בנק ישראל: "ייתכן שמחירי השכירות בארץ ימשיכו לעלות"

הפרוטוקולים לריבית דצמבר: המרווח בין עליית מחירי הדירות לעליית מחירי השכירות עלול להוביל לעלייה במחירם ■ הפעילות הריאלית בישראל ממשיכה להתרחב, אך תוך האטה

"רכיב הדיור (שכר דירה) במדד המחירים לצרכן צפוי להמשיך לעלות בקצב גבוה יחסית בחודשים הקרובים, וייתכן שמחירי השכירות ימשיכו לעלות", כך עולה מהפרוטוקולים להחלטת הריבית לחודש דצמבר שפירסם היום (ב') בנק ישראל. כזכור, בהחלטה שפורסמה ב-22 בנובמבר הותיר בנק ישראל את הריבית במשק הישראלי על 2%, אך העלה את הריבית על ההלוואות של הבנק המרכזי לבנקים.

בנק ישראל מציין, כי רכיב הדיור המהווה כ-20% מהמדד עלה מתחילת השנה ב-4.5%, ורק בחודש אוקטובר נרשמה בו ירידה של 1.1% אך לדברי הבנק אין להתייחס לזאת כאל שינוי במגמה וככל הנראה מדובר בעונתיות בלבד. כן מציין הבנק, כי נמשכה העלייה במחירי הדירות בחודשים אוגוסט-ספטמבר ב-1.9%, שהצטברו לעלייה של 19.7% ב-12 החודשים האחרונים. הבנק גם מציין את הנתונים הסותרים - ירידה במחירים לפי נתוני האוצר ועלייה שלהם לפי נתוני הלמ"ס.

בבנק ישראל התייחסו גם להיקף המשכנתאות החדשות אשר ניתנו בחודש אוקטובר - ההיקף עלה ב-11% בהשוואה לחודש ספטמבר לרמה של 3.58 מיליארד שקל. עלייה חדה במיוחד של 27% נרשמה במסלול של משכנתאות צמודות מדד בריבית משתנה.

לאור כל זאת, והמרווח שנוצר בין עליית מחירי הדירות לבין עליית מחירי השכירות, יתכן שמחירי השכירות ימשיכו לעלות", מציינים כאמור בבנק ישראל.

ההחלטה התקבלה פה-אחד

חטיבת המחקר בבנק ישראל צופה כי האינפלציה בשנה הקרובה צפויה לעמוד על שיעור של 2.5%, והריבית צפויה לעלות בהדרגה ל-3% בעוד שנה. הגורמים העיקריים לשיעור האינפלציה הצפוי לצד רכיב הדיור הם מחירי האנרגיה והסחורות. מנגד, אינפלציה ממותנת בעולם וייסוף שער החליפין ברבעונים האחרונים פועלים למיתון קצב עליית המחירים. בבנק מציינים כי המקור העיקרי של הסיכונים לפעילות הריאלית ולאינפלציה בישראל הוא ההתרחשויות בחו"ל.

כל 4 חברי ההנהלה של בנק ישראל שנכחו בדיונים המליצו להותיר את הריבית ללא שינוי, וכנ"ל לגבי ההחלטה להחזיר את המרווח סביב ריבית בנק ישראל (הפרוזדור), בחלון האשראי ובחלון הפיקדונות לבנקים המסחריים ל-0.5% מ-0.25%. מהפרוטוקולים עולה גם כי הפעילות הריאלית בישראל ממשיכה להתרחב, אך תוך האטה בקצב ההתרחבות.

לסיכום, לנוכח האינדיקציות להאטה בקצב ההתרחבות של הפעילות במשק הישראלי, המובלת על ידי האטה ביצוא לאור גידול באי-ודאות באשר לסביבה העולמית, וכן לנוכח הצעדים המאקרו-יציבותיים בהם נקט בנק ישראל, והשלכותיהם של צעדים אלה על האינפלציה, החליט הנגיד סטנלי פישר להותיר את הריבית לחודש דצמבר ללא שינוי.