בנק ישראל רכש מעל 100 מ' ד' - היציג נחלש "רק" 0.1%

הדולר מחק ירידה של 0.3% ונקבע בשער יציג של 3.631 ש' ■ האירו היציג עלה 0.35% ל-4.828 ש', ובעולם שערו צונח ב-1.1% ל-1.327 דולר

בנק ישראל שוב התערב היום (ב') בשוק המט"ח ורכש, לפי הערכות בשוק, מעל ל-100 מיליון דולר לאחר ששער המטבע האמריקני ירד לכ-3.62 שקלים. לאחר התערבות בנק ישראל מחק הדולר ירידה של כ-0.3% ועם קביעת השערים היציגים נרשמה ירידה של 0.1% בערכו ל-3.631 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.35% ל-4.828 שקלים.

לאחר שביום שישי האחרון זינק שערו של האירו כנגד הדולר בשיעור חד שהביא את שערו של הצמד לרמה של 1.34 דולר, נרשמת היום בעולם ירידה בשיעור חד של 1.1% ל-1.327 דולר לאירו. לעומת זאת, בשוק המט"ח המקומי דווקא מתחזק האירו מול השקל בשל "סגירת פערים" מול המסחר בעולם ביום ו' בערב, כאשר בישראל לא התקיים מסחר.

"פישר הפך למודל לחיקוי בעולם; מנסה להימנע ממשבר סאב-פריים כפי שקרה בארה"ב" כך נאמר ב"בלומברג" בכתבה מחמיאה על נגיד בנק ישראל: "מודל לחיקוי עבור בנקאים מרכזיים המנסים להוביל את שוק הנדל"ן ל'נחיתה רכה'". במאמר גם צוטטה איה אל, אנליסטית מקבוצת רוביני בלונדון שאמרה: "פישר יעשה מה שנדרש, אך עדיין זה לא יהיה מספיק על מנת לקרר את מחירי הנדל"ן".

היום פורסמו הפרוטוקולים של החלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל, בה אמנם נותרה הריבית במשק על כנה ברמה של 2%, אך פישר הפעיל צעדים מוניטרים מרסנים בכך שהעלה את הריבית בה מלווה הבנק המרכזי לבנקים. מהפרוטוקולים לריבית דצמבר עולה כי לנוכח האינדיקציות להאטה בקצב ההתרחבות של הפעילות במשק הישראלי, המובלת על ידי האטה ביצוא לאור גידול באי-ודאות באשר לסביבה העולמית, וכן לנוכח הצעדים המאקרו-יציבותיים בהם נקט בנק ישראל, והשלכותיהם של צעדים אלה על האינפלציה, החליט הנגיד סטנלי פישר להותיר את הריבית לחודש דצמבר ללא שינוי

נציין כי ההתחזקות שנרשמת בימים האחרונים בשערו של האירו נובעת מהרגיעה המסויימת שחלה בגיזרת משבר החוב במדינות הגוש על רקע תוכנית הסיוע שהתקבלה באירלנד ודברי ההרגעה של הנגיד האירופי, טישה. נציין כי בשוק ממתינים לפגישת שרי האוצר של האיחוד האירופי.

בנוסף מושפע האירו לחיוב מעליות השערים שנרשמו בסופ"ש בשוקי המניות והסחרות, זאת בעוד שערו של הדולר נשחק. השחיקה בשערו של הדולר יכולה להיות מוסברת גם בדבריו של יו"ר ה'פד' בתוכנית "60 דקות" בה אמר כי תיתכן הרחבה של תוכנית רכישות האג"ח מעבר ל-600 מיליארדי הדולרים עליהם הכריז בנובמבר.

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובל אמר לעיתון "בילד" בראיון שהתפרסם היום (ב') כי השווקים הפיננסים "בוחנים האם המבנה של האירו יחזיק מעמד". לדבריו "פיצול גוש האירו יהיה יקר יותר מאשר חבילת הסיוע הנוכחית".

[לאתר המט"ח]