שופרסל דרשה מספקים חשבוניות מהמתחרות כתנאי להעלאת מחיר

הסיבה: שופרסל רוצה הוכחה שהמוצרים שהספקים רוצים לייקר אצלה התייקרו בפועל גם אצל המתחרים ■ ספקים: "למרות עליית מחירי הגלם בעולם, אצלנו אי-אפשר להעלות מחירים"

רשת שופרסל דרשה מספקים להציג חשבוניות קנייה ברשתות המתחרות, וזאת כתנאי לאישור העלאת מחירים ברשת - כך נודע ל"גלובס".

לדברי ספקים, כאשר הם פנו לרשת וביקשו לאשר את העלאת מחירי המוצרים, הרשת השיבה להם כי היא דורשת לראות חשבוניות לצרכן של מוצרי אותם ספקים ברשתות המתחרות, כמו רבוע כחול, חצי חינם, רמי לוי שיווק השקמה, יינות ביתן ומחסני כמעט חינם.

למעשה, הספקים נדרשו לבצע קניות של מוצריהם הנמכרים ברשתות פעמיים - פעם אחת לפני עליית המחיר ופעם שנייה אחרי עליית המחיר - וזאת כדי להוכיח כי המחירים לצרכן של אותם מוצרים התייקרו בפועל. כך ביקשה שופרסל לקבל הוכחה לכך שאותו ספק העלה את מחיר אותם מוצרים ברשתות המתחרות.

מה יגיד הממונה על ההגבלים?

לדברי אחד הספקים, כאשר הוא ביקש להעלות את המחיר, נאמר לו על-ידי מנהל בשופרסל: "אני רוצה לראות בכמה אתה מוכר היום לצרכן ברשתות האלה. תקנה סחורה, תביא חשבוניות של אותו מוצר ברמי לוי, חצי חינם, יינות ביתן ורבוע כחול. תראה כמה עולה עכשיו, ואחרי שנראה כמה עלה בחודש אחרי זה, נעלה לכם מחירים".

לדברי ספק אחר, בפעם הקודמת שביקש עליית מחיר, הוא נכנע והציג בשופרסל חשבוניות קנייה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, כהוכחה לכך שמחיר המוצר התייקר בפועל.

מאז רכישת רשת קלאב מרקט, הטיל הממונה על ההגבלים העסקיים מגבלות שונות על רשת שופרסל. כפי שקבע בשעתו הממונה, "שופרסל לא תדרוש מספק את אספקת מוצריו למתחרה של שופרסל בתנאים מסחריים לא יותר טובים מן התנאים לשופרסל".

עוד קבע הממונה כי "שופרסל לא תתערב בדרך כלשהי בתנאים המסחריים הניתנים על-ידי ספק כלשהו למתחרה שלה, לא תבקש לשנותם ולא תחייב ספק, בקיזוז או בדרך אחרת, בשל העובדה שמוצריו נמכרים אצל מתחרה של שופרסל במחיר זול יותר מזה בו הם נמכרים בשופרסל".

"זה ניצול של כוח"

לדברי ספקים בינוניים וקטנים, למרות עליית חומרי הגלם בעולם, הם מתקשים להעלות את מחירי המוצרים לרשתות בשל מדיניות זו, שכן ברשתות אחרות נאמר להם: "קודם תעלו את המחיר בשופרסל - ואז נעלה את המחיר אצלנו".

"מבחינת השוק, היות ושופרסל כזאת דומיננטית וחזקה - כל השוק מתיישר על-פיה, ולכן אי-הסכמה שלה, אפילו בעל-פה, לבצע עליית מחיר במועד מוסכם, מייצרת מצב שהיצרנים לא יכולים להעלות מחירים בשאר הרשתות", אומר אחד הספקים.

- למה זה לגיטימי ברבוע כחול ולא בשופרסל?

"רבוע כחול לא אומרת לאף אחד 'לך תביא חשבוניות'. ההתנהלות של שופרסל בעניין הבקשה היא של 'לך תביא חשבוניות ואחרי זה נדבר'".

לדברי אותו ספק, שופרסל דרשה ממנו לספק הסברים מדוע מוצרים שלו נמכרים במחיר זול יותר ברשתות אחרות: "כשהוא (מנהל בשופרסל - א.ח) מבקש את המחירים, הוא מתחיל לשאול אותך למה למשל מוצר נמכר זול יותר אצל רמי לוי. כלומר, מתערב לך במרווח, מתחיל לבדוק מחירי קנייה. שופרסל דורשת להרוויח המון ושואלת למה חצי חינם מרוויח הרבה פחות, ואז המנהל שלה אומר: 'אני לא יכול להעלות מחיר, כי אני אהיה יותר יקר מהשוק. אתה רוצה למכור לי במרווח שאני רגיל לעבוד - מצוין, לא רוצה - אל תמכור לי'. זה ניצול של כוח".

- מדוע אתה לא מודיע חד-צדדית על העלאת המחיר?

"אנחנו מעלים מחירים ולכאורה יכולים לומר: 'מי שלא רוצה, לא יקבל סחורה'. אבל מול שופרסל אי-אפשר להגיד כזה דבר. מישהו יכול לא לספק לשופרסל? זה 37% מהשוק. זו הבעיה. החלשים נכנעים".

לדברי ספק אחר, הוא נדרש להביא הוכחות קנייה מהרשת הרביעית: "אמרו 'תלך ותביא סרט קופה מרשת ארבע שהמחירים עלו'. שלחתי מישהו לעשות קניות והבאתי סרט קופה מרמי לוי. אחרי שחזרנו עם החשבונית מרשת ארבע, אמרו לנו משופרסל: 'ראינו שהמחיר עלה, ואנחנו יכולים לאשר עליית מחיר לעוד 3 חודשים. אם אתה רוצה את עליית מחיר עכשיו, אני מוכן לעשות לך גרייס. זאת אומרת, שניקח את מספר היחידות שאתה מוכר בחודש, נכפיל ב-3 חודשים, ניקח את ההפרש של המחיר, אתה תשלם את ההפרש - ואז אנחנו נעלה את המחיר'.

"זאת אומרת שאם מחיר מוצר אמור לעלות בשקל ומוכרים 10,000 יחידות בחודש, כפול 3 חודשים, הספק צריך לשלם לרשת שופרסל 30 אלף שקל בגין עליית מחיר של מוצר אחד. ומה עושה ספק שיש לו 20 מוצרים כאלה? כי כשחומר גלם עולה, הוא עולה בכל הפריטים של אותו ספק. אז האם הוא צריך לשלם 600 אלף שקל כי חומרי הגלם התייקרו בעולם, והוא לא אסם או יוניליוור?".

משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל רואה לנגד עיניה את טובתו של הצרכן הישראלי, ואין ברצונה להעלות מחירים, למרות לחצים כבדים מהיצרנים ומהיבואנים להעלות מחירים באופן מיידי. בשופרסל מדגישים כי החוק הוא נר לרגלינו, ואנו פועלים בהתאם לחוק".