"פישר - מודל לחיקוי; מנסה להימנע ממשבר סאב-פריים"

סוכנות בלומברג בכתבה מחמיאה על פישר: "מוביל את הנדל"ן ל'נחיתה רכה'" ■ קבוצת רוביני: "פישר יעשה מה שנדרש אך עדיין זה לא יהיה מספיק על מנת לקרר את הנדל"ן"

"סטנלי פישר הפך למודל לחיקוי לבנקים המרכזיים המחפשים 'נחיתה רכה' של שוק הנדל"ן", זוהי הכותרת שניתנה למאמר שפורסם בסוכנות בלומברג אשר מסביר כי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מקווה להשפיע על שוק הנדל"ן הישראלי ולהוביל אותו ל"נחיתה רכה", דבר אותו ניסו ללא הצלחה נגידי הבנקים בארה"ב, אירלנד וספרד.

מחירי דיור בישראל טיפסו ב-19% בשנה שעברה, כאשר בנק ישראל העריך כי עליית המחירים לובתה בשל המחסור בנכסים ושיעור הריבית שהגיע לשפל היסטורי. הנגיד פישר ניסה להאט את הצמיחה בכך שהעלה את מחיר ההלוואות במשך 6 פעמים ודרש מהבנקים להגדיל את הפרשותיהם בעבור חלק מההלוואות (כגון משכנתאות).

"ישראל מנסה להפיק לקחים ולהימנע ממשבר הסאב-פריים שפרץ בארה"ב בשנת 2007", אמרה איה אל, אנליסטית מקבוצת הכלכלנים של רוביני בלונדון. פישר, אשר היה מנחה התזה של יו"ר ה'פד', בן ברננקי, הזהיר כי המשך עליית מחירי הנדל"ן היא מסוכנת ועלולה ליצור בועה שעלולה לזעזע את המערכת הפיננסית בישראל."פישר יעשה את מה שנדרש אך עדיין, זה לא יהיה מספיק על מנת לקרר את מחירי הנדל"ן. מה שצריך לעשות זה להפחית את הפער בין הביקוש להיצע".

שוק הנדל"ן הישראלי דורג במקום החמישי בעולם במהלך השנה שעברה, על פי נתוני חברת תיווך הנכסים הלונדונית נייט פרנק. רק שוקי הנדל"ן של לטביה, הונג-קונג, השווקים המשולבים של בייג'ין ושנחאי וסינגפור עלו יותר מישראל. בהונגק קונג בה עלו מאז ינואר 2009 מחירי הנדל"ן ב-50%, מנסים הגורמים הרשמיים גם כן לצנן את הביקושים ע"י הגברת ההיצע, העלאת שיעור התשלום הראשוני הנדרש מהרוכשים ומניעת רכישת נכסים על ידי משקיעים זרים.

בישראל עלו מחירי הנכסים מאז הרבעון הראשון של 2009 ב-27% ומחירו הממוצע של בית בישראל הגיע ל-1.05 מיליון שקל (כ-286 אלף דולר), כאשר בתל אביב זינקו בתקופה זו המחירים ב-38%.

"משפיע במידה מוגבלת"

כמו צרפת וגרמניה, הצליחה עד כה ישראל להימנע מהצניחה במחירי הבתים בעולם, מאחר שלא איפשרה בועת אשראי למשכנתאות באותה המידה כפי שאיפשרו מדינות כגון ארה"ב וספרד בשנים שקדמו למשבר.

"השימוש שעושה פישר במדיניות המוניטרית על מנת לשמור את השוק מפני התחממות יתר יכולה להשפיע במידה מוגבלת, מאחר לעליית המחירים נובעת ברובה מהמחסור בקרקע לבנייה", אמר פרופ' בן ציון זילברפרב מהחוג לכלכלה באוניברסטית בר אילן (ולשעבר מנכ"ל משרד האוצר), והוסיף: "הבעיה האמיתית היא מחסור הבתים במרכז המדינה והפיתרון הוא להגדיל את ההיצע, דבר התלוי בממשלה".

כותבי המאמר, כלב בן דוד ואושרת כרמיאל, מציינים כי מחירו של פנטהאוז בשכונת מוסררה שבירושלים, המרוחקת כ-5 דקות הליכה מחומות העיר העתיקה, עולה כ-5.8 מיליון דולר על פי נתוני סוכנות הנדל"ן רי/מקס. הנכס המשתרע על פני 350 מ"ר כולל בריכת שחיה, ספא ומרפסת המשקיפה לכיפת הזהב.

חלק מהביקושים לנדל"ן בישראל, כדוגמאת הנכס הנ"ל הינם של יהודים עשירים מארה"ב ומאירופה, אשר רוכשים בתי קיץ או מבצעים השקעה אידאולוגית במדינת היהודים. מרבית ההשקעות מסוג זה בוצעו בירושלים בת"א ובנתניה, אך לדברי אמיר שאלתיאל, מנכ"ל חברת הנדל"ן אלדר, עליית מחירי הבתים מרחיקה את אותם משקיעים.

כ-93% מהקרקע בישראל נשלטת ע"י הממשלה באמצעות מנהל מקרקעי ישראל, כולל גם נכסים של דיירים פלסטיניים שנכבשו מאז מלחמת העצמאות בשנת 1948. במהלך השנים שמרו הממשלות השונות על הנכסים במרכז הארץ בשרשרת הדוקה, בניסיון שלא צלח לעודד את ישובם של איזורי הגליל ונגב.