ניר גלעד: "אין אפשרות לחתום חוזה עם בעלי הגז כחול לבן"

מנכ"ל החברה לישראל במסיבת עיתונאים: "שיקולים גיאו-פוליטיים לא מילאו תפקיד מכריע בהחלטה להעדיף את הספק המצרי"

אי הבהירות סביב מאגר הגז הישראלי "תמר", על-רקע מסקנות ועדת ששינסקי, היא שהכריעה את הכף בהחלטת החברה לישראל להעדיף ספק זר על-פני גז כחול לבן, כך אומרים הבוקר (ב') ראשי החברה.

יו"ר החברה אמיר אלשטיין אמר כי הוא מקווה שבאוצר מבינים שהם צריכים לקדם את התהליכים הנוגעים ל"תמר" אם ברצונם להביא לכך שלגז הישראלי יהיו קונים. לדבריו "כל מדינת ישראל ערה להיסוסים לדחיות ולמבוכה שיש בעניין הזה". גורמים בשותפות ב"תמר" הטילו הבוקר על שר האוצר יובל שטייניץ את האחריות לאובדן העסיקה שהיקפה עשוי להגיע ל-8 מיליארד דולר. לדברי אותם גורמים "שטייניץ קבר את תמר".

החברה לישראל הודיעה הבוקר כי חתמה על מספר הסכמים לאספקת גז טבעי עם ספקית הגז המצרי חברת EMG. זאת לאחר מגעים מתקדמים שהתנהלו בין הצדדים בשבועות האחרונים, עליהם דווח לראשונה ב"גלובס". החברה לישראל התחייבה לרכוש כמות כוללת של 1.8 מיליארד מ"ק (BCM) ל-20 שנה בשווי כולל של 4.3 מיליארד דולר. ההסכם כולל אופציה להגדלת כמויות הגז ל-2.9 BCM זאת במידה ועד מרץ 2011 לא תוסר אי-הודאות לגבי אספקת הגז מ"תמר". הגז שנרכש מיועד עבור שלוש תחנות כוח שהקבוצה מתעדת להפעיל בגז טבעי: בבזן, תחנת OPC במישור רותם ובמפעלי כי"ל בים המלח.

בשיחה עם עיתונאים בעקבות ההודעה אמר מנכ"ל החברה לישראל ניר גלעד: "דיווחנו הבוקר על הסכם שהביא להשלמת מו"מ ארוך שהתנהל במהלך השנה האחרונה עם ספקי הגז. העסקה היא לרכישת גז על-ידי בזן, OPC, ואופציה לרכישה על-ידי כי"ל. רכשנו 50-60 אחוז מהכמויות הנדרשות. אנו מקווים שנוכל להשלים את יתרת הגז גם מקבוצת תמר וקיבלנו אופציה להגדיל את הכמויות במידה ולא נחתום עם ספק כחול לבן ולא תהיה לנו יכולת לרכוש גז כחול-לבן. ניהלנו מו"מ עם שני הספקים ובשלב מסוים הספק הכחול-לבן לא מסוגל להתחייב ללוחות זמנים שעומדים בפעילות שלנו ולא למועד סיום של החתימה עצמה. עשינו מהלך העדפה מתקנת לכחול לבן על-ידי פיצול הכמות אבל גם זה מוגבל בזמן".

גלעד נשאל מדוע החברה החליטה שלא למצות את האופציה לרכישת הגז מספק ישראלי אמר כי "אין לי אפשרות לחתום על חוזה עם בעלי הגז הכחול לבן - מה הסיבות את זה צריך לשאול את בעלי הגז. עיכוב הוא בלתי אפשרי בגלל המחויבות שלנו מול הממשלה וגם בהתנהלות שלנו כחברה עסקית אנחנו פועלים תחת צווים ממשלתיים לייצר בטכנולוגיות ידידותיות לסביבה. החברה שמייצרת גז כחול-לבן אינה מסוגלת לפי שעה לעמוד בלוחות הזמנים האלה. נו בשקיפות מוחלטת מול הגורמים הממשלתיים כולל בסמוך ולאחר פרסום המסקנות הבהרנו היטב את לוחות הזמנים שלנו ואת המשמעויות הנובעות מכך אנחנו חברה ציבורית שצריכה לדאוג לכלל בעלי המניות ולעמוד בתנאי רישיון העסק לעסקים השונים".

"שיקולים גיאו-פוליטיים לא מילאו תפקיד מכריע בהעדפת הספק המצרי"

כפי שדווח ב"גלובס" החברה לישראל פעלה מתוך לחץ של זמן בין היתר על-רקע צו אישי של השר להגנת הסביבה המחייב אותה להפעיל את תחנת הכוח שלה בבית הזיקוק של בזן בחיפה בגז טבעי החל מרגע חיבור צנרת הגז ברבעון הראשון של 2011.

אלשטיין הוסיף כי "אנחנו חייבים קודם כל לשאול האם בצד השני יש לנו מוצר. ברגע זה אין לנו מוצר זמין עם לו"ז ברור עם מודל תשלומים ברור. כל מדינת ישראל ערה להיסוסים לדחיות ולמבוכה שיש בעניין הזה. עשינו מאמץ שפוגע בנו כלכלית, לעכב את חתימת ה-50 אחוז השני למרות שהיינו יכולים לקנות במחיר".

אלשטיין, שנשאל האם החלטת החברה אינה פוגעת ביחסיה עם האוצר השיב " אנחנו לא מייצרים ערך על-ידי מו"מ עם האוצר. אני מקווה שיש באוצר אנשים שאומרים שיכול להיות שצריך לקדם תהליכים במדינת ישראל כדי שלא נאבד את הגז כחול לבן".

גלעד הוסיף כי שיקולים גיאו-פוליטיים לא מילאו תפקיד מכריע בהחלטה להעדיף את הספק המצרי. לדבריו "אלה שיקולים שאנחנו שוקלים אותם בכיוון של הרחבת העסקים. המעבר לגז ישפר את שורת הרווח של בתי הזיקוק ואת איכות הסביבה באזור מפרץ חיפה. כנ"ל לגבי OPC, התחנה שלנו תתחיל לפעול בשלהי 2012. הסכם השלום עם מצרים הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל כך שאני לא רואה הבדל".