פוגל: פישר עוסק באופן כפייתי בקניית מט"ח ובבועת הנדל"ן

על מבנה השכר בארץ אמר אהרון פוגל, יו"ר מגדל ובעבר מנכ"ל משרד האוצר: "ככל שגורמים יותר נזק - מרוויחים יותר" ■ פוגל הציע להצמיד את גיל הפרישה לתוחלת החיים

אהרון פוגל, יו"ר מגדל ובעבר מנכ"ל משרד האוצר, מתח היום (ה') ביקורת על בנק ישראל והעומד בראשו פרופ' סטנלי פישר. לדבריו, "פישר הוא נגיד מצוין, אבל נוצרה כאן נורמה, כמו בעולם, שבה בנקים מרכזיים עצמאיים לא מתחשבים בדמוקרטיה ובמטרות שהציב השלטון. הבנקים האלה מציבים יעדים משל עצמם כי הם גילו שזו הדרך מבחינתם לפתור בעיות, אך כאשר הבנקים המרכזיים לא מסונכרנים עם הממשלה, הם מזרימים כמות של מטבעות ללא תועלת".

פוגל, שאמר את הדברים בוועידת החיסכון הפנסיוני של "מגדל" ו"כלכליסט", טוען כי בנק ישראל עוסק "באופן כפייתי" ברכישת מט"ח ובמלחמה בבועת הנדל"ן, בעוד שמדובר בפתרונות מלאכותיים. הוא השווה את הדבר לניסיונות של סין להוזיל את המטבע המקומי כדי להפחית את שכר העבודה במדינה.

פוגל הבהיר כי המדיניות של הגופים הפנסיוניים להפחית את החשיפה להשקעות בסיכון מאז המשבר הכלכלי, הביאה לריבית נמוכה שהפחיתה בתשלומי הפנסיה של החוסכים. "הריבית נחתכה בחצי ופגעה בפנסיה, וכדי לשנות את זה אנו צריכים מדיניות ניהול סיכונים טובה יותר עם השקעה מוגברת יותר בחו"ל. אגרות חוב הן נכס מסוכן כיום", הוא טוען. לדבריו, "יחד עם תוחלת החיים שממשיכה לעלות, הממשלה חייבת להורות על העלאת ההפרשות של העובד והמעביד לקרנות הפנסיה, ולהצמיד את גיל הפרישה לתוחלת החיים".

פוגל ביקר את מדיניות משרד האוצר ששואף להקטין באופן עקבי את הגירעון הממשלתי, וכינה את הדבר "דת כלכלית מוגזמת". עוד טען פוגל כי למעט בענף ההיי-טק, אין קשר בין רמות השכר לביצועים ולתרומה הכלכלית בפועל. "במשך השנים התפתח פה מבנה שכר שלפיו ככל שאתה יכול לגרום נזק גבוה יותר, כך שכרך יהיה גבוה יותר". פוגל החמיא לעופר עיני והגדיר אותו "יו"ר הסתדרות נאור", אך ציין כי גם הוא נאלץ ללכת בין הטיפות ומתקשה לשנות חלק מהדברים.

יו"ר מגדל טען כי "אסטרטגיה של שלום היא בסיס לצמיחה", וטען כי הנתונים החיוביים לכאורה בדבר רמת האבטלה בארץ, מטעים לדבריו. "אם היו לוקחים בחשבון את הגידול במספר המשרות החלקיות על חשבון המשרות המלאות, אפשר היה להסיק כי רמת האבטלה בארץ עומדת על 10%". פוגל ביקר גם את הנורמה שבה משרד החינוך מתרכז בעיקר בשיפור תוצאות המבחנים: "האויב הגדול ביותר של החינוך זו ההחלטה להעלות את ציוני הבחינות. אז במקום ללמד חשיבה מלמדים איך להצליח במבחן, וככה בסוף אנחנו נראים".