יישום קטן, כסף גדול: שוק האפליקציות יגלגל 35 מיליארד ד'

IDC: מספר הורדות האפליקציות יזנק מ-10.9 מיליארד השנה ל-76.9 מיליארד בתוך ארבע שנים ■ מובילת שוק האפליקציות היא אפל שמחזיקה ב-56.2% מהשוק

ההכנסות מאפליקציות סלולריות צפויות לזנק בקצב שנתי ממוצע של 60% בשלוש השנים הקרובות. לפי מחקר של חברת IDC, מספר הורדות האפליקציות יעלה מ-10.9 מיליארד ב-2010 ל-76.9 מיליארד ב-2014. ההכנסות צפויות לגדול בהתאם, כשבתוך שלוש שנים צפוי תחום זה להיות בהיקף של 35 מיליארד דולר.

"הגידול המהיר בכמות האפליקציות ובהכנסות מהן לא ייפסק בשנים הקרובות. הגורמים התורמים לצמיחה המרשימה הם שונים ומגוונים ובבסיסם המטרה לאפשר צריכת מדיה באביזרים שונים", אומר אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC. "אם בשנה החולפת חזינו בכניסת מחשבי הלוח והתוכן התומך בהם לשוק הצרכני, הרי שב-2011 ואילך טלוויזיות חכמות ואיתן אפליקציות לבית החכם יתווספו למנועי הצמיחה. אפליקציות אלה מבוססות ויתבססו על מערכות ההפעלה המובילות הקיימות ועל התמיכה העסקית והשיווקית של המפתחות השונות".

מי שמובילה את שוק האפליקציות העולמי היא אפל, שבאמתחתה שלושה מוצרים בקטגוריות שונות המפעילים את אותן האפליקציות - אייפוד טאץ', אייפון והאייפד, שנכנס כאמור השנה לשוק. על אף הדומיננטיות שמגלה החברה שבניהולו של סטיב ג'ובס, כוחה בשוק ירד השנה באופן די דרמטי. בעוד שבשנת 2009 היא החזיקה 66.4% מהשוק, השנה נתחה ירד בכ-10% ל-56.2%.

מי שנהנתה במיוחד מהירידה של אפל היא המתחרה הגדולה גוגל עם מערכת ההפעלה אנדרואיד. בשנה שעברה הייתה אנדרואיד עדיין צעירה יחסית בשוק, אך ב-2010 היא כבר תופסת נתח שוק רציני יותר. אנדרואיד עלתה מ-9% ל-15.8% - אמנם מדובר בפער גדול למדי מאפל, אך עם המגוון ההולך וגדל של יצרניות שעובדות עם האנדרואיד, נתח השוק שלה צפוי רק לעלות.

במקום השלישי נמצאת נוקיה, שאמנם ממשיכה לספוג ביקורות על חוסר חדשנות בתחום המכשירים, אך עדיין מצליחה להציג עלייה מרשימה בנתח השוק שלה - מ-3.7% אשתקד ל-7.5% השנה. נוקיה השיקה בשבועות האחרונים מספר טלפונים חדשים בעולם והיא תמשיך לבצע השקות בשנה הבאה, כך שגם כאן צפויה צמיחה בנתח שוק.

במקום הרביעי מדורגת חברת RIM, יצרנית הבלקברי, עם נתח שוק של 4.9%.

חלק מהבעייתיות של RIM לצמוח בשוק האפליקציות נובע מהיעדר הגישה לחנות שלה במדינות שונות, כולל ישראל.

הרחק מאחור נמצאת מיקרוסופט עם נתח שוק של 2.1% לעומת 1.4% ב-2009. זהו נתח קטן מאוד, אבל צריך לזכור שמיקרוסופט השיקה מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה החדשה, ווינדוס פון 7, רק בשבועות האחרונים, לכן עדיין מוקדם לחרוץ את גורלה בשוק האפליקציות.

את רשימת היצרניות סוגרת פאלם, שנרכשה השנה על-ידי HP, והמשיכה להחזיק פחות מאחוז בשוק. את יתרת השוק חולקות ביניהן מפעילות הסלולר בעולם לצד חנויות עצמאיות שמחזיקות בסך הכול ב-12.9% מהשוק.