הלכת לעולמך? יצאת זכאי

מה קורה כשהפרקליטות הופכת אדם לפרויקט ומגיעה עד לעליון עם ערעור על עניין פעוט

ב-12 בינואר 1996, בשעה 16:20 אחר-הצהריים, נסע עמיקם לוין במכוניתו ברחוב בן-גוריון בבאר-שבע. המשטרה עצרה אותו, כשמכשיר הממל"ז - מד-הלייזר המשטרתי - קבע כי נסע במהירות 78 קמ"ש ברחוב שבו מהירות הנסיעה המותרת היא 60 קמ"ש בלבד. לוין טען כי המכשיר טעה, סירב לשלם את הקנס, הועמד לדין - ודרש מהמשטרה להוכיח כי המכשיר כויל כהלכה.

ב-2001 זיכה אותו בית המשפט לתעבורה בבאר-שבע מהעבירה, לאחר שהמשטרה לא הצליחה להזים את טענת המומחה שהביא לוין כי המכשיר אינו אמין. המדינה ערערה על פסק הדין.

ב-2002 ביטל בית המשפט המחוזי את פסק דינו של בית המשפט לתעבורה, והורה להחזיר אליו את הדיון לשמיעת ראיות נוספות.

במאי 2008 פסק שופט בית המשפט לתעבורה, דיוויד לנדסמן, בשנית: גם הפעם זוכה לוין מהעבירה. מסקנת השופט היתה חד-משמעית - לוין צודק. אין כל ודאות בתוצאות מדידת המהירות על-ידי הממל"ז.

המשטרה והפרקליטות מיהרו לערער שוב על הכרעת הדין. נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע, יוסף אלון, המליץ למדינה לחזור בה מהערעור, אך היא נשארה בשלה.

בתום דיון שעבר בין כמה משופטי המחוזי נדחה ערעור המדינה, תוך ביקורת חריפה על הפרקליטות שהמשיכה לנהל את התיק לאחר שנים וערכאות כה רבות.

"אודה כי השתאיתי למקרא כל ההשתלשלות של תיק זה", כתבה השופטת רחל ברקאי. "מאבקה זה של המדינה מן הראוי שלא היה מתנהל".

לדבריה, לאור התנהלות המדינה בתיק, יש לשקול שינוי חקיקה שימנע מהפרקליטות לערער על זיכויים, כפי שנהוג בארצות-הברית.

ברקאי קבעה אמנם כי הממל"ז אמין, אך הוסיפה כי על המשטרה להוכיח בכל מקרה כי המכשיר כויל בידי מעבדה מוסמכת.

אלא שהמדינה סירבה להסתפק בכך: מנהלת המחלקה הפלילית בפרקליטות, עו"ד אפרת ברזילי, החליטה להגיש לעליון בקשת רשות ערעור על הזיכוי. הדיון נקבע תחילה לינואר 2011. ברזילי ביקשה להקדימו, ובית המשפט קבע תאריך חדש: דצמבר 2010.

שופט העליון אליקים רובינשטיין הכריע לאחרונה ברשות הערעור בזו הלשון: "קראתי בצער על פטירתו של לוין. חוק סדר הדין הפלילי קובע: נפטר אדם, ייפסק כל הליך פלילי נגדו. בקשת רשות הערעור בתיק זה נמחקת, אפוא. לוין נפטר לעולמו זכאי. יהא על המדינה ללבן בתיק אחר את השאלה המשפטית שהעלתה".

אחרי 14 שנה, הנה התוצאה סופית: עמיקם לוין הלך לעולמו, עמיקם לוין זכאי. עד להודעה חדשה המשטרה צריכה להוכיח כיול של כל מכשיר ממל"ז המשמש ראיה במשפט תעבורה. כדי לשנות זאת, היא תצטרך לתפוס נאשם חי.