מסיז'ניקוב: "יש לנצל תגליות הגז לא לריב על תמלוגים"

שי אגסי: "המיזם של בטר פלייס בא ליצור יש מאין באמצעות הכוח האנושי הנרחב שיש בישראל" ■ עופרה שטראוס: "ישראל היא מוצר מסובך, אבל אפשר למכור אותה"

שר התיירות סטס מסז'ניקוב אמר בפאנל "הכלכלה כמנוע למיצוב ישראל בעולם", שמתקיים היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס" בת"א: "תחום התיירות מאוד עוזר לשפר את התדמית שלנו בעולם. מדינת ישראל היא אכן מוצר וזה לא סוד שהתדמית המדינית שלנו היא רעה - חווינו אירועים קשים כמו דו"ח גולדסטון, המשט הטורקי לעזה, קריאות שמשוות אותנו למשטר אפרטהייד ועוד. ככל שנדע להעצים את היתרונות של ישראל ואת הדברים הטובים הרבים שבה, נוכל באמת למכור את ישראל לעולם".

לדבריו "תחום התיירות מאוד עוזר לשפר את התדמית שלנו בעולם - והוא נמצא בתקופת שיא מבחינת התיירים שיגיעו לישראל. המצב הגיאו-פוליטי הוא אכן קשה והמשבר הכלכלי פגע גם בנו, אבל עדיין התנועה התיירותית טובה והתיירים מצביעים ברגליים ומגיעים למדינת ישראל, וכך כל אחד מהם הופך למעין שגריר".

"התחלנו בשיווק מדינת ישראל ואנחנו עושים מהפכה גם בתחום הקרקעות ובניית בתי המלון ובתחום ההכשרה של כוח האדם - הכל כדי לשווק את ישראל בעולם. משרד התיירות הצליח לעורר מחשבה בקרב קובעי המדיניות לגבי החשיבות התיירותית של ישראל", אמר השר. "אני רואה כאחד מתפקידי הממשלה להמשיך ליצור תנאים שיבטיחו את ישראל. אחד מהם הוא הגז שנמצא בשטחי ישראל - עלינו להמשיך לנצל את משאב טבע כזה לטובתנו ולא לריב על התמלוגים - צריך להפעיל משבה ולא לבעוט בדלי שמילאנו בעצמנו. דבר נוסף - עלינו להשקיע בחינוך, בהשכלה ובכלל בהון האנושי הטוב של ישראל - כל זאת יסייעו לנו לשווק את ישראל כמוצר על שאין ויכוח לגבי אופיו ויופיו", אמר השר לסיכום.

המיזם של בטר פלייס בא ליצור יש מאין

"מותג הוא סכום כל הציפיות שיש לאנשים ממוצר מסוים. גם ישראל היא מותג ויש לבצע עבורה מיתוג כל הזמן. חייבים לעדכן את המותג כל הזמן וכך אנחנו עושים בבטר פלייס. את המותג שלנו אנחנו משלבים עם המותג של ישראל. ישראל הצהירה שהיא רוצה לסיים את התלות שלה בנפט ולזאת אנחנו מסייעים", כך אומר שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס, בפאנל "הכלכלה כמנוע למיצוב ישראל בעולם", שמתקיים היום (א') בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס" בת"א.

אגסי אמר כי "המיזם של בטר פלייס בא ליצור יש מאין באמצעות הכוח האנושי הנרחב שיש בישראל. אנחנו מדינה קטנה ויש בכך יתרון. יש הרבה מנגנונים שנוצרו כדי לבלוע סיכון והם יצרו את הכלכלה שלנו מונחית הון סיכון והיי-טק. מה שאין לנו הם מנגנונים תחרותיים לייצור. אין לנו כאלה שמאפשרים לנוע להתחרות בסין או באירופה".

"בטר פלייס היא פרויקט ישראלי ואני מקבל טפיחות על השכם בעולם בשל המיזם שלנו. השאלה הגדולה היא איך אנחנו בונים מנגנונים שיחזירו את ההון סיכון ואת התעשיינים בעולם להשקיע בישראל. אנחנו יכולים לעשות שינוי גדול ואסור לאבד את האמונה הזו - ישראל בהווייתה היא גם כן שינוי גדול - אסור לעצור זאת ויש לבצע את כל התהליך במלואו", אמר אגסי.

