שטייניץ לשותפויות "תמר": "פתחו המאגר - או החזירו הרישיון"

תקף את חברות הגז בוועידת ישראל לעסקים: "חציתם גבולות אדומים; לא ניתן לעכב את פיתוח התגליות - ייתכן שזה לא חוקי; אם יש לכם בעיות מימון - פנו אלינו" ■ לכל ידיעות הוועידה

ועידת ישראל לעסקים לעסקים 2010, בחסות "גלובס", ממשיכה לספק כותרות ובצהרי היום השני של הוועידה חשף שר האוצר יובל שטייניץ נתונים חשובים ואופטימיים על המשק הישראלי.

"כלכלת ישראל יוצאת מהמשבר החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה במצב טוב", אמר שטייניץ בפתיחת דבריו. "אנו צריכים לדעת לנצל את המשבר ולהגיע לטוב מאוד. אבל אין ספק שבהשוואה בינלאומית - כלכלת ישראל יוצאת טוב מהמשבר".

שטייניץ דיבר על מספר נתונים מאקרו-כלכליים שחלקם כבר פורסמו ואת חלקם הוא חשף בוועידה. בהתייחסו לשוק העבודה אמר שטייניץ: "כשמדברים על צמצום פערים מדברים קודם כל על הורדת האבטלה, כי האבטלה היא רעה חולה. האבטלה נבלמה לקראת סוף 2009 וחזרה במחצית השנייה של 2010 לרמות שהיו לפני המשבר - 6.2%-6.5%. יש מעט מדינות שהצליחו בנושא הנושא".

הוא דיבר גם על שילוב החרדים והערבים בשוק העבודה ואמר: "רמת ההשתתפות היא פרמטר חשוב וכאן יש לנו בעיה. אני שמח לבשר לכם שבשנת 2010 חל גידול משמעותי בהשתתפות בכוח העבודה בישראל. אנו יכולים לראות שבסוף 2010 החלו לתת פירות הצעדים שבהם נקטנו ב-2009. עלינו מ-56.5% בהשתתפות בכוח העבודה לרמה של 58% היום - וזה נמצא במגמת עלייה. זה לא מספיק, עלינו לעבור את ה-60% בשנים הקרובות - אך זה שיפור משמעותי. אנו מזהרים גם תוספת מסוימת של חרדים ושל ערבים בכוח העבודה".

לצד הירידה באבטלה מ-2009 והעלייה בהשתתפות בשוק העבודה, שטייניץ ציין גם שב-2010 נוצרו בישראל כ-100 אלף משרות חדשות במגזר הפרטי והציבורי, לעומת 7,900 משרות בלבד בשנת 2009. "צריך ליצור בכל שנה 50 אלף משרות חדשות כדי להישאר במצב סטטי, כלומר אם רוצים לצמוח צריך יותר מ-50 אלף משרות", הסביר שר האוצר".

לצד השבחים שחלק שטייניץ על מצב המשק, הוא הזהיר גם ש"יהיו עוד הרבה תנודות ולכן לא צריך להתלהב יתר על המידה אם פתאום יופיע בחודש או ברבעון מסוים נתון מאוד חיובי ומאידך לא להיבהל יתר על המידה מנתון חד פעמי שלילי יותר".

"אסור למדינה להגדיל תמלוגי הגז?"

שטייניץ ציין לחיוב את שיתוף הפעולה בינו לבין נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אך לא שכח להזכיר גם ש"היו לנו חילוקי דעות מפעם לפעם". הוא גם בירך את יו"ר ההסתדרות עופר עיני ואמר: "העובדה שהצלחנו להגיע לעסקת חבילה ולהשיג שקט תעשייתי יחסי במשך כמעט שנתיים - סייעה למשק הישראלי. העובדה שלאחרונה הצלחנו להגיע להסכם שכר כולל במשק - שאין בו פריצת מסגרת - זה הישג".

על רקע הביקורת הרבה מצד חברות הנפט והגז על המלצות הביניים של ועדת ששינסקי, שקראה למסות את ההכנסות העתידיות מתגליות הגז, דחה שטייניץ את הביקורת ואמר: "זה הזמן. זה היה צריך לקרות לפני זמן רב כמו בכל מדינות המערב. מס החברות יורד וימשיך לרדת; במדינות אחרות שהורידו מס חברות עשו תיקון מקביל להעלות את תמלוגי הנפט והגז - ורק אצלנו אסור?

"אחרי מחדל והתעלמות של 60 שנה - סוף סוף מדינת ישראל החליטה לבחון את משטר התמלוגים שלה. איך מישהו יכול בכלל להתנגד לכך? סוף סוף מונתה ועדה מקצועית עם אנשים שאין להם שום אינטרסים - ובראשם פרופ' איתן ששינסקי מהאוניברסיטה העברית - ותגיש בקרוב דו"ח סופי. על מה הצעקה? במדינות העולם המערבי, מהלכים כאלה נעשו לפני 30 שנה. כשמדינה מגלה שהנתח שלה ממשאבי הטבע שלה הוא נמוך יחסי לשאר המדינות והוא למעשה עומד על 0 בניכוי מס החברות, אסור לה לשנות?

"אני רוצה להזכיר לכולנו שהגורמים הכי אובייקטיביים - כולל בנק ישראל וקרן המטבע הבינלאומית - בירכו על המלצות הביניים של הוועדה. קרן המטבע ציינה שמדינת ישראל חייבת להשוות את התמלוגים שלה מאוצרות הטבע לסטנדרטים המקובלים במערב. מזכ"ל ה-OECD שביקר כאן - והוא לא שייך לביצה הפוליטית המקומית - הדגיש שאם ישראל היא מדינה מתוקנת - אל לה להיכנע ללחצים ועליה להשוות את המיסוי והתמלוגים למדינות המערב. מה שנכון לארה"ב, קנדה, אוסטרליה ונורבגיה - הוא נכון גם לישראל".

הוא פנה ליזמי הנפט והגז - אך מבלי להזכיר שמות - ואמר: "חציתם גבולות אדומים. ההכפשות על ששינסקי הן חציית קו אדום ובלתי נסבלות. זה לא תקין במדינה דמוקרטית לנסות לשבור ועדה או את מי שעומד בראשה".

אולטימטום לשותפויות "תמר"

בהמשך התייחס שטייניץ להודעת שותפות "תמר" מאתמול, לפיה השותפות שוקלות לעכב את פיתוח תגלית הגז. שטייניץ אמר באופן מפורש כי יש לשותפות 2 אפשרויות: לפתח את תגליות הגז או להחזיר את הרישיון למדינה.

"מי שקיבלו חזקה על משאבי הטבע של מדינת ישראל חייבים לנהוג בדחילו ורחימו למה שעומד כרגע ברשותם", אמר שטייניץ. "לא יעלה על הדעת שמי שקיבלו חזקה על משאבי הטבע של ישראל ישתמשו היום בחזקה הזו כדי להפעיל לחץ על מדינת ישראל. זה לא תקין ואולי אפילו לא חוקי. איש לא יכול לעשות שימוש בעובדה שיש לו רישיון על משאבי הטבע של ישראל כדי להתנגח במנהיגיה וקברניטיה. או שמשתמשים במשאבי הגז - או שמחזירים אותם למדינה. אין מצב כזה שמישהו מחזיק ברישיון על משאבי טבע ומעכב פיתוח עד שיתבהרו הדברים. אני קורא לכל הגורמים לפתח בשיא המהירות את השדות ואם יש בעיית מימון - פנו אלינו".

שטייניץ התייחס גם לאסון השריפה בכרמל ודחה מכל וכל את הביקורת על האוצר בסוגיית הגדלת התקציבים למערך הכבאות הלאומי. הוא רמז כי שירות הכבאות היה צריך לעבור התייעלות ולהשתמש בתקציבים שאושרו לו.

"משרד האוצר צריך לדאוג שלא יהיו חריגות בתקציב", אמר שטייניץ. "כל גוף מקבל תקציב וצריך להסתדר עם מה שיש, שלא יתבזבזו כספי משלם המסים על בזבוזים, לריק". שטייניץ ציין כי האוצר יישם את דו"ח מבקר המדינה האחרון בנושא מערך הכבאות ושיבח את אנשי האוצר: "הם אנשים ציוניים שדואגים למשק".

לריכוז כל ידיעות הוועידה - לחצו כאן!