אבן דרך: טבע הצליחה בשלב III בניסוי בקופקסון האוראלי

טבע: מטופלים שנטלו את הלקווינימוד חוו "ירידה משמעותית סטטיסטית בשיעור ההתקפים השנתי" ■ לא אירעו מקרי מוות במהלך הניסוי או תופעות לוואי חריגות

טבע , חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם, הודיעה היום (ה') על הצלחה בשלב III בניסוי הקליני של תרופת הלקווינימוד, הגרסה האוראלית של תרופת הקופקסון. הקופקסון היא תרופת הדגל של טבע המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה ואשר מהווה כמעט 30% מהכנסות החברה. מנכ"ל טבע הוא שלמה ינאי.

הקופקסון ניתנת היום בזריקה והגרסה האוראלית, הלא היא "הדור הבא" של הקופקסון, נמצאת על הכוונת של טבע מזה זמן רב, לאחר שחברת נוברטיס קיבלה בספטמבר אישור לשווק את הגילניה, גם כן תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה.

הניסוי הקליני של טבע נמשך כשנתיים. לפי תוצאות הניסוי, מטופלים שנטלו גלולת לקווינימוד אוראלי מדי יום במנה של 0.6 מ"ג חוו "ירידה משמעותית סטטיסטית בשיעור ההתקפים השנתי", לפי טבע. "יעדים קליניים נוספים, ובכללם ירידה משמעותית בהתקדמות הנכות הושגו גם כן. נמצא כי לטיפול בלקווינימוד פרופיל בטיחותי טוב וסבילות גבוהה בהשוואה למתן פלסיבו (תרופת דמה - ע.ב.י)".

טבע מציינת כי במהלך הניסוי לא אירעו כלל מקרי מוות וכי התדירות הכוללת של תופעות הלוואי הייתה דומה לזו שנצפתה בקרב החולים שנטלו את תרופת הפלסיבו. כמו כן, החברה מדגישה שמספר מקרי הזיהום היה דומה בין החולים שנטלו לקווינימוד והחולים שנטלו פלסיבו.

בקשה לפטנט

"הניסוי השיג את יעד המחקר הראשי תוך שמירה על פרופיל בטיחות טוב מאוד", אמר החוקר הראשי בניסוי, פרופסור ג'יאנקרלו קומי, מנהל המחלקה הנוירולוגית והמכון לנוירולוגיה ניסויית באוניברסיטת ויטה סלוט, סאן רפאל, איטליה. "לקווינימוד הראה האטה משמעותית בהתקדמות הנכות, דבר אשר עשוי להיות מוסבר על ידי מנגנון הפעולה הייחודי של התכשיר, הכולל תכונות הגנה עצביות. לכן, לקווינימוד עשוי להיות אופציה טיפולית מבטיחה עבור חולי טרשת נפוצה".

טבע ממשיכה לנתח את תוצאות הניסוי ותציג את הממצאים המלאים בכנס מדעי עולמי במהלך המחצית הראשונה של 2011. כמו כן, החברה הגישה בקשה לרישום פטנט על השימוש בלקווינימוד להאטת התקדמות הנכות בחולי טרשת נפוצה.

אתמול, כזכור, פירסם המגזין הפיננסי "בארונ'ס" כתבה מיוחדת על ענקית התרופות הישראלית. על פי הדיווח, אנליסטים צופים שהחברה תכפיל את גודלה כבר בחמש השנים הבאות וזאת בין היתר על רקע הגידול המשמעותי בשוק התרופות הגנריות.

ד"ר יואב קידר, יועץ מומחה לתחום מדעי החיים ולמניות המובילות בו במערך המחקר של כלל פיננסים כתב לאחר פרסום הודעת החברה כי "אנו מעודדים מנתוני האלגרו מצביעים לראשונה על ירידה במספר ההתקפים השנתי ולא רק על שיפור בתמונת ה-MRI, זהו פרמטר בסיסי באומדן הפעילות בטרשת נפוצה יחד עם שיפור בסקלת אי די אס אס. אנו ממתינים לנתונים בפועל על שיעור ההפחתה שיפורסמו בהמשך על מנת להעריך הלאה את יעילות התרופה וסבורים כי מספר של 30%-50% עשוי להציב את לקווינימוד בעמדה טובה. כזכור טבע מבצעת מחקר שלב 3 נוסף, בראבו, אשר נתוניו צפויים להתפרסם במהלך הרבעון השלישי של השנה הבאה. אנו סבורים כי הצלחת ניסוי האלגרו הוא עשוי להעניק רוח גבית למניה ברמות הנוכחיות לנוכח סימני יעילות ממשיים במחקר שלב 3".

מניית טבע נסחרת היום לפי שווי שוק של 44.3 מיליארד דולר ובמכפיל 15 על הרווח השנה האחרונה, בעוד המכפיל הממוצע בענף עומד על 20. המניה נסחרת לפי מכפיל 9.3 בלבד על הרווח הנקי החזוי ב-2011. על רקע הירידה במניה, שנפלה ביותר מ-25% מהשיא האחרון שנרשם במאי, הכריזה החברה בשבוע שעבר על תוכנית לרכישה חוזרת של מניותיה בהיקף של מיליארד דולר.