אלשיך: ארוץ לעוד קדנציה כיו"ר נציגות השופטים

כ-3 שבועות לפני הבחירות הודיעה אלשיך כי היא מציגה מועמדות לקדנציה נוספת מול השופט יוסף שפירא ■ שפירא: להעביר את הבחירה מ-40 חברי הנציגות לכלל השופטים

מתחמם המאבק במסגרת המירוץ לבחירת יו"ר נציגות השופטים: לאחר שבשבוע שעבר הציג השופט יוסף שפירא מבית המשפט המחוזי בירושלים את מועמדותו לתפקיד, הודיעה בימים האחרונים גם היו"ר המכהנת, השופטת ורדה אלשיך מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כי היא מתמודדת על קדנציה נוספת בתפקיד.

אלא של"גלובס" נודע כי שפירא דורש כעת להעביר את הבחירה מידיהם של 40 חברי נציגות השופטים - ולהעביר את בחירת היו"ר הבא לכלל השופטים המכהנים בבתי המשפט.

ימים אחדים לאחר ששפירא הודיע על מועמדותו, בהודעת מייל שהעביר לחברי נציגות השופטים, פנה הבוקר (ב') שפירא במייל פומבי לאלשיך: "אני חוזר ומברך אותך על הודעתך בדבר הצגת מועמדותך", כתב שפירא במייל, שכלל חברי הנציגות היו מכותבים לו. "להתמודדות ערך בפני עצמו, כך שנינו. שנית, ישנם שופטים הסבורים כי בחירת יו"ר הנציגות צריכה להיעשות על-די כלל השופטים, בעיקר מן הטעם שהיו"ר אמור להוביל את עמדת הנציגות בנושאים הנוגעים לכל אחד ואחד מהם. אכן, ההצעה צריכה להידון במליאת הנציגות, וכך מוצע. תוצר לוואי לשיטה המוצעת יהא בחירות נאותות ושוויוניות".

שפירא, שרמז כי השיטה הנוכחית של בחירת יו"ר הנציגות - על-ידי הגוף הבוחר המורכב מחברי הנציגות בלבד - איננה נאותה ושוויונית, ביקש מאלשיך לקיים דיון בהצעתו לשנות את שיטת הבחירה בישיבת הנציגות ביום שישי הקרוב.

אם יהיה רוב להצעתו של שפירא ויהיה צורך להיערך לקיום בחירות בקרב מאות השופטים המכהנים בערכאות השונות - מציע שפירא לדחות את הבחירות, שאמורות להתקיים ב-24 בדצמבר, לתקופה קצרה.

רוב לאלשיך

הרקע לדרישתו של השופט שפירא לשנות את הרכב הגוף הבוחר את יו"ר הנציגות הוא ככל הנראה "ספירת ראשים" בלתי פורמלית שנערכה בימים האחרונים בין חברי הנציגות.

מתברר כי לפי ההערכות השונות, אם יתקיימו הבחירות בסופו של דבר רק בקרב חברי הנציגות עצמם - צפויה השופטת אלשיך לנצח ברוב ברור את השופט שפירא: כבר כיום מובטחת לה תמיכתם של כמחצית מחברי הנציגות, בעוד ששפירא נהנה מתמיכה של 8-10 שופטים לכל היותר.

אפילו בגיזרת בית משפט השלום בתל-אביב, הנחשבת לאופוזיציונית למנהיגותה של אלשיך, הקולות חצויים בין תמיכה באלשיך לבין התנגדות לה - שפירושה תמיכה בכל מועמד שירוץ מולה.

אלשיך מכהנת כיו"ר נציגות השופטים מזה כ-4 שנים. קדמה לה השופטת יהודית צור מבית המשפט המחוזי בירושלים, שהחליפה בתפקיד את השופט מיכה לינדנשטראוס, ששימש כיו"ר הנציגות בעת כהונתו כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, וכיום מבקר המדינה.

על סדר יומה של נציגות השופטים מגוון נושאים בוערים - ובין היתר מאבק ביוזמה המתחדשת בלשכת עורכי הדין, בעיקר בוועד מחוז תל-אביב של הלשכה, לקיים את המשוב על השופטים; מאבק למניעת פגיעה בשכר השופטים מול ועדת הכספים של הכנסת; ונושאים מקצועיים, שבהם פועלת נציגות השופטים מול הנהלת בתי המשפט, כגון קוד ההתנהגות לשופטים הנדון כעת בוועדה בראשות השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן.