מנכ"ל סיטי תומך בששינסקי: "להפנות תמלוגי הגז לחינוך"

ויקראם פנדיט נפגש עם נתניהו ובכירי המשק ושופע מחמאות לכלכלת ישראל: "אין הרבה כלכלות כאלה היום בעולם" ■ מאותת: אין לנו כוונה להיכנס לשוק המשכנתאות בישראל

ויקראם פנדיט, מנכ"ל קבוצת הפיננסים סיטי העולמית, מבקר בימים אלה בישראל ונפגש עם בכירי המשק, ואפילו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו שפינה מזמנו העמוס בימים אלה, נוכח הסיוע לנפגעי השריפה בכרמל.

זהו ביקור ראשון של פנדיט בישראל, המציין עשור לפעילות הבנק בתל אביב. הביקור נחשב ייצוגי בעיקרו על רקע השאיפה להרחיב את פעילות הבנק ולחזק את מקומו של הסניף המקומי של הקבוצה בענף הבקנאות העסקי בישראל.

"הייתה לי את הפריבילגיה לפגוש את שר האוצר, את ראש הממשלה ואת הנשיא פרס ולקחתי את ההזדמנות לברך את כולם על הדרך המדהימה שבה כלכלת ישראל התמודדה בשנים אחרונות ובעיקר עם המשבר האחרון", אמר פנדיט בתדרוך עיתונאים היום (ב') במשרדי סיטי בת"א. "כשמסתכלים על 4% הצמיחה או על 4% גירעון או 6% אבטלה בישראל - אין הרבה כלכלות כאלה היום בעולם וזו באמת עדות לא רק לניהול משבר אלא גם למערכת היחסים בין הגופים, ומעל לכך - זה משהו שנוגע לדרך הנקייה שבה כולם פועלים ביחד כדי ליצור יתרון תחרותי גלובאלי ויצירת כלכלה שהיא יצרנית, מקורית ויזמית. נעים להיות במקום כזה בעולם שבו יש תחושה כזו שהיא לא תחושה נפוצה בעולם הכלכלי היום".

פנדיט הוצנח לסיטי בשיאו של משבר האשראי ונדרש לשקם את הבנק בעת מחיקות הענק ומפולת 2008. "השנתיים האחרונות היו מאוד עמוסות עבורי", הוא מודה, "והיה חשוב לי להגיע לכאן לפני שהשנה הזו מסתיימת כי זוהי השנה העשירית שלנו כמשרד מקומי כאן. אנחנו חשים שיש לנו עסק טוב כאן ושיש לנו הזדמנות לעשות עבודה מצליחה כאן בישראל".

רוצה להתרחב בישראל

סיטי מעסיקה 130 עובדים בישראל, חדר מסחר האחראי ל-10-15% מהעסקאות בניירות ערך בממוצע וכן 400-500 לקוחות גדולים במשק. לדבריו, "אנחנו חשים שהזדמנויות הצמיחה של ישראל הן אדירות ואנחנו כאן כדי להיות חלק מזה ולתמוך בזה בישראל; זה אומר לוודא שהעסק שלנו יכול לעמוד בקצב הצמיחה. לפני כמה חודשים פתחנו את המחלקה לבנקאות בינלאומית שמטפלת בנושא הבנקאות הפרטית מחוץ לישראל - היבט חשוב כי יש הרבה יהדות בתפוצות ואנחנו חושבים שזה מוצר חשוב ללקוחות בישראל".

פנדיט חשף גם כמה מתוכניות ההתרחבות של סיטי בישראל: "אנחנו בודקים אפשרות כניסה למוצרים הקשורים לתשלום באמצעות הטלפונים הסלולריים כאן בישראל. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו הקהל הישראלי שנודד בעולם - ויש 6 מיליון נוסעים ישראלים שיוצאים לחו"ל - יודע בכל מקום שהוא מגיע שני דברים: איפה השגרירות ואיפה הסניף של סיטי".

בהמשך סיפק רמז נוסף לרצונו של הבנק להתרחב לפעילות קמעונאית בישראל ואמר כי "אנחנו יודעים שהעידן שבו הצרכנים האמריקנים התניעו את הכלכלה הגיע לסיומו והצמיחה תבוא מהשווקים המתעוררים. לכן הטרנדים הגדולים בכלכלה היום שאנחנו מבקשים לתפוס הם השווקים המתעוררים והשירותים הגלובליים ואלה שני המוקדים העיקריים שלנו בפעילות החל מעכשיו".

פנדיט לא דיבר על לוחות זמנים להרחבת הפעילות הקמעונאית בישראל, אך ציין כי "אנו מתמקדים להוציא לפועל כרגע את התכניות הללו וישראל היא בהחלט מקום חשוב מהבחינה הזו, כי התכנית שלנו גם מתיישבת היטב עם התכנית של ישראל לצמיחה כלכלית. לפני כמה שנים היינו בנק שאף אחד לא קינא בו והיום אנחנו בנק שראוי לקנא בו בגלל הפעילות הבינלאומית שלנו ודריסת הרגל שלנו".

"עכשיו זו המשמרת שלי"

כאשר נשאל האם סיטי גדולה מכדי ליפול, אותו מונח מפורסם שטבע יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי לאחר קריסת ליהמן ברדרס שהחריפה את המשבר הכלכלי העולמי, ענה פנדיט: "אנחנו גדולים כחברה, אין ספק".

בעת המשבר הזרים הממשל האמריקני עשרות מיליארדי דולרים לסיטי, בתמורה למניות כמובן, ומצא עצמו עם החזקה של 36% בבנק. משרד האוצר האמריקני כבר החל למכור את המניות והודיע כי בכוונתו למכור את כל המניות עד סוף השנה. פנדיט העריך היום שהממשל לא יצליח למכור את כל המניות עד סוף 2010, אך בכל מקרה הוא צופה שהממשלה ירוויח על "השקעתו" בסיטי. "מגיע להם", אמר פנדיט. "עכשיו זו המשמרת שלי, לא של הממשל".

פנדיט שלל לפי שעה את האפשרות שסיטי ירכוש בנק בישראל ואמר: "מטרתנו העיקרית בישראל היא לצמוח עם הכלכלה ולהמשיך בצורה אורגנית את הפעילות שלנו במדינה. האסטרטגיה שלנו היא אורגנית. עברנו מבנק לסופרמרקט ועכשיו חזרנו להיות בנק וגילינו במה אנחנו טובים כבנק. זה כמו מייקל ג'ורדן שעזב את הכדורסל לתקופה והלך לשחק בייסבול - גם הוא בסוף חזר לכדורסל".

פנדיט התייחס לסוגיית כניסה אפשרית של סיטי לתחום הבנקאות הפרטית בישראל ואמר: "אני לא יודע איך נעשה את זה פה. בחו"ל אנחנו מציעים שירותי בנקאות בינלאומית ונציע גם כאן פתרונות טכנולוגיים - בין אם מדובר בכרטיסי אשראי או שירותים בתחום הסלולרי; אנחנו עדיין לומדים את התחום ומקווים להתפתח בשוק המקומי בדרך הנכונה ביותר".

לגבי החשש מתחתית כפולה בארה"ב (גלישה למיתון נוסף - ע.ר.) אמר פנדיט: "אני חושב שהכלכלה האמריקנית צומחת והשאלה היא פחות על האם תהיה תחתית כפולה ויותר על מה יהיה שיעור הצמיחה - יש צורך בצמיחה של לפחות 2.5% רק כדי לשמור על רמת האבטלה ברמתה הנוכחית, ויותר מזה כדי להוריד את האבטלה, ולכן השאלה היא מה יהיה שיעור הצמיחה. כולנו מקווים שעם שיעורי הריבית הנמוכים ועם הביטחון שלאט לאט צומח בשווקים נראה שיעור צמיחה גבוה יותר".

בתשובה לשאלת "גלובס" על שוק הנדל"ן הישראלי אמר פנדיט כי "כל הצעדים של הרחבת הקרקעות הם חשובים מאוד לאנשים. עושה רושם שיש אפשרות להתמודד עם עליית המחירים. אני חושב שהשוק הזה בישראל הוא באמת מרתק בתקופה הזו - אנחנו עושים חלק מזה באמצעות פעילות הבנקאות הפרטית ואין לנו כוונה ליצור פעילות ייחודית בנושא הזה מעבר לשירותים הרגילים".

מתלהב מהגז

פנדיט ביקר גם במשרדי בטר פלייס אך סירב לומר אם בכוונתו להשקיע בחברה בעתיד. מנגד, הוא הביע התלהבות רבה מקידוחי הנפט והגז ונראה כי הוא כלל לא חושש מהמלצות הביניים של ועדת ששינסקי, אשר במרכזן עומדת ההמלצה להגדיל את חלקה של המדינה מההכנסות מתגליות הנפט והגז משליש לשני שלישים.

"קידוחי הנפט והגז בישראל הם סיפור גדול כי הם מספקים אפשרות לישראל ליצור בדיוק את הצמיחה מהסוג הנכון ומאפשרים לישראל להיות כלכלה יצואנית גדולה אף יותר", אמר פנדיט. הוא הביע תקווה שהכסף שתקבל המדינה מתמלוגי הנפט והגז ישמש לחינוך ויצירת תשתיות אשר יאפשרו לישראל לצמוח לכיוון "כיוונים חשובים", כהגדרתו.

"מלבד כלכלה מתפתחת, הודות לקידוחי הגז והנפט יש לנו בישראל גם הרבה אורחים והרבה עיניים שמסתכלות על השוק", אמר פנדיט ורמז להתעניינות משקיעים זרים בתחום. הוא ציין כי גם סיטי מקווה לממן חלק מההשקעות בתחום הנפט והגז: "אנו רוצים להיות חלק מהצמיחה בישראל. אין שום דבר שהיינו רוצים יותר מאשר להיות חלק מפרויקטים מרתקים מסוג זה".