השר אטיאס: "להכפיל היצע הדירות הקטנות פי 20"

שר השיכון והבינוי: "רק 1% מהדירות בתכנון הן קטנות. אסור לכבול את הצעירים לדירות גדולות" ■ מנכ"ל בנק אגוד: "המדינה פרשה מהרצון לעזור לצעירים"

ראשי תחום הנדל"ן בישראל התכנסו היום (א') לפאנל בנושא התחזית לשנת 2011 בענף, שמועבר בשידור חי מוועידת ישראל לעסקים. הפאנל הופרע במפתיע על ידי מפגינים כבר בתחילת דבריו של השר הממונה, אריאל אטיאס, שעלה לבמה לשאת דברים (ראו ידיעה נפרדת)

בפאנל לצידו של אטיאס משתתפים גם נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, יו"ר קבוצת חבס הרצל חבס, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים פרופ' ליאו ליידרמן, מנכ"ל בנק אגוד חיים פרייליכמן וכן יו"ר ומנכ"ל חברת י.ח דמרי - יגאל דמרי.

לאחר שהחל מחדש את דבריו אמר אטיאס בפתח המושב בנושא "תחזית שוק הנדל"ן": "עם הנתונים קשה להתווכח: הכפלנו את כמות המכרזים של המנהל - היום יש 30 אלף יחידות דיור שהמנהל מוציא מדי שנה. אני שמח שאנחנו בדרך הנכונה, ברור שאם היה לנו יותר, היינו עושים יותר".

בכך הפנה במידה מסויימת אצבע אטיאס לעבר עמיתו שר האוצר, אך מיהר להבהיר: "המנהל הוא זרוע ביצועית של משרד האוצר. אני לא מאשים אף אחד, אלא רק אומר עובדות".

אטיאס הוסיף: "אנחנו לא יכולים במשרד השיכון להחליט כמה שווה הקרקע. עד שאין הסכמה רחבה, זה לא יכול לקרות. אנחנו פועלים בכלים שיש לנו והם לא מבוטלים והם הגדילו את השיווקים. אני רואה את הגדלת היצע הקרקעות כשליחות ואמרתי את זה בכניסתי לתפקיד. זה אתגר קשה ומדיד, אבל אנחנו חייבים לתת לזוגות צעירים קורת גג. אנחנו רוצים להיאבק כדי שלזוג צעיר יהיה יותר כסף לצריכה".

20% מהתכנון צריך להיות של דירות קטנות

לדברי אטיאס, "דירת חמישה חדרים היא יותר יקרה ואין מה לעשות - 20% מהתכנון חייב להיות לדירות קטנות וזה תכנון לטווח ארוך. היום בערך 1% מהתכנון הוא לדירות קטנות ולכן המוצר, כלומר דירה, מתייקר.

"אנחנו פונים לוועדות המקומיות שאושרו וטרם שווקו ומבקשים לחתוך לפחות 20% לדירות קטנות. אין שום סיבה שלמי שאין לו מספיק כסף, יייאלץ לקנות בשוק רק דירות גדולות. אסור לכבול את הזוגות הצעירים לכך".

לצד הדאגות, התפאר אטיאס בהתחלות הבנייה המתרבות בישראל: "הלמ"ס פרסם לאחרונה שהגידול בהתחלות הבנייה הוא הגבוה ביותר מ-2002. גידול בהתחלות בנייה זה הגדלת ההיצע והגדלת השיווקים. אנחנו מתחילים לראות שהכיוון של הספינה משתנה ואנחנו צריכים להמשיך ולפעול במוצר הכי קשה להשגה".

"אין לנו בעיה של זמינות בפריפריה. יש ראשי ערים בפריפריה שלא רוצים לבנות אצלם, ולא מתאים להם שיגורו אצלם זוגות צעירים. הם רוצים רק צמודי קרקע או כלום. למרות זאת, יש עכשיו בבנייה פעילה 66,800 יחידות דיור, המספר הגבוה ביותר מאז 2002".

"אנחנו מאבדים את השוק"

לקראת סוף דבריו התריע אטיאס: "אם אנחנו לא נריץ את הרפורמה בתכנון שתאפשר לנו להוציא את הקרקעות במהירות, אנחנו מאבדים את השוק. מצפה לנו שנה נוספת של שיווקים אינטנסיביים - אם יהיה לנו סיוע מהקבלנים, מראשי הרשויות וממשרד האוצר, אנחנו נפעל יעיל יותר ומהיר יותר".

"המדינה פרשה מהרצון שלה לעזור לזוגות צעירים"

מנכ"ל בנק אגוד, חיים פרייליכמן, אמר דברים קשים כנגד המדינה ויוזמותיה בתחום הנדל"ן ואמר: "כל התחלת בנייה היא מבורכת אבל זה לא מספיק כי התהליך של תכנון ובנייה הוא ארוך מדי בישראל. לא מתכננים פה בישראל לטווח ארוך, וראינו את זה במקרה השריפה והזוגות הצעירים נפגעים". לדבריו, "המדינה פרשה מהרצון שלה לעזור לזוגות צעירים".

היזם יגאל דמרי אמר: "השר אטיאס עושה את תפקידו בהצלחה אבל משרד האוצר מושך את השמיכה מהצד השני - את היצע הקרקעות צריך גם לתכנן ולבנות. קשה לבנות הרבה דירות עם כוח האדם שנמצא בישראל. יש לנו קטסטרופה מבחינת הקרקעות המתוכננות ל-10-20 השנים הבאות".

דמרי גם הגיב לדבריו של אטיאס ואמר: "יש היום יותר התחלות בנייה מבעבר, אבל סיום הבנייה יקטן. כל חודש שעובר, המצוקה תגבר".

לתוקפים את הממשלה, בנוכחות שר הבינוי והשיכון, הצטרף גם נשיא התאחדות הקבלנים ניסים בובליל שאמר: "ממשלת ישראל לא רוצה שמחירי הדיור יירדו".

לדבריו, "השנה הנוכחית האוצר התעשר על חשבון הציבור ב-14 מיליארד שקל מהכנסות בתחום הנדל"ן. אם האוצר רוצה שמחירי הדיור יירדו, הוא יודע לעשות את זה, כפי שנעשה בשנים עברו".

בובליל הוסיף: "למדינת ישראל מספיק קרקעות. המחירים הם לא מכה משמים ואנחנו יכולים לעשות את זה".

חבס: "לא רואים עליית מחירים"

מנגד טען יו"ר קבוצת חבס, הרצל חבס: אנחנו לא רואים עליית מחירים כבר תקופה לא קצרה". חבס טען כי הפרוייקטים אותם בונה הקבוצה פונים לפלח שוק מאוד מסויים והוסיף: "לא באנו לפתור את בעיות הדיור של המשק הישראלי. מראש לא שיחקנו במשחק הכולל".

חבס הביע ביקורת נוקבת על תרבות ממכר הנדל"ן בעת האחרונה וכשהוא רומז לפרוייקטים השונים של גינדי, ובהם מתחם השוק הסיטונאי ואחרים, ומכנה אותם "צד ג'" אמר: "לא עושה שכל שקוני דירות, באחת ההחלטות החשובות בחיים שלהם, עושים זאת בהגרלה ולכל תנועה לא מבוקרת יהיה מחיר".

לדבריו, "פעילותו של השר אטיאס תעשה את שלה וגם הריבית, שלא לעולם תישאר נמוכה, תגרום לאובדן מסוים של הרצון לרכוש דירה".

לדבריו של חבס הגיב היזם יגאל דמרי שאמר: "יש במדינת ישראל מצוקת דיור והיא תלך ותחריף כל עוד משרדי השיכון והאוצר לא ימשכו לאותו כיוון. משרד האוצר תוקע למשרד השיכון מקלות בגלגלים". דמרי פנה לקהל ואמר: "עובדים עליכם בעיניים! אף אחד לא רוצה להוזיל את המחירים".

השר אטיאס הגיב מצידו לטענות וטען כי העלאת הריבית באחוז אחד אינה הדרך להתמודד שכן "את המשקיע זה לא מפחיד - את הסיבוב שלו הוא כבר עשה".

עוד טען אטיאס כי ראוי לערוך הבדלה בין דירה ראשונה לדירה שנייה, וסיכם: "אין ספק שרוב התמריצים צריכים להיות בפריפריה".

קובעים את סדר היום של 2011: ועידת ישראל לעסקים - כל הדיווחים