בוועידת "גלובס" ב-2030 יסבירו את הפלא הישראלי של השנים האחרונות - מדינה שהפסיקה להיות תלויה באנרגיה חיצונית - מצאה גז והתנתקה מהתלות בנפט. במקביל היא השתמשה במשאב האנושי ומצאה דרך להחזיר את המעגל האנושי שלה למעגל העבודה הפרודוקטיבי. בסופו של דבר היא גם עשתה שלום כי לא היתה לה ברירה", אמר אגסי לסיכום.

עופרה שטראוס: אפשר למכור את ישראל

עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, אמרה בפאנל, כי "נהוג לחשוב שקשה למכור את ישראל כי היא מוצר מסובך. אני מודה, היא אכן מוצר מסובך, אבל אפשר למכור אותה. פעם התפוזים, השמן והקיבוצים הם אלו שעזרו למכור את ישראל אבל זה לא מספיק היום - עליך לנהל דיאלוג ולשכנע את הצרכנים על בסיס יומי. לא אוהבים אותנו בעולם ולכן זה סיפור לא פשוט למכור את ישראל לעולם. איך עושים זאת בסופו של דבר - ע"י פרסום ומיתוג, להכיר את ישראל לעולם, ובסוף מה שחשוב הוא מה אנחנו נותנים לעולם - כך נמכור את ישראל".

"בשטראוס בחרנו גם לעבוד מחוץ לישראל ומצאנו את עצמנו כשגרירים של מה שקורה בישראל. אנחנו נאשמים בישראליות יתר - אימצנו את החיילים של צה"ל וזה חלק מדיאלוג שבעזרתו אנחנו מציגים את הבית שלנו. אין ספק שישראל היא מדינה של טכנולוגיה ואנחנו עושים דברים שעושים את העולם טוב יותר ואת זה קל למכור בעולם", אמרה שטראוס.

לדבריה, "הכי חשוב הוא שהחברות הישראליות עושות הרבה בשביל ישראל ולא שואלות מה ישראל עושה בשבילנו. אנחנו יצרנו ויוצרים מערכת יחסים ארוכת טווח - ויש מקום לדיאלוג רציני - מקשיבים לנו בעולם. זה מאפשר לנו ליצור את השינוי בתפיסה של אנשים בעולם אלינו. אבל זה אומר שכל יום אתה צריך לבקש מהעולם שיאהב אותך ושייתן לך להישאר במדינה שלו".

"אצלנו בשטראוס ייצרנו שני מותגים שיש בישראל והעברנו אותם לעולם - הראשון הוא מי השתייה "STRAUSS WATER", כי אין מי שתייה ראויים גם בחלק ממדינות העולם. השני הוא מוצר שמייצג מאוד את ישראל - החומוס. שטראוס מוכרת חומוס בעולם דרך המותג סברה, בעזרתו אנחנו מראים איך ניתן לייצר דיאלוג שייצור דברים מדהימים - אנחנו מביאים מוצרים שמשפרים איכות חיים, ובעזרת כל המוצרים שלנו אנחנו שואפים שבעולם פשוט יעשו 'לייק' על ישראל", אמרה שטראוס.

בסיום הפאנל נערך דיון באשר לשיווקה של ישראל בעולם. בפאנל השתתפו אסתר לבנון, מנכ"לית הבורסה לניירות ערך בת"א; יועץ התקשורת מוטי מורל; שר התיירות מסיז'ניקוב; ולילך סיגן, עורכת בכירה ב"גלובס". את הפאנל הנחה ריצ'רד קווסט, פרשן כלכלי בכיר ב-CNN.

"בעשר השנים האחרונות הבורסה בת"א ייצרה תשואה טובה יותר מכל בורסה בעולם זהו סיפורה של הכלכלה הישראלית בשנים האחרונות - והמצב יהיה זהה גם בעתיד הקרוב", אמרה אסתר לבנון. השר מסיז'ניקוב אמר בדיון כי "עלינו למצוא מה מעניין את הציבור בעולם בנוגע לישראל - ואת זה לשווק בקמפיינים השונים". אסתר לבנון המשיכה ואמרה, כי יש לנו סיפור טוב באשר לשוק הישראלי ועלינו לשווק אותו בעולם". יועץ התקשורת מוטי מורל אמר בפאנל כי "אני לא מסכים עם זה שמה שמדברים בעולם על ישראל זה רק פוליטיקה, יש לנו דברים טובים רבים ואותם אנחנו משווקים לעולם".