בו רפאלי.

הבעת הפנים של ברק אמרה הכול: הוא הסתובב בשטח וראה בעיניים שחור. ועדיין - רק שליש מהקיבוץ הזה עלה באש וחרב. לשאר המבנים שבו, ניכר שנגרם רק נזק משני: "40 בתים נשרפו והתפחמו ונצטרך להרוס אותם ולבנות מחדש. אבל יש לנו כאן עוד 80 בתים שמאפשרים מגורים", אמר אחד מחברי ועד הקיבוץ. לדבריו, העובדה שהמבנים האלה ניצלו, עומדים על תלם ומפוחמים פחות, אינה מובנית מאליה: "זה בזכות נציגות של אנשים שהשארנו כאן בקיבוץ, גם הרבה אחרי שהמקום הזה פונה. הדפנו את האש, עזרנו לכבאים, רצינו להציל את הבית. נוצר מצב אבסורדי שהמשטרה התחילה לרדוף את האנשים שרצו להגן על הבית. משחקים של חתול ועכבר. חברי קיבוץ נאלצו לברוח מהם, להסתתר בבית הקברות, למצוא מחסה בבריכת השחייה. זה כי רק אנחנו ידענו כיצד ניתן לנטרל מוקדי סיכון להתלקחות. רק אנחנו יודעים היכן ואיך נמצאים כאן צוברי הגז ואותם היינו צריכים לנתק", סיפר תושב.

אחרי שברק הלך מבית אורן, ביקש לבוא אל זירת התופת גם שר האוצר, יובל שטייניץ. השיירה שלו כבר נסעה במעלה הצר של ההר, נתבקשה לשוב על עקבותיה מחשש להתחזקות הרוח והתחדשות של האש. שטייניץ נאלץ לשוב על עקבותיו, עד שישוב הוא יכול להיערך: לתושבים אין רצון לשמוע כמה המצב שם רע ומחייב שילוב של כוחות. את זה, הם כבר יודעים. עכשיו, הם רוצים שמישהו יבוא וידבר איתם תכלס, במזומנים.