D&B: ההתאוששות בכרמל - זריקת עידוד כלכלית לחיפה

הכלכלנים: "מס' המועסקים כיום בתחום האירוח והמזון במחוז חיפה עומד על כ-8,500, ולהערכתנו צפויה ירידה בהיקף העסקים בתחום זה שתשפיע על מספר המשרות בתחום"

בעקבות השריפה הגדולה בתולדות ישראל שכילתה עד כה 50 אלף דונם של חורש, ביצעו כלכלני D&B הערכה ראשונית להיקף הנזק העסקי מהשריפה. במסגרת ההערכה נבחנה השפעת השריפה על כ-80 אלף עסקים הממוקמים במחוז צפון.

ההערכה הראשונית היא כי לשריפה תהיה השפעה ישירה על כ-2,500 בתי עסק הממוקמים באזור שנפגע בשריפה ומספר דומה באזורים סביבה. את הנזק העסקי מחלקים הכלכלנים לשני סוגים - הנזק אותו יהיה ניתן לשקם בטווח הקצר והבינוני, כמו תיקון המבנים ושיפור התשתיות, והנזק לטווח רחוק בתחום התיירות המסחר והשירותים באזור. "מספר המועסקים כיום בתחום האירוח והמזון במחוז חיפה עומד על כ-8,500, ולהערכתנו צפויה ירידה בהיקף העסקים בתחום זה שתשפיע על מספר המשרות בתחום", אומרים ב-D&B.

התחום בו עומדים להכות נזקי השריפה בראש ובראשונה הוא תחום התיירות והפנאי באזור. עסקים אלו מהווים כ-25% מסך כל העסקים באזור השריפה. נוף הכרמל, שמשך אליו תיירות פנים וחוץ, עתיד לעבור תקופת התאוששות ארוכה שלו ושל תחומי הלוויין שלו כמו המסחר הקמעונאי באזור, שירותי בידור ומסעדות.

בסיכון משני לפגיעה בפעילותו נמצא אזור המלונות של חיפה הכולל 12 בתי מלון, שהעסיק בשנת 2009 1,063 עובדים עם פדיון שנתי של 62.5 מיליון דולר. בתחום הזה קיים חשש לפגיעה בתיירות מן החוץ, וזאת היות שהסיקור התקשורתי אודות השריפה עשוי להרחיק את התיירים.

תהליך ההתאוששות עשוי להוות זריקת עידוד כלכלית לאזור חיפה

גם לתחום הלינה הכפרית באזור השריפה צופים הכלכלנים תקופת התאוששות איטית וארוכה. שיקום רכס הכרמל ייארך שנים רבות ובהיעדר תמריץ תיירותי, יתקשו בתי ההארחה למשוך אליהם נופשים.

נזקי השריפה לא פסחו על הסקטור החקלאי באזור. עיקר הפגיעה הוא בשטחים החקלאים של מועצת חוף הכרמל. סך כל האזורים החקלאיים במועצה עומד על כ-29 אלף דונם, חלקם לאורך כביש ארבע, שחלק מהמשקים סביבו נפגעו בשריפה.

מאידך סבורים כלכלני D&B כי תהליך ההתאוששות עשוי להוות זריקת עידוד כלכלית לאזור חיפה בטווח הקצר והבינוני. שיקום נזקי השריפה צפוי להזרים סכומי כסף גדולים מחברות ביטוח ומהמדינה לשיקום אזור האסון. להערכת D&B עתידים תושבי אזור האסון להוציא למעלה 250 מיליון שקל לשיקום הבתים ותכולתם, להשכרת דיור חלופי ולצרכיי מחייה בטווח הקצר וזאת, בנוסף לסכומי עתק שתוציא המדינה לשיקום התשתיות.

להערכת כלכלני D&B, ברבעון הקרוב, עסקים במגוון תחומים באזור חיפה יקבלו עידוד משמעותי ובכלל זה עסקים בתחומי הריהוט, הביגוד, ההנעלה ומוצרי הבנייה השונים. תרומה למגמה זו תהיה גם ממעגל הנפגעים השני, הכולל את אלו שביתם לא נשרף אך ניזוק בצורה משמעותית ויזדקק לשיפוץ מאסיבי.